Könyv

Háború és játék

Farkas Zsolt: Szia

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2014. július 26.

Könyv

"Magyarországon furcsamód nem jelenik meg nyíltan ez a politikailag vállaltan és öntudatosan elkötelezett irodalomkritikai irány"; "a 'floppy drive' kontra 'hajlékonylemez-meghajtó' [...] típusú esetek még reménytelenebbek"; "meglepő, hogy a lakosság nagyon nagy hányada nagyon régóta a létminimumon és az alatt frusztrálódik folyamatosan, de a nyíltabb-rejtettebb nácoid-uszító vonalra nem vevő".

E három kis idézet talán megmutatja, milyen nehéz elhelyezni az időben egy új kötetet, amely bő másfél évtized írásait gyűjti össze: a flopi neve rég senkit sem izgat, a nácoid vonal egyre többeket, a "politikai" kritika viszont olyan lassan formálódik, hogy az erre vonatkozó javaslatok még ma is revelatívnak hathatnak.

A Szia leginkább könyv mindenkinek és senkinek. Úgy szól rengeteg témáról, hogy közben nemigen tesz erőfeszítéseket, hogy bármivel többnek vagy másnak látszódjon, mint Farkas szövegek mappájának válogatás nélküli, ömlesztett tartalma, tekintet nélkül az egyes szövegek sikerültségére vagy aktualitására. Belefér a napi eseményre reagáló publicisztika és az ószövetségi történet pszichologizáló újraolvasása egyaránt, bele a kedvetlen színikritikától az eksztatikus filozófiai vitairatig, a megúszós kiállításmegnyitótól a mélyrétegekig hatoló könyvkritikáig bármi, csak egy előszó vagy fülszöveg nem, ami segítene eligazodni. Úgyhogy nem nehéz sajnos elképzelni azt az olvasót, aki a kelleténél korábban elveszíti türelmét, vagy aki, mondjuk, a kötetet nyitó Szegedy-Maszák Mihály-kritika láttán, amely mégiscsak az irodalomtudomány belső szakmai ügyeivel foglalkozik, eleve azt gondolja, hogy ez a könyv nem neki szól. A vonzerőnek ez a feltűnő hiánya pedig főleg azért furcsa, mert e szövegek amúgy legalább az egész nemzet életén szeretnének javítani azáltal, hogy javaslatot tesznek gondolkodásmódunk megváltoztatására.

A javaslat pedig meglehetősen világos, és ez a monomániás jelleg teszi egyszerre fárasztóvá és lehengerlővé a kötetet (és ezért lehetett volna könnyűszerrel áramvonalasítani): akár Pokorni Zoltán, akár Knézy Jenő, akár Kulcsár Szabó Ernő a téma, akár egy Nietzsche-összkiadásról fantáziál, akár hallgatói dolgozatait kommentálja, Farkas tulajdonképpen mindig ugyanarról beszél. Az egymástól távoli pontokból kiinduló szövegek rendre a világot borzalmas helyként, az életet háborúként felfogó, mások legyőzésére vagy tragédiára fixálódott, az idealistákat kinevető és az önzőséget adottságként elfogadó neurotikus-paranoid személyiségképlet bírálatába torkollanak, aminek ellenpontjaként újra és újra felhangzik a felhívás a jóságra, optimizmusra, szabadságra - arra, hogy hangoljuk át a valóságot nem csupán érzékelő, de konstruáló elménket a játék paradigmájára. E cél érdekében pedig Farkas sajátos, leginkább talán örömkritikának nevezhető értelmezői módszert dolgozott ki, ami azonban távolról sem valamiféle mindennek örülő nagyvonalúságot jelent, sőt: a kötet igen éles hangú (és éles eszű) elemzésekben vonja meg bizalmát A sétától (Bartis), Az ötödik pecséttől (Sánta-Fábri), a Fehér tenyértől (Hajdú) és még sokaktól. A közeli rokonságot azokban az (ökológiai, posztkoloniális, feminista stb.) kritikai iskolákban ismerhetjük fel, amelyek, miközben a társadalmat az általuk ideálisnak tartott állapot felé igyekeznek terelgetni, nem haboznak szimbolikusan tüzet nyitni azon attitűdökre és alkotásokra, amelyek szocializáló hatásuk révén ellehetetleníthetik a változást, vagy tévútra vezethetnek. Farkas is akkor látszik elemében lenni, amikor sikeres műveket és embereket vesz elő, hogy izgalmas szövegeiben kifejthesse: alapvető problémák vannak azzal a miliővel, amelyben éppen ezek az örömöt ellehetetlenítő megnyilatkozások válhattak sikeressé.

Dicsérő írásainak többsége kifejezetten vérszegénynek tűnik ezek mellett, és nincs is belőlük oly sok: miközben a kötet arra int, hogy ne időzzünk a rossz dolgoknál túl sokat, a rossz alapos megismertetését mintha mégis a jó felé vezető út megkerülhetetlen állomásának tekintené. Ahogy a paranoia is felüti a fejét egy pillanatra a szerzői szólamban, amikor arról van szó, hogyan hallgatták agyon a magát nem "érvényesítő" Farkas előző könyvét, amely pedig jó hatást fejthetett volna ki (bár eldicsekszik, ő mi mindent nem olvasott, mert volt jobb dolga). E nyomok is csak azt a gyanút erősítik, hogy a szövegek állításával ellentétben talán mégsem lehetséges a taktikai, szociológiai, játékelméleti meghatározottságokra fittyet hányó csodás átmenet a rosszból a jóba - ha ezekre a tényezőkre nagyobb súly esett volna, talán e kötet is célratörőbb és környezetérzékenyebb igyekezett volna lenni, és világosabban kiderül, hol a garancia, hogy az elszigetelt öröm nem válik a fennálló rend önző megerősítésévé csupán. Makacsul naiv retorikájának hatása alól azonban így is nehéz kivonnunk magunkat. Aki végigolvassa a könyvet, annak biztosan hosszú időre befészkel fejébe a hang, mely időről időre felteszi a kérdést: nem szebb és örömtelibb dolgokkal kellene-e inkább tölteni az életet? Bár erre válaszolni nem is biztos, hogy egyszerű.

Kalligram, 2013, 436 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.