Képregény

Drága Kittym!

Ari Folman–David Polonsky: Anne Frank naplója

  • - kg -
  • 2018. szeptember 2.

Könyv

A washingtoni United States Holocaust Memorial Museum adatai szerint 1942 és 1944 között a német megszállók és holland kollaboránsaik 107 ezer Hollandiában élő zsidót deportáltak – főleg Auschwitzba és Sobiborba.

Közülük 5200-an élték túl a holokausztot. Mint tudjuk, Anne Frank nem tartozott közéjük. 1945-ben, 15 évesen halt meg a bergen-belseni koncentrációs táborban. Előtte még két évet bujkált a családjával az apa amszterdami munkahelyének épületében, annak is a hátsó részében – hogy végül ki jelentette fel őket, máig nem tudni. Anne naplójából viszont, melyet 13 éves születésnapjára kapott, és melynek utolsó bejegyzése három nappal a letartóztatásuk előttre esik, nagyon sokat tudhatunk a rejtekhelyről, a „Hátsó traktusról”, ahol a Frank család lakó- és bujkálótársaival együtt két évet töltött – közülük csak a családfő, Otto Frank élte túl a koncentrációs tábort.

És akkor most beszéljünk valami könnyedebbről. Például Anne Frank naplójáról. A „drága Kittyről”, a képzeletbeli barátnőről, akihez Anne a sorait intézte. A mű klasszikus volta és az a körülmény, hogy nem a divatos YA, vagyis a Young Adult szekcióban, hanem a holokausztirodalom polcain található, bizonyára sok poszt-Harry Potter-traumában szenvedő, vagyis teljesen átlagos tizenévest elriaszt az elolvasásától. Itt már csak egy dolog segíthet, gondolhatták az alkotók, Ari Folman animációs filmes, a Libanoni keringő rendezője és David Polonsky illusztrátor, vagy az őket megbízó bázeli Anne Frank Foundation: az ezer veszélyt rejtő képregény! Igen, a képregény, és már kezdhetjük is sorolni a klasszikus irodalmi alkotások szemrevaló, de legnagyobb bánatunkra teljesen felesleges képregény-adaptációit; a mezőny bivalyerős, ám még így is kiemelkedik belőle Az eltűnt idő nyomában képregényesítésére tett kísérlet, Stéphane Heuet nagyszabású vállalkozása.

Folman és Polonsky sem tehet mást, mint sűrít, sűrít és sűrít, de ahol lehet, a nagy sűrítésben kihasználják a humor kiskapuit. És hát nem nagyon kell keresgélni Anne sorai közt. Ahogy a naplóban például, úgy a képregényben is jut hely, méghozzá igen kitüntetett hely Van Daan asszony éjjeliedényének (Frankék a Van Pels – a naplóban Van Daan – családdal osztoztak a Hátsó traktuson), ami persze csak egy apróság, de ezek a jó érzékkel megragadott, továbbgondolt és továbbrajzolt apróságok, legyenek porcelánból vagy egy-egy elejtett szóból Anne egy-egy elejtett mondatában, nagy jótétemények. És erős érvek a „volt-e értelme a képregényesítésnek” műfaji perben. Már csak azért is – és védőbeszédünkbe ezt is vegyük bele –, mert ezek a szívből jövő sziporkák gond nélkül megférnek a menetrend szerinti életveszély és az összezártság, a házon belüli ütközetek ihlette képkockákkal. A képregényes párost nem lehet szolgai illusztrációkon kapni, ők nem ebben, hanem egy jó humorú, zsidó származása miatt üldözött kamasz lányban utaznak, aki, mielőtt meggyilkolták volna, naplót vezetett a túléléssel kecsegtető bujkálás mindennapjairól.

Fordította: Bernáth István, Laza Réka. Park Könyvkiadó, 2017, 156 oldal, 3450 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.