Könyv

drMáriás: Mona Lisa és a tenger

  • - bsz -
  • 2015. augusztus 30.

Könyv

Mi a művészet feladata? Hogy szép legyen, felkavaró legyen, szent őrület legyen, jól mutasson, megvegyék, mámorító legyen. Ekként válaszol Botticelli kérdésére Caravaggio, Frida Kahlo, Van Gogh, Toulouse-Lautrec és Andy Warhol. A helyszín egy isztriai festőiskola, ahol Szűz Mária az igazgató, Botticelli a tanár, a fentebb felsoroltak pedig a nebulók. És persze ne feledkezzünk meg Leonardóról sem, akivel Botticellinek meg kell küzdenie az iskola vampja, Mona Lisa ke­gyeiért. Nem akarom elspoilerezni, milyen eredménnyel, annyit viszont talán elárulhatok, hogy a tanár úr mindent bevet. Például regényt ír Hemingway nyomdokain, hiszen a meghódítani vágyott boszorkány épp Az öreg halász és a tengert olvassa. A regénynek az lesz a címe, hogy Mona Lisa és a tenger. A valóság fikcióvá változik, vagy fordítva.

Olyan ez a próza, mintha Bukowski és Vian szerelemgyereke lenne: szabad asszociációk vegyülnek a szatíráig vitt szókimondó realizmussal. A nagy fantáziával megírt féktelen szkeccsek arra a kérdésre fókuszálnak, hogy mi a művészet helyzete egy végletekig elanyagiasodott világban. Botticelli végigjárja az impresszárió által előírt utat és befut Amerikában, ám a festményéről életre kelt Vénusz fölvilágosítja, hogy művészettörténet nincs, egyszerűen „egyesek ügyesebbek, pimaszabbak és szerencsésebbek, mint a többiek, s gazdagabb és befolyásosabb segítőket és támogatókat szereznek maguknak”. A szerző hetedik prózakötete egyik olvasatban lendületes, szürreális játék. A másik olvasatot Botticelli töprengései provokálják az alkotás és a megfelelni vágyás összeegyeztethetősége körül. Kit csap be a művész: a befogadót vagy saját magát?

Mégis spoilerezek: se megoldást, se feloldást nem ad ez a mediterrán hangulatú regény. És az a legnyugtalanítóbb, hogy nem is akarjuk tudni a választ.

Noran Könyvesház, 2015, 216 oldal, ármegjelölés nélkül

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.