Könyv

Stekovics Gáspár: Képpel/ Írott/Táj

  • - urfi -
  • 2015. augusztus 30.

Könyv

Eldöntetlen, mit akar ez a könyv, és a fókusz beállításának elmulasztása be is határolja a lehetőségeit. A szerző képzőművész és fotográfus, és az igényes kivitelű kiadvány tele van a fotóival – ennyi a biztos. A leglátványosabb közös pont a szigligeti alkotóház és vendégei, ami hálás és ezért elcsépelt téma, mindenesetre ki lehetne hozni belőle valamit. De itt nem állunk meg, Stekovicsot az egész falu és a környéke is érdekli. Mégsem csak Szigligetről szól ez a könyv, hiszen itt van például Szörényi Levente a Bácshegyről vagy Trokán Péter Paloznakról – ezek az esetleges kitérők azonban nyilvánvalóan kevesek ahhoz, hogy valamilyen, akármilyen képet kapjunk az egész tóról és partjairól.

Hasonló a helyzet a kommentárokkal. Jó részüket azok a művészek írták, akiknek portréfotói szerepelnek a könyvben, jórészt kézzel írták és jórészt direkt ebbe az albumba. De vannak ilyen-olyan idézetek Örkénytől, Nemes Nagytól, Kertésztől – ezek mondjuk, legalább tisztességgel meg vannak írva, szemben a felkérésre született szövegek sokszor iskolai fogalmazásokat idéző szellemi és nyelvi erőfeszítéseivel.

A képek maguk sokszor manírosak, barázdált arcokon csillan meg a fény, a Balaton vizének tükrén pedig sajnos a lemenő nap sugarai. Ráadásul sirályok. A portrékon túl hasonlóak az arcok, de az egész alakos képekben vannak jól elkapott mozdulatok, és Petrovics Emil remekül fest baseballsapkában. A téli tájképek viszont drámaiak, az apró részleteket pedig a személyesség teszi érdekessé. És ez az a nézőpont, ahonnan az egész könyv szerethetővé válik: a személyesség, ahogy a fotós tárgyához, az emberekhez és a tájhoz viszonyul, miközben a lefotózott emberek kézzel karistolt kommentárjaikban szépen sorban előhozakodnak vele, hogy hát a Balaton, az nekik maga a gyerekkor, a szerelem, az otthon, az élet. A szívük csücske, na.

Colorcom, 2015, 185 oldal, 6900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.