Könyv

Stekovics Gáspár: Képpel/ Írott/Táj

  • - urfi -
  • 2015. augusztus 30.

Könyv

Eldöntetlen, mit akar ez a könyv, és a fókusz beállításának elmulasztása be is határolja a lehetőségeit. A szerző képzőművész és fotográfus, és az igényes kivitelű kiadvány tele van a fotóival – ennyi a biztos. A leglátványosabb közös pont a szigligeti alkotóház és vendégei, ami hálás és ezért elcsépelt téma, mindenesetre ki lehetne hozni belőle valamit. De itt nem állunk meg, Stekovicsot az egész falu és a környéke is érdekli. Mégsem csak Szigligetről szól ez a könyv, hiszen itt van például Szörényi Levente a Bácshegyről vagy Trokán Péter Paloznakról – ezek az esetleges kitérők azonban nyilvánvalóan kevesek ahhoz, hogy valamilyen, akármilyen képet kapjunk az egész tóról és partjairól.

Hasonló a helyzet a kommentárokkal. Jó részüket azok a művészek írták, akiknek portréfotói szerepelnek a könyvben, jórészt kézzel írták és jórészt direkt ebbe az albumba. De vannak ilyen-olyan idézetek Örkénytől, Nemes Nagytól, Kertésztől – ezek mondjuk, legalább tisztességgel meg vannak írva, szemben a felkérésre született szövegek sokszor iskolai fogalmazásokat idéző szellemi és nyelvi erőfeszítéseivel.

A képek maguk sokszor manírosak, barázdált arcokon csillan meg a fény, a Balaton vizének tükrén pedig sajnos a lemenő nap sugarai. Ráadásul sirályok. A portrékon túl hasonlóak az arcok, de az egész alakos képekben vannak jól elkapott mozdulatok, és Petrovics Emil remekül fest baseballsapkában. A téli tájképek viszont drámaiak, az apró részleteket pedig a személyesség teszi érdekessé. És ez az a nézőpont, ahonnan az egész könyv szerethetővé válik: a személyesség, ahogy a fotós tárgyához, az emberekhez és a tájhoz viszonyul, miközben a lefotózott emberek kézzel karistolt kommentárjaikban szépen sorban előhozakodnak vele, hogy hát a Balaton, az nekik maga a gyerekkor, a szerelem, az otthon, az élet. A szívük csücske, na.

Colorcom, 2015, 185 oldal, 6900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.