Könyv

Stekovics Gáspár: Képpel/ Írott/Táj

  • - urfi -
  • 2015. augusztus 30.

Könyv

Eldöntetlen, mit akar ez a könyv, és a fókusz beállításának elmulasztása be is határolja a lehetőségeit. A szerző képzőművész és fotográfus, és az igényes kivitelű kiadvány tele van a fotóival – ennyi a biztos. A leglátványosabb közös pont a szigligeti alkotóház és vendégei, ami hálás és ezért elcsépelt téma, mindenesetre ki lehetne hozni belőle valamit. De itt nem állunk meg, Stekovicsot az egész falu és a környéke is érdekli. Mégsem csak Szigligetről szól ez a könyv, hiszen itt van például Szörényi Levente a Bácshegyről vagy Trokán Péter Paloznakról – ezek az esetleges kitérők azonban nyilvánvalóan kevesek ahhoz, hogy valamilyen, akármilyen képet kapjunk az egész tóról és partjairól.

Hasonló a helyzet a kommentárokkal. Jó részüket azok a művészek írták, akiknek portréfotói szerepelnek a könyvben, jórészt kézzel írták és jórészt direkt ebbe az albumba. De vannak ilyen-olyan idézetek Örkénytől, Nemes Nagytól, Kertésztől – ezek mondjuk, legalább tisztességgel meg vannak írva, szemben a felkérésre született szövegek sokszor iskolai fogalmazásokat idéző szellemi és nyelvi erőfeszítéseivel.

A képek maguk sokszor manírosak, barázdált arcokon csillan meg a fény, a Balaton vizének tükrén pedig sajnos a lemenő nap sugarai. Ráadásul sirályok. A portrékon túl hasonlóak az arcok, de az egész alakos képekben vannak jól elkapott mozdulatok, és Petrovics Emil remekül fest baseballsapkában. A téli tájképek viszont drámaiak, az apró részleteket pedig a személyesség teszi érdekessé. És ez az a nézőpont, ahonnan az egész könyv szerethetővé válik: a személyesség, ahogy a fotós tárgyához, az emberekhez és a tájhoz viszonyul, miközben a lefotózott emberek kézzel karistolt kommentárjaikban szépen sorban előhozakodnak vele, hogy hát a Balaton, az nekik maga a gyerekkor, a szerelem, az otthon, az élet. A szívük csücske, na.

Colorcom, 2015, 185 oldal, 6900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.