Egy multikulti művész - Hushegyi Gábor: Németh

Könyv

Hushegyi Gábor másodszor szentel monográfiát Németh Ilona Dunaszerdahelyen élő képzőművésznek. A 2001-es kötet megjelenése óta eltelt idő alaposan átrajzolta Németh művészetének értékelését. Mi sem jelzi ezt jobban, mint hogy míg a korábbi könyv nyelve magyar volt (megfejelve nyúlfarknyi szlovák és angol rezümével), most az angol dominál (igaz, a kötet végén a teljes szöveg olvasható szlovákul és magyarul). Németh ugyanis többes kötődésű művész: komoly szerepet tölt be a szlovákiai képzőművészetben (2001-ben a Velencei Biennálén Jirí Suru·vkával együtt állított ki a közös szlovák-cseh Pavilonban), Magyarországon szinte évente mutatja be műveit, és munkái nemcsak Közép-Európában, hanem külföldön (például Luxemburgban, Svájcban, Franciaországban és Japánban) is ismertek.

Hushegyi Gábor másodszor szentel monográfiát Németh Ilona Dunaszerdahelyen élő képzőművésznek. A 2001-es kötet megjelenése óta eltelt idő alaposan átrajzolta Németh művészetének értékelését. Mi sem jelzi ezt jobban, mint hogy míg a korábbi könyv nyelve magyar volt (megfejelve nyúlfarknyi szlovák és angol rezümével), most az angol dominál (igaz, a kötet végén a teljes szöveg olvasható szlovákul és magyarul). Németh ugyanis többes kötődésű művész: komoly szerepet tölt be a szlovákiai képzőművészetben (2001-ben a Velencei Biennálén Jirí Suru·vkával együtt állított ki a közös szlovák-cseh Pavilonban), Magyarországon szinte évente mutatja be műveit, és munkái nemcsak Közép-Európában, hanem külföldön (például Luxemburgban, Svájcban, Franciaországban és Japánban) is ismertek. Németh installációi egyaránt értelmezhetőek tehát a lokális (csallóközi), a szűkebb (szlovák és magyar) és tágabb (kelet-közép-európai) regionális, illetve a nemzetközi kontextusban.

A magyarországi recepció a természetes (faág, szalma, nád, méhviasz gyertya) és a nőies, érzéki anyagok (párna, sütemény) használata miatt, illetve a kilencvenes évek közepén uralkodó gender tematikát követve elsősorban a posztfeminista művészet keretében helyezte el műveit. Ennek jele, hogy nemcsak az 1996-ban készült Többfunkciós nő - egy vörös bársonnyal borított ágy, amelyen heverészve a 26 lyukból különféle, például síró vagy kedveskedő női hangok hallhatóak -, hanem az 1997-es Nőgyógyászati magánrendelő - három, nyúlszőrrel, mohával és piros bársonnyal borított nőgyógyászati vizsgálószék - is a budapesti Ludwig Múzeum tulajdona.

A nőművészeti tematika azonban korántsem fedte le Németh művészetét, s mint ahogy Hushegyi leírja, már ebben az időben kimutatható egy olyan törekvés, amely a művek olvasatát a szociológiai/társadalmi kontextus felé tágítja. A korábbi alkotások e szempontból történő átértékelése mellett a könyv számos hasonló típusú új tendenciát/művet elemez. Eszerint Németh művészetében megnő a jelentősége a ready made-ek használatának, akár olyan humoros formában is, ahogy kisajátítja a rózsahegyi köztér divatos buherált tárgyait, a pléhlemezből készült, vászongarázst helyettesítő objekteket, és kiragadva kontextusukból más városokban vagy kiállítótermekben (például a somorjai zsinagógában) állítja ki őket. A lokális vizuális tapasztalat kiterjesztése mellett a kelet-európai történelmi viharok egyéni emlékezeten át megszűrt, kisközösségi lenyomatait is bemutatja. Az óriásplakátokon megjelenő szöveg ("Az Osztrák-Magyar Monarchiában születtem, iskolába Csehszlovákiába jártam, Magyarországon megnősültem, Szlovákiában élek, és nem hagytam el soha a szülőföldemet. Szabó Gyula") a kolozsnémai nagypapa életútjára utal, a kézírás azonban a hasonló iskolai végzettségű és sorsú nagybácsié - a mű a mikrotörténelem mellett tehát az igaz/hamis, valóság és művészet izgalmas kapcsolatára is reflektál.

A személyes vallomásokon alapuló, az egyéni emlékezet különbségeit bemutató és ily módon közös tudás részévé emelt hanginstallációjában (27 m) Dunaszerdahely egyik központi terének 27 méteres szakaszáról vallanak a város lakosai (szlovák gyógyszerész, cseh fodrásznő, magyar építész), a párhuzamos monológokat pedig a padlóra festett és különböző színnel jelölt futópályákon haladva, fülhallgatón keresztül hallgathatjuk meg, miközben az emléknyommozaikokból képzeletünkben rekonstruálhatjuk egy kisvárosi helyszín kollektív történelmét. Társadalmi kérdésekre fókuszáló műveiben megjelenik az egyház kritikája (a művész haját és körmeit tartalmazó Ereklyetartók, vagy az a gyóntatófülke, melyet egy már létező IKEA szekrénycsalád elemeiből készített) és a világi hatalom bírálata is. Például a 2002-ben készült Kód esetében a kiállítótermek szinte egészét és a termek közti ajtót is betöltő bírósági tárgyalóasztal a jogi útvesztők, míg a 2003-as Morning című videoinstallációban látható jelenetsor (melyben álarcos kommandósok őrzik otthonában és kísérgetik bevásárolni a művészt) a terrorveszély ürügyén a magánszférába behatoló politika metaforája. Számos mű foglalkozik a privát és a közösségi tér összekapcsolásával: a művész lakásának egy részletét (például egy faltól falig tartó csíkot, félbevágott ülőgarnitúrával, asztallappal, almával) vagy a lakáshelyszínekhez kapcsolódó autentikus hangmontázsokkal aláfestett egészét emeli be a kiállítóterem falai közé. Ennek fordított esete a 2003-ban a Moszkva téren kiállított rekreációs Kapszula, a közösségi térből kiszakított, fél órára-órára igénybe vehető kabin, amely úgy hoz létre egy ideiglenes privát szférát, hogy kihasít egy kicsiny darabot a közös térből. Ez a művészeti szcénában nem érintett, egyszerű járókelőket a műalkotás használatára/befogadására felszólító mű mégsem váltotta be a kezdeti reményeket: egyes kapszulákat spontán privatizáltak (azaz "tulajdonosként" bérbe adtak másoknak), másokba hajléktalanok költöztek, ily módon a public art mű elvesztve lényegét bekerült a budapesti Ludwig Múzeum falai közé.

Hasonlóan sikertelen volt a tavaly októberben az Ernst Múzeumban megrendezett GPS - Ismeretlen szcéna című kiállításra készített négynyelvű táblák köztéri installálása: a lakossági felháborodás miatt a feliratokat el kellett távolítani. A mű a Németh Szilvia által elvégzett, a Bogardus-féle előítélet-erősséget mérő skálát felhasználó - a könyvben is olvasható - szociológiai felmérés kérdésein alapul: elfogadná-e partnerének, gyermeke társának, rokonságában, szomszédságában, lakhelye környékén, városában, országában az adott népcsoport tagját? Míg a Dunaszerdahelyen elhelyezett táblákon a szlovák, magyar, roma és vietnami népcsoport szerepelt, a Király utcában magyar, roma, kínai és zsidó embertársainkra irányuló kérdéseket kívántak elhelyezni. A könyvben a magyarországi negatív kritikákra reflektáló és bőven elemzett fiaskó valódi okait azonban sem Hushegyi, sem Németh Szilvia nem érzékeli. Túl egyszerű mindezt az általános, még a (nem létező) magyarországi "pirézeket" is sújtó idegenellenességre visszavezetni. A volt gettó szélére állított szöveg nemcsak érzékenységet sért, nemcsak a szélsőjobboldali, manapság is "divatos" nézeteket idézi fel, hanem értelmetlen is: hogy kerül egy magyar anyanyelvű, külsődleges jegyeiben nem eltérő "csoport" a felsorolásba? Egy multikulturális, a közterekbe is kilépő művésznek kell tudnia a leginkább, hogy mindenhol vannak láthatatlan, szörnyű emlékektől felsebzett terek.

Kalligram Kiadó, Bratislava/Pozsony, 2008, 112 oldal, 3600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.