Könyv

Einar Kárason: Viharmadarak

Könyv

Egyetlen egyszerű és hideglelősen konkrét szituációt bont ki rövid, de lendületes regényében a magyarul most debütáló reykjavíki író – egyszerűt, de rendkívülit. 1959 februárjában az Új-Fundland partjaihoz közeli zavaros vizeken, a Csüllő-talapzatnak nevezett tengerrész hegynyi hullámain fel-le liftező halászhajó, a Máfur kapitányának ki kell küldenie négy emberét az előbástyára (a fedélzet elülső részére), hogy vascsövekkel és kalapácsokkal kíséreljék meg leverni a köteleket, sodronyokat, csörlőket bevonó, a mínusz 14 fokos hóviharban egyre csak vastagodó jégpáncélt. E jégtömegtől a vörös sügérek ezreivel teletömött hajótest aggasztóan orrnehéz lett, a legénység viszont nem akar meghalni. A sokat látott fedélzetmester meg éppenhogy meg akar, csak nem így: matróz nem fulladhat jeges vízbe, a matróz meleg, szárazföldi kocsmákban öli meg magát fáradságos munkával. A valós eseményekből dolgozó Kárasont mégsem az egyéni sorsok és nem is a katasztrófanarratívák sorsszerűsége érdekli, hanem ember és természet drámai szétválaszthatatlansága. A halászhajó ebben a szövegben nem az elbeszélés tere, hanem a két szféra ütközőzónája: a hajómechanikai leírások, a halászati szakkifejezések fenséges nautikai líraként hömpölyögnek. Ez adja a regény esztétikai tőkesúlyát. Az idősíkok váltogatásával Kárason fokozatosan tágítja a horizontot, magabiztosan mélyíti el a szöveget, miközben a fáradtságtól józan eszüket vesztő, halálfélelemtől reszkető férfiak pszichéjébe is betekintést nyújt.

Fordította: Patat Bence. Magvető, 120 oldal, 2699 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.