KÖNYVMELLÉKLET

Előhívás

Balázs Eszter, Phil Casoar: Budapest hősei

Könyv

Elég kínos, hogy Phil Casoar francia újságíró és a magyar történész Balázs Eszter pazar könyve a forradalmár Sponga Juliannáról – pontosabban a Paris Matchben 1956. november 30-án megjelent legendás fényképről – csak most jelent meg magyarul, 60 évvel a forradalom, 26 évvel a rendszerváltás és 10 évvel a francia kiadás után.

Még úgy is két neves kiadó összefogása és az 56-os emlékév plusztámogatása kellett a kiadáshoz, hogy a tekintélyes méretű és súlyú könyvtárgy vizuális koncepcióját egy az egyben átvették az eredeti kiadványból, az impozáns fotóanyaggal és látványos tipográfiával együtt. Mindenesetre a könyv nem jelenhetett volna meg jobbkor, mint Schmidt Mária emlékévének kellős közepén, vagy­is azokban a hetekben, amikor a fővárosi utcákon háznyi méretű, szétretusált hős forradalmárokkal nézünk farkasszemet a buszra, villamosra várva. Köztük van Sponga Julianna is – bár a kép felhasználásáról Schmidték persze nem kérdezték meg a jogtulajdonost –, becenevén Jutka, aki öröm­ittas, elszánt tekintetével rabul ejtette annak idején a nyugati újságírókat, és évtizedekkel később a szóban forgó könyv szerzőpárosát.

Casoar és Balázs megszállottsága már-már megindító. Hat évig kutattak a fotó elkészítésének körülményei és a három alak után, de ahogy azt a magyar kiadás utószava írja, egy ilyen kutatásnak sosincs vége. A feltárt tényekből egy hollywoodi forgatókönyv­író fél tucat filmet is meg tudna írni. Röviden és szárazon: a képen szereplő fiú, Gyuri pár órával a kép elkattintása után meghal, a lány, Júlia viszont megmenekül, Svájcban lesz textilipari munkás, befogadja egy család, aztán Ausztráliába veszi az irányt, ahol családot alapít, két gyereket szül, megnyeri a lottót, és vásárol egy jachtot, majd a rendszerváltás évében elviszi a rák. Magyarországra soha nem tér vissza.

A szerzők klasszikus történészi, újságírói és nyomozói módszerekkel dolgoznak, archívumokat, könyvtárakat, levéltárakat bújnak, gyakran csapják fel a telefonkönyvet, régi barátokat keresnek fel, távoli rokonokhoz csöngetnek be. A tények és a kontextus szerelmesei: alapos élettörténetet és teljes jellemrajzot kanyarítanak minden „mellékszereplőről” is, és ha úgy hozza az élet, a fényképhez alig kapcsolódó mikrotörténetekben is előszeretettel elmerülnek. De pontosan ezért rajzolódik ki olyan plasztikusan, oldalról oldalra a forradalomban csoportokba verődő fiatal munkások világa, a Nagyvárad utcai csoport és az országból kijutó ellenállók története, és mindezek hátterében egy borzasztó szegény csepeli munkáscsalád drámai története.

Mégsem csak a 20. század történelmi viharaiba vetett nő élettörténete az, ami ennyire lebilincselő ebben a könyvben. Hanem az a mód, ahogyan megismerjük a fényképen szereplő alakokat, lassan, mozaikdarabkákból építkezve, kudarcok sorozatán át. A Budapest hősei legnagyobb húzása, hogy nem Sponga Julianna, hanem a Sponga Julianna utáni nyomozás történetét beszéli el, aminek fontos, sőt lényegi része az összes zsákutcának bizonyuló szál, az összes fals információ, a nem megbízható források hablatyolása, a jelentéktelennek látszó részletek és a nyomozást meglepően gyakran továbblendítő fatális véletlenek. A szerzőket nem a kész tények érdeklik, hanem az, ahogyan a tények létrejönnek: ahogy a homályos emlékek, a több változatban élő elbeszélések és a megsárgult dokumentumok révén megképződik a történelem.

Scolar–Vince, 2016, 260 oldal, 5995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”