KÖNYVMELLÉKLET

Előhívás

Balázs Eszter, Phil Casoar: Budapest hősei

Könyv

Elég kínos, hogy Phil Casoar francia újságíró és a magyar történész Balázs Eszter pazar könyve a forradalmár Sponga Juliannáról – pontosabban a Paris Matchben 1956. november 30-án megjelent legendás fényképről – csak most jelent meg magyarul, 60 évvel a forradalom, 26 évvel a rendszerváltás és 10 évvel a francia kiadás után.

Még úgy is két neves kiadó összefogása és az 56-os emlékév plusztámogatása kellett a kiadáshoz, hogy a tekintélyes méretű és súlyú könyvtárgy vizuális koncepcióját egy az egyben átvették az eredeti kiadványból, az impozáns fotóanyaggal és látványos tipográfiával együtt. Mindenesetre a könyv nem jelenhetett volna meg jobbkor, mint Schmidt Mária emlékévének kellős közepén, vagy­is azokban a hetekben, amikor a fővárosi utcákon háznyi méretű, szétretusált hős forradalmárokkal nézünk farkasszemet a buszra, villamosra várva. Köztük van Sponga Julianna is – bár a kép felhasználásáról Schmidték persze nem kérdezték meg a jogtulajdonost –, becenevén Jutka, aki öröm­ittas, elszánt tekintetével rabul ejtette annak idején a nyugati újságírókat, és évtizedekkel később a szóban forgó könyv szerzőpárosát.

Casoar és Balázs megszállottsága már-már megindító. Hat évig kutattak a fotó elkészítésének körülményei és a három alak után, de ahogy azt a magyar kiadás utószava írja, egy ilyen kutatásnak sosincs vége. A feltárt tényekből egy hollywoodi forgatókönyv­író fél tucat filmet is meg tudna írni. Röviden és szárazon: a képen szereplő fiú, Gyuri pár órával a kép elkattintása után meghal, a lány, Júlia viszont megmenekül, Svájcban lesz textilipari munkás, befogadja egy család, aztán Ausztráliába veszi az irányt, ahol családot alapít, két gyereket szül, megnyeri a lottót, és vásárol egy jachtot, majd a rendszerváltás évében elviszi a rák. Magyarországra soha nem tér vissza.

A szerzők klasszikus történészi, újságírói és nyomozói módszerekkel dolgoznak, archívumokat, könyvtárakat, levéltárakat bújnak, gyakran csapják fel a telefonkönyvet, régi barátokat keresnek fel, távoli rokonokhoz csöngetnek be. A tények és a kontextus szerelmesei: alapos élettörténetet és teljes jellemrajzot kanyarítanak minden „mellékszereplőről” is, és ha úgy hozza az élet, a fényképhez alig kapcsolódó mikrotörténetekben is előszeretettel elmerülnek. De pontosan ezért rajzolódik ki olyan plasztikusan, oldalról oldalra a forradalomban csoportokba verődő fiatal munkások világa, a Nagyvárad utcai csoport és az országból kijutó ellenállók története, és mindezek hátterében egy borzasztó szegény csepeli munkáscsalád drámai története.

Mégsem csak a 20. század történelmi viharaiba vetett nő élettörténete az, ami ennyire lebilincselő ebben a könyvben. Hanem az a mód, ahogyan megismerjük a fényképen szereplő alakokat, lassan, mozaikdarabkákból építkezve, kudarcok sorozatán át. A Budapest hősei legnagyobb húzása, hogy nem Sponga Julianna, hanem a Sponga Julianna utáni nyomozás történetét beszéli el, aminek fontos, sőt lényegi része az összes zsákutcának bizonyuló szál, az összes fals információ, a nem megbízható források hablatyolása, a jelentéktelennek látszó részletek és a nyomozást meglepően gyakran továbblendítő fatális véletlenek. A szerzőket nem a kész tények érdeklik, hanem az, ahogyan a tények létrejönnek: ahogy a homályos emlékek, a több változatban élő elbeszélések és a megsárgult dokumentumok révén megképződik a történelem.

Scolar–Vince, 2016, 260 oldal, 5995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."