KÖNYVMELLÉKLET

Előhívás

Balázs Eszter, Phil Casoar: Budapest hősei

Könyv

Elég kínos, hogy Phil Casoar francia újságíró és a magyar történész Balázs Eszter pazar könyve a forradalmár Sponga Juliannáról – pontosabban a Paris Matchben 1956. november 30-án megjelent legendás fényképről – csak most jelent meg magyarul, 60 évvel a forradalom, 26 évvel a rendszerváltás és 10 évvel a francia kiadás után.

Még úgy is két neves kiadó összefogása és az 56-os emlékév plusztámogatása kellett a kiadáshoz, hogy a tekintélyes méretű és súlyú könyvtárgy vizuális koncepcióját egy az egyben átvették az eredeti kiadványból, az impozáns fotóanyaggal és látványos tipográfiával együtt. Mindenesetre a könyv nem jelenhetett volna meg jobbkor, mint Schmidt Mária emlékévének kellős közepén, vagy­is azokban a hetekben, amikor a fővárosi utcákon háznyi méretű, szétretusált hős forradalmárokkal nézünk farkasszemet a buszra, villamosra várva. Köztük van Sponga Julianna is – bár a kép felhasználásáról Schmidték persze nem kérdezték meg a jogtulajdonost –, becenevén Jutka, aki öröm­ittas, elszánt tekintetével rabul ejtette annak idején a nyugati újságírókat, és évtizedekkel később a szóban forgó könyv szerzőpárosát.

Casoar és Balázs megszállottsága már-már megindító. Hat évig kutattak a fotó elkészítésének körülményei és a három alak után, de ahogy azt a magyar kiadás utószava írja, egy ilyen kutatásnak sosincs vége. A feltárt tényekből egy hollywoodi forgatókönyv­író fél tucat filmet is meg tudna írni. Röviden és szárazon: a képen szereplő fiú, Gyuri pár órával a kép elkattintása után meghal, a lány, Júlia viszont megmenekül, Svájcban lesz textilipari munkás, befogadja egy család, aztán Ausztráliába veszi az irányt, ahol családot alapít, két gyereket szül, megnyeri a lottót, és vásárol egy jachtot, majd a rendszerváltás évében elviszi a rák. Magyarországra soha nem tér vissza.

A szerzők klasszikus történészi, újságírói és nyomozói módszerekkel dolgoznak, archívumokat, könyvtárakat, levéltárakat bújnak, gyakran csapják fel a telefonkönyvet, régi barátokat keresnek fel, távoli rokonokhoz csöngetnek be. A tények és a kontextus szerelmesei: alapos élettörténetet és teljes jellemrajzot kanyarítanak minden „mellékszereplőről” is, és ha úgy hozza az élet, a fényképhez alig kapcsolódó mikrotörténetekben is előszeretettel elmerülnek. De pontosan ezért rajzolódik ki olyan plasztikusan, oldalról oldalra a forradalomban csoportokba verődő fiatal munkások világa, a Nagyvárad utcai csoport és az országból kijutó ellenállók története, és mindezek hátterében egy borzasztó szegény csepeli munkáscsalád drámai története.

Mégsem csak a 20. század történelmi viharaiba vetett nő élettörténete az, ami ennyire lebilincselő ebben a könyvben. Hanem az a mód, ahogyan megismerjük a fényképen szereplő alakokat, lassan, mozaikdarabkákból építkezve, kudarcok sorozatán át. A Budapest hősei legnagyobb húzása, hogy nem Sponga Julianna, hanem a Sponga Julianna utáni nyomozás történetét beszéli el, aminek fontos, sőt lényegi része az összes zsákutcának bizonyuló szál, az összes fals információ, a nem megbízható források hablatyolása, a jelentéktelennek látszó részletek és a nyomozást meglepően gyakran továbblendítő fatális véletlenek. A szerzőket nem a kész tények érdeklik, hanem az, ahogyan a tények létrejönnek: ahogy a homályos emlékek, a több változatban élő elbeszélések és a megsárgult dokumentumok révén megképződik a történelem.

Scolar–Vince, 2016, 260 oldal, 5995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.