Könyv

Erlend Loe: Doppler hazatér

  • bánza
  • 2017. augusztus 20.

Könyv

Az 1969-ben született norvég szerzőnek ez a tizedik kötete magyarul, és vele a Scolar Kiadó jó lóra, pontosabban jávorszarvasra tett, hiszen ez a fékezett habzású posztmodern a nagy irodalom látszatával kecsegteti és nem is veri át az olvasót. Ráadásul Lőrincz Balázs Bendegúz személyében valóban rátermett fordítót talált a látszólag egyszerű, valójában trükkös és kacsázó szövegre.

Loe karakteres és okos író, a Doppler-trilógia pedig, amelynek ez a záródarabja, leleményes válasz a kérdésre: hogyan lehet mai társadalmi regényt írni úgy, hogy közben ne vesszünk bele a sültrealista köznapiságba, és az elbeszélés fellebegjen kissé a költőiség szférájába. Ennek legjobb módszere a bőségesen adagolt humor és ennek különféle verziói: harsány, finom, bővérű, vaskos, szatirikus, szeretetteljes, gonosz. Mindezekkel Loe leleményesen (és csak ritkán erőltetetten) él, amikor elmeséli, hogyan próbált meg évekig tartó kalandozásai után Doppler visszailleszkedni a norvég középosztályba. Kudarca nem kérdés. És ismét visszatér az erdőbe, megcsinálja másodszor is a maga Waldenjét, mint 1845-ben Thoreau, a nagy amerikai nomád, mellesleg a polgári engedetlenség, vagyis a civil lázadás méltóságteljes formájának megalkotója. „Két év és két hónap után visszatértem a civilizált életbe”, summázza Thoreau. Doppler soha többé nem tér vissza. A regény utolsó mondatában számára (és számunkra?) a világ is véget ér: „Jöhet a napvihar.” Jó könyv, bár kicsit túlírt.

Fordította: Lőrincz Balázs Bendegúz. Scolar, 2017, 344 oldal, 3750 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.