Könyv

Gelencsér Gábor: Magyar film 1.0

  • Kránicz Bence
  • 2017. augusztus 20.

Könyv

Az ELTE tanára csendben, szélárnyékban, az utóbbi évek leg­impozánsabb filmtörténeti munkáját végezte el. 2014 óta minden évben megjelent egy-egy kötete: közülük is kiemelkedik az államszocializmus évei alatt készített irodalmi adaptációkat vizsgáló Forgatott könyvek, amely izgalmas szempontú, alternatív filmtörténetet kínál azoknak a keveseknek, akiket mélyebben érdekel a magyar film múltja. Az új könyv vállalása egyszerre nagyobb és kisebb, mint az előzőeké. Nagyobb, mert Gelencsér a teljes magyar filmtörténet alakulását akarja egységben láttatni, közérthetően elmagyarázni, milyen folyamatok, stílusváltozások formálták a hazai filmkultúrát. És kisebb, mert ezúttal „csak” az elérhető információk értő szelektálása és logikus rendszerezése volt a tét, nem új kutatások tálalása.

A szerző világosan és pontosan igazít el a kötet tárgyában, némi disszonanciát csak az eltérő mélységben kifejtett témakörök miatt érezhetünk: a némafilm- és a korai hangosfilmkorszak, valamint az ötvenes évek termelési filmjeinek tárgyalása éppen azért emészthető könnyebben, mert nem ezek Gelencsér kutatási területei. Az új hullámot és a hetvenes-nyolcvanas évek filmtörténeti irányváltásait rétegzettebben, bonyolultabban mutatja be, első olvasásra talán némi fejtörést okozva a témában kevésbé járatos olvasóknak. Itt filmpéldából is annyi van, hogy az néha kissé soknak tűnhet: az egyik oldalt tizennyolc nemzedéki közérzetfilm címe árasztja el, köztük a kánonból okkal kiszorult daraboké is. De az legyen a legnagyobb baj, hogy egy filmtörténeti kézikönyvben sok a filmcím! A kötet egyetlen hiányosságának azt érzem, hogy utalásszerűen sem foglalkozik a magyar animációs filmmel, amelynek stílusváltozásai az itt elemzett folyamatokhoz is kapcsolódtak – ez ügyben egy másik nagyszerű filmtudós, Varga Zoltán nemrég megjelent animációsfilm-történetét érdemes fellapozni.

Holnap Kiadó, 2017, 272 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.