Könyv

Gelencsér Gábor: Magyar film 1.0

  • Kránicz Bence
  • 2017. augusztus 20.

Könyv

Az ELTE tanára csendben, szélárnyékban, az utóbbi évek leg­impozánsabb filmtörténeti munkáját végezte el. 2014 óta minden évben megjelent egy-egy kötete: közülük is kiemelkedik az államszocializmus évei alatt készített irodalmi adaptációkat vizsgáló Forgatott könyvek, amely izgalmas szempontú, alternatív filmtörténetet kínál azoknak a keveseknek, akiket mélyebben érdekel a magyar film múltja. Az új könyv vállalása egyszerre nagyobb és kisebb, mint az előzőeké. Nagyobb, mert Gelencsér a teljes magyar filmtörténet alakulását akarja egységben láttatni, közérthetően elmagyarázni, milyen folyamatok, stílusváltozások formálták a hazai filmkultúrát. És kisebb, mert ezúttal „csak” az elérhető információk értő szelektálása és logikus rendszerezése volt a tét, nem új kutatások tálalása.

A szerző világosan és pontosan igazít el a kötet tárgyában, némi disszonanciát csak az eltérő mélységben kifejtett témakörök miatt érezhetünk: a némafilm- és a korai hangosfilmkorszak, valamint az ötvenes évek termelési filmjeinek tárgyalása éppen azért emészthető könnyebben, mert nem ezek Gelencsér kutatási területei. Az új hullámot és a hetvenes-nyolcvanas évek filmtörténeti irányváltásait rétegzettebben, bonyolultabban mutatja be, első olvasásra talán némi fejtörést okozva a témában kevésbé járatos olvasóknak. Itt filmpéldából is annyi van, hogy az néha kissé soknak tűnhet: az egyik oldalt tizennyolc nemzedéki közérzetfilm címe árasztja el, köztük a kánonból okkal kiszorult daraboké is. De az legyen a legnagyobb baj, hogy egy filmtörténeti kézikönyvben sok a filmcím! A kötet egyetlen hiányosságának azt érzem, hogy utalásszerűen sem foglalkozik a magyar animációs filmmel, amelynek stílusváltozásai az itt elemzett folyamatokhoz is kapcsolódtak – ez ügyben egy másik nagyszerű filmtudós, Varga Zoltán nemrég megjelent animációsfilm-történetét érdemes fellapozni.

Holnap Kiadó, 2017, 272 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.