Könyv

Gelencsér Gábor: Magyar film 1.0

  • Kránicz Bence
  • 2017. augusztus 20.

Könyv

Az ELTE tanára csendben, szélárnyékban, az utóbbi évek leg­impozánsabb filmtörténeti munkáját végezte el. 2014 óta minden évben megjelent egy-egy kötete: közülük is kiemelkedik az államszocializmus évei alatt készített irodalmi adaptációkat vizsgáló Forgatott könyvek, amely izgalmas szempontú, alternatív filmtörténetet kínál azoknak a keveseknek, akiket mélyebben érdekel a magyar film múltja. Az új könyv vállalása egyszerre nagyobb és kisebb, mint az előzőeké. Nagyobb, mert Gelencsér a teljes magyar filmtörténet alakulását akarja egységben láttatni, közérthetően elmagyarázni, milyen folyamatok, stílusváltozások formálták a hazai filmkultúrát. És kisebb, mert ezúttal „csak” az elérhető információk értő szelektálása és logikus rendszerezése volt a tét, nem új kutatások tálalása.

A szerző világosan és pontosan igazít el a kötet tárgyában, némi disszonanciát csak az eltérő mélységben kifejtett témakörök miatt érezhetünk: a némafilm- és a korai hangosfilmkorszak, valamint az ötvenes évek termelési filmjeinek tárgyalása éppen azért emészthető könnyebben, mert nem ezek Gelencsér kutatási területei. Az új hullámot és a hetvenes-nyolcvanas évek filmtörténeti irányváltásait rétegzettebben, bonyolultabban mutatja be, első olvasásra talán némi fejtörést okozva a témában kevésbé járatos olvasóknak. Itt filmpéldából is annyi van, hogy az néha kissé soknak tűnhet: az egyik oldalt tizennyolc nemzedéki közérzetfilm címe árasztja el, köztük a kánonból okkal kiszorult daraboké is. De az legyen a legnagyobb baj, hogy egy filmtörténeti kézikönyvben sok a filmcím! A kötet egyetlen hiányosságának azt érzem, hogy utalásszerűen sem foglalkozik a magyar animációs filmmel, amelynek stílusváltozásai az itt elemzett folyamatokhoz is kapcsolódtak – ez ügyben egy másik nagyszerű filmtudós, Varga Zoltán nemrég megjelent animációsfilm-történetét érdemes fellapozni.

Holnap Kiadó, 2017, 272 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.