Könyv

Erős kezdés

Babiczky Tibor: Magas tenger

  • Pogrányi Péter
  • 2014. április 27.

Könyv

A hard-boiled krimik sémáját intellektuális és filozofikus módon újraíró Magas tenger főhőse elvetélt bölcsészből lett nyomozó.

A műfajhoz tapadó olvasói elvárásoknak megfelelően negyvenes, kiégett, sok alkoholt (sört és whiskyt) fogyaszt és magányos. Kemény stílusa mögött bűntudattól gyötört ember: közhelyesen klasszikus figura, mégis összetett jellem. Olvasott, művelt fickó, akinek szinte minden élethelyzetben beugrik egy idézet, sok zenét hallgat és ismer (Debussytől a Slayerig, a Stabat Matertől a Metallicáig). Hamar kiderül az olvasó számára, hogy a bűncselekmények felderítése a regény intenciója szerint csupán díszlet, az igazi nyomozás terepe főhősünk saját múltja, saját sorsa. A társadalomkritikus tömegfilmekhez hasonló dichotómiák szerint gondolja el a világot, de ez nem tűnik erőltetettnek: a populáris és az elitkultúra vonatkozásai, a "magas" és a "mély" magától értetődő természetességgel fonódik egybe stilisztikailag és tematikai értelemben egyaránt.

Egy ideig az idő tűnik kulcsmotívumnak ("Az időt nem érdekli az idő"), majd a látszat, a szerepjátszás és a halál tapasztalata felől megközelített test. Az ordító belső magányhoz képest "a külső világ csak káprázat, egy nagy semmi, az emberek pedig bábok, mozgó díszletek egy mozdulatlan, unalmas színdarabban." Az elbeszélő szólamától látszólag markánsan elkülönülnek a nyomozó folyamatos és alapos önreflexióról tanúskodó gondolatai, de itt-ott szétszálazhatatlanul összefonódnak vele: ez a narráció módjából adódik. A nyomozó utálja a világot, cinikus, de eközben saját cinizmusát is utálja. Frappáns aranyköpésekben fogalmazza meg élettereinek - a kocsmáknak és kávézóknak - esszenciális lényegét. Vagy a bűn természetét sommázza: "Fölösleges a bűn nyomába eredni - gondolta. A bűn elénk jön és felkínálja magát." Vagy a látszatorientált világ kritikájával szolgál: "Mennyi szánalmas emberi roncs. Mennyi lustaság. Mennyi semmibe tartó mozdulat és szó. Emberek és házak. A házaik. Kívülről szépek." A regény metafizikus tekintete számára evidencia a külső látszat és a belső lényeg ellentéte, ami az egyén és a közösség, az én és a világ viszonyában is adott. A látszat: az "autók hangyavonulása", a sietős emberek áradata (nem véletlenül jut eszünkbe a Mátrix), míg "az egész mögött" ott van a bűnök, bűnesetek világa, ami - a nyomozó szerint - mindig a szexualitásról, a testről szól, jóllehet ez "nem a test hibája". "De ki merné ma azt állítani, hogy többnek érzi magát puszta testnél?" - ad hangot fenomenológiai ihletésű kételyeinek.

Babiczky Tibor első regénye alapos, átgondolt munka. Fogyasztható könyvet írt, ami egy centit sem enged a gagyi tomboló előretörésének. Pedig a "magas tenger", ami eláraszt dagálykor, tényleg senkit nem hagy levegőhöz jutni. Ez a könyv pedig nekünk szegezi a végső kérdéseit, amelyek még az örök egzisztenciális dilemmáknál is fullasztóbbak: "'Hol rejtőzik a hazugság bennem?' - töprengett a nyomozó. 'És hol a valódi arcom?'"

Magvető, 2014, 174 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.