Könyv

Erős kezdés

Babiczky Tibor: Magas tenger

  • Pogrányi Péter
  • 2014. április 27.

Könyv

A hard-boiled krimik sémáját intellektuális és filozofikus módon újraíró Magas tenger főhőse elvetélt bölcsészből lett nyomozó.

A műfajhoz tapadó olvasói elvárásoknak megfelelően negyvenes, kiégett, sok alkoholt (sört és whiskyt) fogyaszt és magányos. Kemény stílusa mögött bűntudattól gyötört ember: közhelyesen klasszikus figura, mégis összetett jellem. Olvasott, művelt fickó, akinek szinte minden élethelyzetben beugrik egy idézet, sok zenét hallgat és ismer (Debussytől a Slayerig, a Stabat Matertől a Metallicáig). Hamar kiderül az olvasó számára, hogy a bűncselekmények felderítése a regény intenciója szerint csupán díszlet, az igazi nyomozás terepe főhősünk saját múltja, saját sorsa. A társadalomkritikus tömegfilmekhez hasonló dichotómiák szerint gondolja el a világot, de ez nem tűnik erőltetettnek: a populáris és az elitkultúra vonatkozásai, a "magas" és a "mély" magától értetődő természetességgel fonódik egybe stilisztikailag és tematikai értelemben egyaránt.

Egy ideig az idő tűnik kulcsmotívumnak ("Az időt nem érdekli az idő"), majd a látszat, a szerepjátszás és a halál tapasztalata felől megközelített test. Az ordító belső magányhoz képest "a külső világ csak káprázat, egy nagy semmi, az emberek pedig bábok, mozgó díszletek egy mozdulatlan, unalmas színdarabban." Az elbeszélő szólamától látszólag markánsan elkülönülnek a nyomozó folyamatos és alapos önreflexióról tanúskodó gondolatai, de itt-ott szétszálazhatatlanul összefonódnak vele: ez a narráció módjából adódik. A nyomozó utálja a világot, cinikus, de eközben saját cinizmusát is utálja. Frappáns aranyköpésekben fogalmazza meg élettereinek - a kocsmáknak és kávézóknak - esszenciális lényegét. Vagy a bűn természetét sommázza: "Fölösleges a bűn nyomába eredni - gondolta. A bűn elénk jön és felkínálja magát." Vagy a látszatorientált világ kritikájával szolgál: "Mennyi szánalmas emberi roncs. Mennyi lustaság. Mennyi semmibe tartó mozdulat és szó. Emberek és házak. A házaik. Kívülről szépek." A regény metafizikus tekintete számára evidencia a külső látszat és a belső lényeg ellentéte, ami az egyén és a közösség, az én és a világ viszonyában is adott. A látszat: az "autók hangyavonulása", a sietős emberek áradata (nem véletlenül jut eszünkbe a Mátrix), míg "az egész mögött" ott van a bűnök, bűnesetek világa, ami - a nyomozó szerint - mindig a szexualitásról, a testről szól, jóllehet ez "nem a test hibája". "De ki merné ma azt állítani, hogy többnek érzi magát puszta testnél?" - ad hangot fenomenológiai ihletésű kételyeinek.

Babiczky Tibor első regénye alapos, átgondolt munka. Fogyasztható könyvet írt, ami egy centit sem enged a gagyi tomboló előretörésének. Pedig a "magas tenger", ami eláraszt dagálykor, tényleg senkit nem hagy levegőhöz jutni. Ez a könyv pedig nekünk szegezi a végső kérdéseit, amelyek még az örök egzisztenciális dilemmáknál is fullasztóbbak: "'Hol rejtőzik a hazugság bennem?' - töprengett a nyomozó. 'És hol a valódi arcom?'"

Magvető, 2014, 174 oldal, 2490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.