Könyv

B. Lotterfeld: Armageddon Reality Show

  • - sepi -
  • 2014. április 27.

Könyv

Lotterfeld (azaz Király Ferenc) második regényében a világvége jókora bummal érkezik: az emberiségre rászabadul történetének összes képzelt kreatúrája, hogy pontot tegyen az egész hercehurca végére.

A vérben és fekete humorban is bővelkedő nyitány után az Armageddon Reality Show visszavesz a karneválból, főhőse pedig segítőivel aláírásgyűjtésre indul a történelemben, hogy egy petíciót lobogtatva sztornózhassa a teremtés sztornózását. Az ember tragédiája-Brian élete-Christopher Moore tengelyre pozicionált pikareszkben Káin idejétől a holokausztig időutaznak a szereplők, miközben a kötet humora elsősorban a közismert alakok ironikus ábrázolására és a korszakokon átívelő emberi gyarlóság kifigurázására épít, ami az első néhány fejezet után némiképp repetitívvé válik. A frivol tréfák ellenére a felütés merészsége és megkomponáltsága csak a dramaturgiai csúcspontként is szolgáló holokausztszínben tér vissza, ami ebben a kontextusban ugyan bátor, de drámaiságával együtt is óvatosan kivitelezett választás (főleg olyan kortárs tételek mellett, mint az Ass Goblins of Auschwitz vagy a Cuddly Holocaust). Bár a kalandokat olykor szatirikus teológiai fejtegetések is megszakítják, a kötet legizgalmasabb részeit a zenei producer főhős karrierjének flashbackepizódjai jelentik, amelyekben fantasykabaré helyett az X generációs spleen tombol, ezúttal jó érzékkel elkerülve a túlmagyarázás és a kiszámítható humor csapdáit. Lotterfeld könyve szórakoztató strandolvasmány Rejtő vagy Terry Pratchett mellé, de kicsit több kakaóval igazi armageddon is lehetett volna.

Konkrét Könyvek, 2013, 368 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.