És egyéb állatfajták (Gregory Nava: A családom)

  • - kk -
  • 1996. szeptember 26.

Könyv

A történet Mexikóban kezdődik, írja az ismertető, azt azonban már nem teszi hozzá, hogy viszont nem folytatódik sehol, szétfolyik Los Angeles elővárosainak futóhomokjában, ahogy az már általában a családregényekkel történni szokott.

A történet Mexikóban kezdődik, írja az ismertető, azt azonban már nem teszi hozzá, hogy viszont nem folytatódik sehol, szétfolyik Los Angeles elővárosainak futóhomokjában, ahogy az már általában a családregényekkel történni szokott.

Családregényeket általában tévén szokott nézni az ember, hol a Forsythe-okról, hol az Onedinekről, hol meg azokról az őrmezeiekről, ahogy megalapozzák, majd elherdálják a vagyont; mozifilmeket nemigen lehet készíteni a retyerutyáról, hacsak nincs valami istentelenül felkészült dramaturg a forgatókönyvíró mellett vagy -ban.

Ennek a filmnek maga a rendező írta a könyvét, ami többé-kevésbé érthetővé teszi, hogy fájt a szíve minden kis jelenetért, amiről úgy gondolta, hogy a vásznon majd poétikusan dereng vagy sejtelmes izgalommal vibrál. Ehhez képest - meg kell hagyni, imponáló következetességgel - végig megmarad a közhelyek szintjén, minden előre kikövetkeztethető, soha meg nem lepődünk semmin, legfeljebb ha azon nem, hogy valaki a kontyába tűzve hordjon egy rugós bicskát, vagy hogy egy többszörösen börtönviselt atyafi egyszer csak bőgőmasinának bizonyuljon.

Az amerikai filmekkel, legyenek azok függetlenek vagy a lehető leghollywoodibb gányolások, az a jó, hogy valaki mindig - vagy, na jó, majdnem mindig - megmenti őket a teljes nézhetetlenségtől. Általában a színészek, vagy ha már ők sem, legalább a díszlettervező. Ebben a filmben, amit a rendezőn kívül még az operatőr is elbaltázott, a kellékes játssza el ezt az áldozatos, mindazonáltal kétségkívül hálátlan szerepet. A tárgyak remekek, és akinek van affinitása az autókhoz, semmiképpen ne hagyja ki ezt a filmet.

- kk -

My Family - színes, amerikai, 128 perc. Rendezte és írta: Gregory Nava; fényképezte: Edward Lachman; szereplők: Edward James Ohnos, Leon Singer, Jimmy Smiths. Bemutató: szeptember 30. 21 óra és október 3. 17 óra.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.