Könyv

Eve Ainsworth: Sebek

  • - cd -
  • 2018. szeptember 2.

Könyv

A gyászról szól a hétköznapi sztorinak tűnő regény, kamaszoknak kamaszokról. A történet kivételes érzékenységgel dolgoz fel problémákat, a falcolás, az önsebzés jelenségét állítva fókuszba. Szakemberek szerint mára a kamaszkor velejárója lett az önbántalmazás: karcolás, vágás, égetés. A tinédzserek különféle krízisek elszenvedése során jobb megoldás híján önsebzéssel próbálják meg kezelni a helyzetet. Az életkori sajátosságnak is értelmezhető, figyelemhiánnyal párosuló direkt elszigeteltség miatt nem mindig könnyű felismerni az önagresszió efféle jeleit. De nem lehetetlen, egyebek mellett erre hívja fel a figyelmet a szerző könyve. Kemény témákról remek dramaturgiával beszél Eve Ainsworth, segélykiáltások felismeréséhez és segítségnyújtáshoz ad fogódzókat, valamint az elfogadás fontosságára inti a fiatalokat. Gabi, a tinédzser, mint a legtöbb kamasz, nincs jóban a szüleivel, egyedül van, nem kap elég figyelmet, csak a nagyapját és a gördeszkázást szereti igazán. Ám a nagypapa meghal, a veszteség feldolgozása pedig komoly gondot okoz a lánynak. Rosszul alszik, keveset eszik, csalódás éri, az a kevés szeretet és figyelem is eltűnik az életéből, ráadásul még deszkázás közben is nehézségei támadnak. Folyamatos fizikai és lelki sebeket szenved el. A komor hangvételű ifjúsági irodalom stílusában tökéletesen passzol célközönségéhez, a feszültséggel teli történet találó dinamikával tárja fel a pusztító identitás­zavart.

Fordította: Demény Eszter. Tilos az Á Könyvek, 2018, 240 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.