Könyv

Eve Ainsworth: Sebek

  • - cd -
  • 2018. szeptember 2.

Könyv

A gyászról szól a hétköznapi sztorinak tűnő regény, kamaszoknak kamaszokról. A történet kivételes érzékenységgel dolgoz fel problémákat, a falcolás, az önsebzés jelenségét állítva fókuszba. Szakemberek szerint mára a kamaszkor velejárója lett az önbántalmazás: karcolás, vágás, égetés. A tinédzserek különféle krízisek elszenvedése során jobb megoldás híján önsebzéssel próbálják meg kezelni a helyzetet. Az életkori sajátosságnak is értelmezhető, figyelemhiánnyal párosuló direkt elszigeteltség miatt nem mindig könnyű felismerni az önagresszió efféle jeleit. De nem lehetetlen, egyebek mellett erre hívja fel a figyelmet a szerző könyve. Kemény témákról remek dramaturgiával beszél Eve Ainsworth, segélykiáltások felismeréséhez és segítségnyújtáshoz ad fogódzókat, valamint az elfogadás fontosságára inti a fiatalokat. Gabi, a tinédzser, mint a legtöbb kamasz, nincs jóban a szüleivel, egyedül van, nem kap elég figyelmet, csak a nagyapját és a gördeszkázást szereti igazán. Ám a nagypapa meghal, a veszteség feldolgozása pedig komoly gondot okoz a lánynak. Rosszul alszik, keveset eszik, csalódás éri, az a kevés szeretet és figyelem is eltűnik az életéből, ráadásul még deszkázás közben is nehézségei támadnak. Folyamatos fizikai és lelki sebeket szenved el. A komor hangvételű ifjúsági irodalom stílusában tökéletesen passzol célközönségéhez, a feszültséggel teli történet találó dinamikával tárja fel a pusztító identitás­zavart.

Fordította: Demény Eszter. Tilos az Á Könyvek, 2018, 240 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).