KÖNYVMELLÉKLET - visszhang

Fehér Renátó Garázsmenet

  • Czinki Ferenc
  • 2014. július 12.

Könyv

című kötetében folyamatos megszólításban van: te, te és megint te. És közben egy pillanatig sem modoros ez a gyakori második személyű narráció, mert bár egészen jól behatárolható történetek rajzolódnak ki mögötte, mégis állandóan magunkra ismerhetünk. Akár mi is lehetnénk bármelyik apa, anya, fiú, rokon, idegen. A Garázsmenet eközben mégis nagyon személyes élettörténet, énlíra a javából, csak ez a bizonyos én nem önmagával, hanem legtöbbször a külvilággal áll párbeszédben: magyaráz és magyarázkodik, vall és vallat.

"Neked lettem férfivá, hogy hagyj már végre békén" - olvashatjuk A hála jogán című vers záró sorát, és máris egy felnőtté válás, egy leválástörténet fordulópontjánál járunk. A kötet ciklusok nélkül sorakozó versei mintha időrendiséget mutatnának, vagy legalábbis egy vázlatos életút kronológiáját. A gyerekkor határszéli vidékének képmutató mindennapjaiból ("Meghalni nálunk csak vasárnap szokás") eljutunk a fiatal felnőttkor nagyvárosi románcainak terepére: "új nevet kapsz ebben a hónapban: / a 'Miss December'-en is gondolkodtam". Ám a kötet addigi lendülete mintha éppen itt fogyna el egy időre, a felszabadultság súlytalanabb verseket eredményez; a "Fehér babáim, fehér babák" parafrázisos melankóliája például sokkal kevésbé áll jól a szerzőnek, mint a Köszönőviszony vagy a Zsömleszag című versek csalódott pimaszsága: "Péknek kellett volna állni, / szárnyakat növeszteni a zsemleszagban."

Az a hang viszont, amire az előismereteink alapján készülhettünk, csak itt erősödik fel igazán a kötetben. A Szerelmes magyar hibátlan portréja ("' egy szép, fiatal és szerelmes magyar. / Néhány éven belül, az egyetem után / anya akar lenni.") vezeti fel az úgynevezett közéleti versek sorát, hogy aztán a Makk Ász vagy a Ká-európai ismerős rémisztően józan állításai mutassák meg, mire számíthatnak az olvasók Fehér Renátó következő köteteiben.

Magvető, 2014, 64 oldal, 1990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.