KÖNYVMELLÉKLET - Képregény és politika a nagyvilágban

Fehérek, feketék, tarkák

Könyv

Milyen ideológiát szolgál Superman, Dredd bíró vagy Tintin? És mi köze a képregénynek a menekültekhez vagy a török sajtószabadsághoz? A legutóbbi, 2015-ös Comics Forum erre is választ adott.

Immár kilencedik éve a nyugat-yorkshire-i Leeds ad otthont Nagy-Britannia egyik legnagyobb képregényes eseményének, a Thought Bubble Festivalnak. Az évente megrendezett fesztivál célja a képregények és az animáció népszerűsítése, illetve legitim művészeti formaként való elismerte­tése minél szélesebb körben.

A programok Leeds több pontján zajlanak (többek közt a londoni Canary Wharfhoz hasonlóan felújított és újrapozicionált Leeds Docknál). Minden évben pódiumbeszélgetések, dedikálások, szerző-olvasó találkozók, cosplay­pa­rádé, képregénybörze, díját­adá­sok (többek közt itt adják át az év legjobb brit képregényeit jutalmazó British Comic Awardsot is), kiállítások és neves képregényalkotók szemináriumai alkotják a programot. 2009 óta ugyancsak a fesztivál keretében zajlik a Comics Forum nevű konferencia is, melyen a képregényekkel foglalkozó alkotók és kutatók egyaránt előadhatnak. A cél a tudósok és az alkotók, azaz a teória és a gyakorlat összekapcsolása és annak elősegítése, hogy akadémiai körökben minél egységesebb és elismertebb lehessen a képregénykutatás.

A konferencia szervezői minden évben más tematikát választanak, mely a képregénytudomány újabb szegmenseit világítja meg (például a nők, az erőszak vagy betegség ábrázolása a képregényben, képregény és szobrászat kapcsolatai). A 2015-ös előadók a képregény és a politika kapcsolatait vették górcső alá. A politika pedig a lehető legtágabban értendő. Az első szekciót mindjárt teljes egészében Dredd bírónak szentelték. Szó esett Dredd fasiszta és kapitalista kötődéseiről is, de a szekció fénypontja Kelly Kanayama volt, aki amellett, hogy a szatíra és a kolonizáló tekintet nyomait elemezte a Dredd-történetekben, még néha utánozta is a bíró hangját. Némelyik előadó rávilágított az eddig ártalmatlannak hitt sorozatok mögött megbúvó politikai üzenetekre is: még Hergé Tintinjének rasszista és kolonialista üzenetei is megemlítődtek. Az is elhangzott, hogy a képregényben kimondottan liberális és zsarnokellenes elvek is felbukkannak (maga Hergé sem volt mentes az ideológiai ellentmondásoktól: Tintin karaktere kiadója erősen konzervatív eszméit tükrözte, majd a nácik támogatta Le Soirnak dolgozott). A hidegháborús olasz Martin Mystère-képregényekben ezzel szemben az antikommunista propaganda és az orientalizmus nyomait találhatjuk meg. Ugyanígy a hagyományos szuperhős-képregények sem szűkölködnek rejtett ideológiákban, melyek legtöbbször a gyenge főhős megerősödését/hatalomhoz jutását éneklik meg − a fehér, heteroszexuális, fiatal férfiak vágybeteljesítéseiként (ezért borul ki annyi, a fenti kategóriába tartozó rajongó, ha az azonosulás tárgya történetesen egy muszlim nő vagy egy latinó férfi). Azt is megtudhattuk, hogy Batman valójában autoriter személyiség, míg Superman libertárius elveket vall.

A konferencia keretében egy sajátos külön szekció is megszülethetett, mely a jog és a képregények kapcsolatával foglalkozott. Az előadásokból kiderült, hogyan áll szemben a jog racionális és a képregény emocionális és esztétikai szövege, illetve hogyan képes kiterjeszteni a képregény a jog limitált világképét (Graphic Justice Research Alliance néven a témával kutatócsoport is foglalkozik, melyhez bárki csatlakozhat). Hasonló szellemben a szuperhősképregényekben megjelenő poszthumán genetikai nyilvántartást is megismerhettük (pl. az X-Men: Az eljövendő múlt napjaiban látott mutánsregisztrációs törvényt), mely egyre nagyobb hasonlóságokat mutat napjaink potenciális és már létező biológiai azonosítási módszereivel.

Sok előadó foglalkozott az „alkalmazott képregénnyel”, azaz a képregény mint oktatási, ismeretterjesztési eszköz használatának lehetőségeivel, mely közös vonásokat mutat a színház-pedagógiával és az infografikával. A Magic Torch nevű projekt célja például a lokális kulturális örökség megismertetése minél nagyobb közönséggel, képregények segítségével. Volt szó archeológiai ismeretterjesztő képregényekről, olyan munkákról, melyek a Newcastle University digitalizált archívumát teszik elérhetővé laikusok számára is, vagy a Graphic Medicine nevű projektről, amelyben a betegek saját tapasztalataikat oszthatják meg képregény formájában.

Külön szekciót szenteltek a politikai karikatúráknak: Selen Çalık a törökországi Occupy Gezi mozgalommal foglalkozó politikai képregényeket elemezte, bemutatva, hogyan tette az Erdoğan-rendszer elnyomó légköre a Penguen nevű politikai vicclap képregényeinek nyelvezetét kétértelművé, hogy a szerkesztőség elkerülhesse a retorziókat. A képregények integrálták a hivatalos állami médiában nem közölt, tiltakozókról szóló fotókat is. Nem volt hiány más, hasonlóan aktuális témákkal foglalkozó előadásokban: Margareta Wallin Wictorin olyan svéd iskolákban használt képregényeket mutatott be, melyek a migrációval foglalkoznak, és érzékenyíteni próbálják a diákokat. A képregényes forma nem meglepő módon könnyebben befogadhatóvá és vonzóbbá teszi a komoly társadalmi kérdések megvitatását (az egyik említett mű a We Shall Meet Again, Sanam, melyben az iskolásokkal egykorú migráns kisfiú történetét ismerhetjük meg). Clari Searle pedig az Aszad-ellenes Comics4Syria nevű Facebook-oldal politikai karikatúráit elemezte, melyekben független szír művészek osztják meg tapasztalataikat a háborúról. Ezeket az előadó arra használta, hogy egyetemi hallgatói számára átélhetőbbé tegye a hírmédia által dehumanizált szírek életét.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.