KÖNYVMELLÉKLET - Képregény és politika a nagyvilágban

Fehérek, feketék, tarkák

Könyv

Milyen ideológiát szolgál Superman, Dredd bíró vagy Tintin? És mi köze a képregénynek a menekültekhez vagy a török sajtószabadsághoz? A legutóbbi, 2015-ös Comics Forum erre is választ adott.

Immár kilencedik éve a nyugat-yorkshire-i Leeds ad otthont Nagy-Britannia egyik legnagyobb képregényes eseményének, a Thought Bubble Festivalnak. Az évente megrendezett fesztivál célja a képregények és az animáció népszerűsítése, illetve legitim művészeti formaként való elismerte­tése minél szélesebb körben.

A programok Leeds több pontján zajlanak (többek közt a londoni Canary Wharfhoz hasonlóan felújított és újrapozicionált Leeds Docknál). Minden évben pódiumbeszélgetések, dedikálások, szerző-olvasó találkozók, cosplay­pa­rádé, képregénybörze, díját­adá­sok (többek közt itt adják át az év legjobb brit képregényeit jutalmazó British Comic Awardsot is), kiállítások és neves képregényalkotók szemináriumai alkotják a programot. 2009 óta ugyancsak a fesztivál keretében zajlik a Comics Forum nevű konferencia is, melyen a képregényekkel foglalkozó alkotók és kutatók egyaránt előadhatnak. A cél a tudósok és az alkotók, azaz a teória és a gyakorlat összekapcsolása és annak elősegítése, hogy akadémiai körökben minél egységesebb és elismertebb lehessen a képregénykutatás.

A konferencia szervezői minden évben más tematikát választanak, mely a képregénytudomány újabb szegmenseit világítja meg (például a nők, az erőszak vagy betegség ábrázolása a képregényben, képregény és szobrászat kapcsolatai). A 2015-ös előadók a képregény és a politika kapcsolatait vették górcső alá. A politika pedig a lehető legtágabban értendő. Az első szekciót mindjárt teljes egészében Dredd bírónak szentelték. Szó esett Dredd fasiszta és kapitalista kötődéseiről is, de a szekció fénypontja Kelly Kanayama volt, aki amellett, hogy a szatíra és a kolonizáló tekintet nyomait elemezte a Dredd-történetekben, még néha utánozta is a bíró hangját. Némelyik előadó rávilágított az eddig ártalmatlannak hitt sorozatok mögött megbúvó politikai üzenetekre is: még Hergé Tintinjének rasszista és kolonialista üzenetei is megemlítődtek. Az is elhangzott, hogy a képregényben kimondottan liberális és zsarnokellenes elvek is felbukkannak (maga Hergé sem volt mentes az ideológiai ellentmondásoktól: Tintin karaktere kiadója erősen konzervatív eszméit tükrözte, majd a nácik támogatta Le Soirnak dolgozott). A hidegháborús olasz Martin Mystère-képregényekben ezzel szemben az antikommunista propaganda és az orientalizmus nyomait találhatjuk meg. Ugyanígy a hagyományos szuperhős-képregények sem szűkölködnek rejtett ideológiákban, melyek legtöbbször a gyenge főhős megerősödését/hatalomhoz jutását éneklik meg − a fehér, heteroszexuális, fiatal férfiak vágybeteljesítéseiként (ezért borul ki annyi, a fenti kategóriába tartozó rajongó, ha az azonosulás tárgya történetesen egy muszlim nő vagy egy latinó férfi). Azt is megtudhattuk, hogy Batman valójában autoriter személyiség, míg Superman libertárius elveket vall.

A konferencia keretében egy sajátos külön szekció is megszülethetett, mely a jog és a képregények kapcsolatával foglalkozott. Az előadásokból kiderült, hogyan áll szemben a jog racionális és a képregény emocionális és esztétikai szövege, illetve hogyan képes kiterjeszteni a képregény a jog limitált világképét (Graphic Justice Research Alliance néven a témával kutatócsoport is foglalkozik, melyhez bárki csatlakozhat). Hasonló szellemben a szuperhősképregényekben megjelenő poszthumán genetikai nyilvántartást is megismerhettük (pl. az X-Men: Az eljövendő múlt napjaiban látott mutánsregisztrációs törvényt), mely egyre nagyobb hasonlóságokat mutat napjaink potenciális és már létező biológiai azonosítási módszereivel.

Sok előadó foglalkozott az „alkalmazott képregénnyel”, azaz a képregény mint oktatási, ismeretterjesztési eszköz használatának lehetőségeivel, mely közös vonásokat mutat a színház-pedagógiával és az infografikával. A Magic Torch nevű projekt célja például a lokális kulturális örökség megismertetése minél nagyobb közönséggel, képregények segítségével. Volt szó archeológiai ismeretterjesztő képregényekről, olyan munkákról, melyek a Newcastle University digitalizált archívumát teszik elérhetővé laikusok számára is, vagy a Graphic Medicine nevű projektről, amelyben a betegek saját tapasztalataikat oszthatják meg képregény formájában.

Külön szekciót szenteltek a politikai karikatúráknak: Selen Çalık a törökországi Occupy Gezi mozgalommal foglalkozó politikai képregényeket elemezte, bemutatva, hogyan tette az Erdoğan-rendszer elnyomó légköre a Penguen nevű politikai vicclap képregényeinek nyelvezetét kétértelművé, hogy a szerkesztőség elkerülhesse a retorziókat. A képregények integrálták a hivatalos állami médiában nem közölt, tiltakozókról szóló fotókat is. Nem volt hiány más, hasonlóan aktuális témákkal foglalkozó előadásokban: Margareta Wallin Wictorin olyan svéd iskolákban használt képregényeket mutatott be, melyek a migrációval foglalkoznak, és érzékenyíteni próbálják a diákokat. A képregényes forma nem meglepő módon könnyebben befogadhatóvá és vonzóbbá teszi a komoly társadalmi kérdések megvitatását (az egyik említett mű a We Shall Meet Again, Sanam, melyben az iskolásokkal egykorú migráns kisfiú történetét ismerhetjük meg). Clari Searle pedig az Aszad-ellenes Comics4Syria nevű Facebook-oldal politikai karikatúráit elemezte, melyekben független szír művészek osztják meg tapasztalataikat a háborúról. Ezeket az előadó arra használta, hogy egyetemi hallgatói számára átélhetőbbé tegye a hírmédia által dehumanizált szírek életét.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?