KÖNYVMELLÉKLET

Férfi, nő, gyerek – Mai szlovák történetek

Könyv

Esküvő Kaliforniában: muszlim tamil férfi és fehér amerikai nő – aki kanadai, de az apja szlovák, az anyja meg skótok és írek leszármazottja – szereti egymást, a Berkeley-n tanultak, alig néhány nap választja el őket attól, hogy frigyre lépjenek, de a hagyományokat tisztelő, gyerekeiket féltő családok még gyorsan okoznak némi fejfájást, leginkább persze önmaguknak. A multikulturalizmustól való viszolygás értelmetlen, ez idővel a novella szereplői számára is világossá válik. És mi lesz a sütést mint női princípiumot megélő barátnőkkel karácsony táján, ha hiányzik a „szalálkáli” a hozzávalók közül? Tragédia lesz, természetesen. Miért nem húzza a szánt és a rajta ülő gyerekeket az a kutya, aki egyrészt nem lett rá soha megtanítva, másrészt alkatánál fogva képtelen rá? Rejtély. Van még itt kórházi kálvária problémás betegekkel, egy költözés elbeszélése, a titokzatos nyitrai nő, vagy egy olyan ember története, aki nem mellékesen csodálja az alkoholistákat.

Első ránézésre már-már zavarbaejtően sokszínű a kortárs szlovák próza. A novellaantológia a szerkesztő, Radoslav Passia irodalom­kritikus zárszava szerint azért is erősen széttartó, tulajdonképpen fura történetek csokra, mert Szlovákiában szélesebb irodalomkritikai és publicisztikai visszhangot váltottak ki olyan témák, mint az otthon, az idegenség, az önmegértés, a kulturális, nyelvi és nemi identitáskeresés, az egyén családhoz és a társadalomhoz fűződő viszonya. A kötet írásai pedig ezeket a nagyon trendi problémákat igyekeznek történetekben elbeszélni. Talán túlságosan is igyekeznek.

Noran Libro Kiadó, 2016, 304 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.