KÖNYVMELLÉKLET

Férfi, nő, gyerek – Mai szlovák történetek

Könyv

Esküvő Kaliforniában: muszlim tamil férfi és fehér amerikai nő – aki kanadai, de az apja szlovák, az anyja meg skótok és írek leszármazottja – szereti egymást, a Berkeley-n tanultak, alig néhány nap választja el őket attól, hogy frigyre lépjenek, de a hagyományokat tisztelő, gyerekeiket féltő családok még gyorsan okoznak némi fejfájást, leginkább persze önmaguknak. A multikulturalizmustól való viszolygás értelmetlen, ez idővel a novella szereplői számára is világossá válik. És mi lesz a sütést mint női princípiumot megélő barátnőkkel karácsony táján, ha hiányzik a „szalálkáli” a hozzávalók közül? Tragédia lesz, természetesen. Miért nem húzza a szánt és a rajta ülő gyerekeket az a kutya, aki egyrészt nem lett rá soha megtanítva, másrészt alkatánál fogva képtelen rá? Rejtély. Van még itt kórházi kálvária problémás betegekkel, egy költözés elbeszélése, a titokzatos nyitrai nő, vagy egy olyan ember története, aki nem mellékesen csodálja az alkoholistákat.

Első ránézésre már-már zavarbaejtően sokszínű a kortárs szlovák próza. A novellaantológia a szerkesztő, Radoslav Passia irodalom­kritikus zárszava szerint azért is erősen széttartó, tulajdonképpen fura történetek csokra, mert Szlovákiában szélesebb irodalomkritikai és publicisztikai visszhangot váltottak ki olyan témák, mint az otthon, az idegenség, az önmegértés, a kulturális, nyelvi és nemi identitáskeresés, az egyén családhoz és a társadalomhoz fűződő viszonya. A kötet írásai pedig ezeket a nagyon trendi problémákat igyekeznek történetekben elbeszélni. Talán túlságosan is igyekeznek.

Noran Libro Kiadó, 2016, 304 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.