Könyv

Filozófiától sújtva

Tőzsér János: Az igazság pillanatai. Esszé a filozófiai megismerés sikertelenségéről

  • Márton Miklós
  • 2019. július 6.

Könyv

Középiskolai tanulmányaink óta tudjuk: a filozófusok jó 2500 éve nagyjából ugyanazokkal a problémákkal küszködnek. És tudjuk azt is, hogy bár olykor előkerül egy-egy új ötlet, egyes felvetésekről bebizonyosodik, hogy nem túl reménytelik, és több kérdésben jóval világosabban látunk ma, mint egykor, a megoldásokig senki nem jutott el, és valószínűleg soha senki nem is fog eljutni.

Ugyanakkor a filozófia e jellegzetességét legtöbbször egyfajta erénynek szokás tekinteni: az „örök kérdések” ősi nemesi címere leng e vállalkozás fölött annak jeleként, hogy a mozdulatlanság itt emberi mivoltunk végső, állandó jellemzőivel van összefüggésben. Tőzsér János a könyvében az örök kérdések állandó jelenlétére azonban nem mint tiszteletre méltó és nagyszerű jellegzetességre, hanem éppenséggel mint a sikertelenség tünetére tekint. Arra ösztökél minket, vegyük komolyan a filozófiát, amely igenis húsba vágó kérdések megválaszolására vállalkozott 2500 éves története kezdetén. Mi a különbség aközött, amikor tényleg tudunk valamit, és aközött, amikor csak azt hisszük, hogy tudunk valamit? Vajon minden esetben tetteink várható következményei határozzák meg, mit helyes tennünk, vagy vannak a következményektől független kötelességeink? Gondolataink, érzelmeink, szándékaink egy a testünktől többé-kevésbé független – és azt akár túlélni képes – lélekhez tartoznak, vagy nem kell ilyesmit feltételeznünk, elég nekünk az agyunk elképesztő komplexitása? A filozófia ezek és az ehhez hasonló kérdések megválaszolására vállalkozott Tőzsér szerint – a filozófia tehát episztemikus, megismerő vállalkozás. Ezen állásfoglalásával vállaltan a klasszikus filozófiai hagyományhoz kapcsolódik, szemben több 20. századi koncepcióval, amelyek a filozófiát nem episztemikus vállalkozásnak tartják.

Ha viszont így tekintünk a filozófiára, akkor tényleg nagyon siralmas a kép: a filozófia kétségkívül rendkívül sikertelen episztemikus vállalkozás. Ahogy azt Tőzsér nagyon alapos elemzésekben kimutatja, nemhogy a válaszok nem születtek meg az örök kérdésekre, de az idők folyamán a helyzet csak romlott. A filozófusok manapság már abban sem értenek egyet, hogyan kell értelmezni a kérdéseket, milyen módszerekkel kéne megoldani azokat, és egyáltalán, mi nevezhető egy filozófiai probléma megoldásának. A tünet tehát világos: disszenzus mindenütt.

Tőzsér azonban nem elégszik meg ennyivel, hanem a diagnózist is igyekszik felállítani: a filozófiai problémák abból származnak, hogy egymásnak ellentmondó állításokat tartunk egyaránt episztemikusan vonzónak. Vegyük például ezt az állításcsomagot: 1. A fejem fölött lévő könyvespolc már egy hete is itt volt, azaz ez ugyanaz a könyvespolc, mint amelyik egy hete volt ugyanezen a helyen. 2. A tárgyak folyamatosan változnak, ami azt jelenti, hogy a könyvespolc nem pont ugyanazokkal a tulajdonságokkal rendelkezik, mint egy hete (hogy mást ne mondjak: öregebb lett egy héttel). 3. Ha két tárgy azonos, akkor minden tulajdonságuk is azonos, lévén ugyanarról a tárgyról van szó; következésképp, ha két tárgy tulajdonságai valamelyest eltérnek egymástól, akkor a két tárgy nem ugyanaz a tárgy. Világos: mindhárom állítás nem lehet igaz, egyikük biztosan hamis. De melyikük? Külön-külön mindhárom nagyon vonzónak tűnik: ha így vesszük ezeket szemügyre, habozás nélkül igaznak tartanánk mindhármat. Szóval melyiket adjuk föl? Tőzsér szerint erre egyszerűen nem tudjuk a jó választ. A Jóisten biztosan tudja, de nekünk nincs meg a válaszhoz szükséges episztemikus felszereltségünk: mi nem látjuk színről színre a valóságot, úgyhogy kénytelenek vagyunk beérni a filozófiai érvekkel, gondolatmenetekkel. Ezek viszont jól láthatóan nem segítenek – különben 2500 év alatt már legalább egy-két problémát biztosan sikerült volna konszenzuálisan megoldanunk. És nem is számíthatunk arra, hogy a filozófiai érvek valaha is megmutatják nekünk a kiutat az ilyesfajta problémákból, hiszen ha valamelyest meggyőzőek, akkor maguk is episztemikusan vonzó állításokra támaszkodnak, ilyenekből indulnak ki. És hát miért adnánk föl az egyik episztemikusan vonzó állítást a másik kedvéért? Egyik filozófusnak ez az állítás a vonzóbb, a másiknak a másik, éppen ezért semmilyen kényszerítő erejű megfontolást nem tudnak egymás számára nyújtani. Ezért megoldatlanok a filozófiai problémák Tőzsér szerint, és ezért maradnak örökre azok.

 

*

Mit tegyünk ebben a helyzetben? Van-e terápia a filozófia nyomorúságára? Tőzsér válasza radikális: mivel a filozófia sikertelen episztemikus vállalkozás, nem bízhatunk meg filozófiai nézeteinkben, következésképpen függesszük föl filozófiai ítéleteinket! De vajon képesek vagyunk-e erre? Ahogy azt Tőzsér is elismeri, legfeljebb csak részlegesen. Egy-két állítás esetében talán működik a felfüggesztés, de a fenti három, episztemikusan vonzó állításból például nemigen tudnánk egyet sem kiemelni, amellyel kapcsolatban föl tudnánk függeszteni az ítéletünket. Ezek ugyanis, Tőzsér kifejezésével, zsigeri vélekedések, amelyektől ilyen-olyan (pl. evolúciós vagy szocializációs) okokból pszichológiai képtelenség megválni. Ameddig azonban ez így van, addig – akarjuk, nem akarjuk – a filozófiai problémák ott lesznek nekünk állandó intellektuális irritációként.

A filozófiával való foglalatoskodás föladása ráadásul nem is volna egészen hasznos Tőzsér szerint. Könyve exkurzusában határozottan amellett foglal állást, hogy e tevékenység a filozófián kívül is hasznosítható készségek elsajátítását segíti elő – jó eséllyel pótolhatatlan módon. Segít a finom fogalmi különbségek megtalálásában, különböző nézetek logikai viszonyainak tisztázásában, kritikai gondolkodásra és legfőképpen intellektuális toleranciára szoktat – a filozófusoknak napi rutin olyan jól megalapozott álláspontokkal szembesülni, amelyek nemcsak távol állnak a sajátjuktól, de korábban még a létezésüket sem nagyon tudták elképzelni. Tőzsér könyve értelmezésem szerint tehát – talán a szerző szándéka ellenére – paradox kifutású: bár a filozofálással föl kéne hagyni, ha intellektuálisan tisztességes módon komolyan reflektálunk a filozófia sikertelenségére, épp e sikertelenség mélyebb oka miatt kétséges, hogy meg tudjuk-e ezt tenni, és az is, hogy érdemes volna-e ezt megtennünk.

A kötet az utóbbi évek, akár évtizedek egyik legizgalmasabb magyar nyelvű filozófiai műve. Így valószínűleg számos szakmabeli olvasóra számíthat. Őket nyilván egy csomó minden bosszantja majd: lesz olyan köztük, aki szerint Tőzsér szkeptikus érve a filozófiai ítéletek felfüggesztése mellett nem meggyőző; lesz olyan, aki úgy véli, megengedhetetlenül leszűkíti a filozófia terjedelmét, amennyiben azt kizárólag megismerő vállalkozásnak tekinti; és lesz olyan is, aki szerint Tőzsér túlságosan a saját intuitív filozófiaképére támaszkodik, és nem nyújt egy valóban alapos, szubsztantív metafilozófiát a könyvében. Mindezek a kritikák termékeny vitát gerjeszthetnek a könyv koncepciójáról. Bárhogyan vélekedjen is azonban egy szakmabeli a műről, egy­valamit nem spórolhat meg: tisztáznia kell saját maga számára, hányadán is áll a filozófia művelésének céljával és értelmével.

A könyv azonban közel sem csak a szakmának íródott. Tőzsér egyedülálló világossággal és egy-értelműséggel mondja a magáét, nem fukarkodva az olykor vaskos ítéletekkel, a szórakoztató példákkal, a finom iróniával. A koncepció kibontása mellett, mintegy illusztráció gyanánt, rekonstruál és részletesen elmagyaráz egy csomó izgalmas filozófiai problémát. Ez és az említett stíluselemek bőségesen lehetővé teszik, hogy a filozófiát csak távolról szemlélő érdeklődők is élvezettel olvassák a könyvet, amelyből nemcsak a filozofálás értelmességével kapcsolatos problémákat ismerhetik meg, de első kézből kaphatnak nagyon plasztikus képet arról, voltaképpen mivel is foglalkoznak a filozófusok, hogyan végzik munkájukat, min törik a fejüket egy átlagos keddi délelőttön.

Kalligram, 2018, 376 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."