George (Meghalt George Harrison, a Beatles szólógitárosa)

  • Szőnyei György
  • 2001. december 6.

Könyv

Dezo Hoffman fényképeit nézegetem. Hoffman Dezső, aki az első állandó fotósa volt az együttesnek, fekete-fehér, vaku nélküli, bensőséges felvételek és hivatalos sztárfotók tömegét készítette róluk. Övé a levegőbe ugrálós, kalimpáló karos, emblematikus sziluettfotó (Twist & Shout) és a "székes" sorozat, ahol szürke, gallér nélküli, kerek nyakú egyenruhában pózolnak a fiúk. Én is varrattam egy ilyet a mamámmal barna kordból, mivel nem volt még zakóm, aminek a reverjét lekapva készültek az ilyen fazonok.
Dezo Hoffman fényképeit nézegetem. Hoffman Dezső, aki az első állandó fotósa volt az együttesnek, fekete-fehér, vaku nélküli, bensőséges felvételek és hivatalos sztárfotók tömegét készítette róluk. Övé a levegőbe ugrálós, kalimpáló karos, emblematikus sziluettfotó (Twist & Shout) és a "székes" sorozat, ahol szürke, gallér nélküli, kerek nyakú egyenruhában pózolnak a fiúk. Én is varrattam egy ilyet a mamámmal barna kordból, mivel nem volt még zakóm, aminek a reverjét lekapva készültek az ilyen fazonok.

Figyelem a kölyökképű Harrisont, ahogy az optikán keresztül szemez a rajongókkal, ki-kiesve a modellpózból, és röhögve, ha már unja az egészet, de általában szelíden, mosolyogva. George-nak volt mindig a leghosszabb haja. Ha a többieknek kilátszott a fülük, neki már félig eltakarta a haja, ha már mindegyiküknek dús gombafrizurája volt, az övé majdnem a válláig ért. Az utolsó közös fotókon, ahol szakállasan, nagy karimájú fekete kalapban látjuk John birtokán, a Tittenhurst Parkban, "vizesen hátközépig" érő, krisztusi hosszúságú a haja. George egyre nagyobb frizurája azt sugallta, lesz ez még hosszabb is, el kell hogy fogadjátok. Ezzel a türelmes játékkal egy generáció tesztelte a társadalmat. Nincs az a testékszer, tetoválás és hajfestés, ami ma annyira bőszítené a felnőtteket, mint a haj hossza egykoron.

George volt a legkarcsúbb a fiúk között, a korai Beatles-imázs legcsinosabb figurája a hegyes orrú, fekete, cúgos félcsizmában, csőnadrágban. Sok George-kinézetű, keskeny, beesett arcú, szemöldökre simuló hajú beatzenész mászkált akkoriban. A legtöbb zenekarba jutott legalább egy Harrison-féle fiú. Nálunk Zorán volt a George-típus. A Sgt. Pepper utáni bajuszos George-külső szintén etalon lett, azóta növesztett bajuszt az akkor fiatal, ma ötven körüli, nagyvárosi férfiak többsége (még a táncházasok is).

Nézem a koncertfotókat. Lennon elszántan énekel, George mosolyogva. Hangszíne valahol Johné és Paulé között volt. Régebbi felvételeknél néha elbizonytalanodik a hallgató, hogy kit is hall éppen, sokat trükközött George Martin, amikor megduplázta az énekhangot, és olykor felgyorsította a tempót. George Paullal közös mikrofonba énekelte megbízható szólamait. Még ma is megmagyarázhatatlan, mitől annyira beindító az az egyszerű megoldás, amikor McCartney mellé lép vokálozni. Ahogy a színpadon, a yeah-yeah sikítás közben a hajukat rázták, az a legeredetibb Beatles-látványelem lett.

Elfogadhatóan gitározni már a Beatles tagjaként, fokozatosan tanult meg. Zenekari feladatai, a koncertek és lemezfelvételek egyre magasabb követelmények elé állították. Ma már elképzelhetetlen, hogy egy új együttes ne hibátlan technikájú zenészekkel induljon. Akkoriban ez még nem így volt. George korai gitárszólói bizonytalanok, óvatosak, és még ma is fellélegzik az ember, ha ütemre, időre befejeződnek.

Az Anthology-kiadványban hallhatjuk, mennyire küszködik a dallamok létrehozásával. Harrison nem a blues alapú improvizáláson nevelkedett, nincsenek paneljei. Zenei tapasztalatait a rock & rollból merítette, ahol kevés a szóló, rövid, és előre megírt. Ezért hallhatjuk gitárjátékában eleinte a slágerrefrének ismétléseit, némi variálással (Don´t Bother Me, 1963), s csak később jönnek az alaposan kidolgozott dallamfordulatok. "Sosem voltam nagyon technikás gitáros, valaki mindig jobb volt nálam... A jó ég tudja, hogyan lett belőlem mégis valaki ezzel a lustasággal..."

Pedig egyre érdekesebb megoldásokat alkalmazott. Még ma is nehéz a Help (1965) lefelé ereszkedő, "bontogatott" futamát Lennon süvöltő hangja alól "levenni" és utánajátszani. Megunhatatlan és borzongató az A Hard Day´s Night (1964) elején a disszonánsan sokat ígérő G9sus4 akkord, és a szám végén a három hangból álló, elhalkuló triola. Kifejezetten meglepő fordulat, ahogy a verze alatt végig csilingel a Ticket To Ride-ot (1965) bevezető, kegyetlenül éles dallam felbontása. A középrész pattogósra gyúrt kísérete, majd a metalstílusban felhúzott elektromos hangok George utánozhatatlan remeklései közé tartoznak.

Az igazi szakmai áttörést a Revolver album hozta 1966-ban. Sokak szerint ez a Beatles legjobb lemeze. A Revolver zenei találmányaira épül a kétségtelenül teljes pompában ragyogó Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band (1967) is. A Revolver hozta el a háromgitáros beatzene végét. Gyökeresen átalakult a Beatles zenei szemlélete, s a koncertek napi nyűgétől megszabadulva, a serkentőszerek tudatmódosító hatásának eredményeként is egy kísérletező, új zenekart üdvözölhettünk.

George felfedezte a távol-keleti zenei világban rejlő megújulási lehetőségeket. Szitárleckéket vett Ravi Shankartól. A Norvegian Woodban (1965) még Lennon dallamát játssza a szitáron, a Revolveren lévő Love You To (1966) viszont már az indiai zene iránti érdeklődésének első igazi terméke. A lemezstúdióban folytatott kísérleteik sok újítást hoztak. A gitárral, fordított hangsorrendben felvett keleties dallam a visszafelé lejátszott szalagon addig sohasem hallott effektet eredményezett (I´Am Only Sleeping, 1966), a pszichédélikus hallucináció tökéletes zenei lenyomata lett.

Harrison mint szólógitáros végleg elszakadt a rock & rollos, bluesos, Shadows-os dallamvilágtól. Bár sokat szöszmötölt a hangsorokkal, s olykor a türelmetlen és gyors McCartney idegeire ment, amikor napokig inspirációra várt - megérte. A Beatles-számok textúrájából elhagyhatatlan lett az apró, különleges dallamtöredékek, bontások, riffek és szólók mozaikja. John, Paul, George és Ringo olyan zenei masszát, ritmus- és hangkeveréket hozott létre, amelyet egyetlen más zenekar sem volt képes utánozni.

Harrison mindössze tizennyolc szerzeménynyel járult hozzá a Beatles-összeshez. De az a kevés, amit írt, méltó az együtteshez: Taxman, While My Guitar Gently Weeps, Something, Here Comes The Sun, Within You Without You, Savoy Truffle, I Need You, If I Needed Someone stb. Utólag George Martin is sajnálkozott Harrison indokolatlan zeneszerzői mellőztetésén.

A Beatles feloszlása után stúdióba vonult, és a benne rekedt számokból készített egy tripla albumot: All Things Must Pass (1970), majd a Banglades-segélykoncerten (1971), hófehér öltönyében, óriási sikerrel tért vissza a színpadra. Gitárjátékát a slide-technikával tökéletesítette, és ha kedve volt, slágert is írt (My Sweet Lord, 1970, I Got My Mind Set On You, 1987). Ringót gyakran hívta dobolni, de Pault nem, ahogy Paul sem hívta őt gitározni. Régi-új barátaival (Tom Petty, Roy Orbison, Bob Dylan, Jeff Lynne) csinált egy kamu zenekart, a Travelling Wilburyst, örömzenéltek egy kicsit. Különben visszavonultan kertészkedett Disneyland-szerű kastélya parkjában. 1994-ben Paullal és Ringóval még virtuálisan létrehozta John szalagon maradt dallamtöredékéből az utolsó utáni Beatles-kislemezt: Free As A Bird. A közös éneklés után egy szívbemarkolóan gyönyörű slide-gitárszólóval "felrepítette" a számot a fellegekig, így búcsúzott a szeretett Johntól és a Beatlestől.

Vége (mindennek).

Szőnyei György

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.