George (Meghalt George Harrison, a Beatles szólógitárosa)

  • Szőnyei György
  • 2001. december 6.

Könyv

Dezo Hoffman fényképeit nézegetem. Hoffman Dezső, aki az első állandó fotósa volt az együttesnek, fekete-fehér, vaku nélküli, bensőséges felvételek és hivatalos sztárfotók tömegét készítette róluk. Övé a levegőbe ugrálós, kalimpáló karos, emblematikus sziluettfotó (Twist & Shout) és a "székes" sorozat, ahol szürke, gallér nélküli, kerek nyakú egyenruhában pózolnak a fiúk. Én is varrattam egy ilyet a mamámmal barna kordból, mivel nem volt még zakóm, aminek a reverjét lekapva készültek az ilyen fazonok.
Dezo Hoffman fényképeit nézegetem. Hoffman Dezső, aki az első állandó fotósa volt az együttesnek, fekete-fehér, vaku nélküli, bensőséges felvételek és hivatalos sztárfotók tömegét készítette róluk. Övé a levegőbe ugrálós, kalimpáló karos, emblematikus sziluettfotó (Twist & Shout) és a "székes" sorozat, ahol szürke, gallér nélküli, kerek nyakú egyenruhában pózolnak a fiúk. Én is varrattam egy ilyet a mamámmal barna kordból, mivel nem volt még zakóm, aminek a reverjét lekapva készültek az ilyen fazonok.

Figyelem a kölyökképű Harrisont, ahogy az optikán keresztül szemez a rajongókkal, ki-kiesve a modellpózból, és röhögve, ha már unja az egészet, de általában szelíden, mosolyogva. George-nak volt mindig a leghosszabb haja. Ha a többieknek kilátszott a fülük, neki már félig eltakarta a haja, ha már mindegyiküknek dús gombafrizurája volt, az övé majdnem a válláig ért. Az utolsó közös fotókon, ahol szakállasan, nagy karimájú fekete kalapban látjuk John birtokán, a Tittenhurst Parkban, "vizesen hátközépig" érő, krisztusi hosszúságú a haja. George egyre nagyobb frizurája azt sugallta, lesz ez még hosszabb is, el kell hogy fogadjátok. Ezzel a türelmes játékkal egy generáció tesztelte a társadalmat. Nincs az a testékszer, tetoválás és hajfestés, ami ma annyira bőszítené a felnőtteket, mint a haj hossza egykoron.

George volt a legkarcsúbb a fiúk között, a korai Beatles-imázs legcsinosabb figurája a hegyes orrú, fekete, cúgos félcsizmában, csőnadrágban. Sok George-kinézetű, keskeny, beesett arcú, szemöldökre simuló hajú beatzenész mászkált akkoriban. A legtöbb zenekarba jutott legalább egy Harrison-féle fiú. Nálunk Zorán volt a George-típus. A Sgt. Pepper utáni bajuszos George-külső szintén etalon lett, azóta növesztett bajuszt az akkor fiatal, ma ötven körüli, nagyvárosi férfiak többsége (még a táncházasok is).

Nézem a koncertfotókat. Lennon elszántan énekel, George mosolyogva. Hangszíne valahol Johné és Paulé között volt. Régebbi felvételeknél néha elbizonytalanodik a hallgató, hogy kit is hall éppen, sokat trükközött George Martin, amikor megduplázta az énekhangot, és olykor felgyorsította a tempót. George Paullal közös mikrofonba énekelte megbízható szólamait. Még ma is megmagyarázhatatlan, mitől annyira beindító az az egyszerű megoldás, amikor McCartney mellé lép vokálozni. Ahogy a színpadon, a yeah-yeah sikítás közben a hajukat rázták, az a legeredetibb Beatles-látványelem lett.

Elfogadhatóan gitározni már a Beatles tagjaként, fokozatosan tanult meg. Zenekari feladatai, a koncertek és lemezfelvételek egyre magasabb követelmények elé állították. Ma már elképzelhetetlen, hogy egy új együttes ne hibátlan technikájú zenészekkel induljon. Akkoriban ez még nem így volt. George korai gitárszólói bizonytalanok, óvatosak, és még ma is fellélegzik az ember, ha ütemre, időre befejeződnek.

Az Anthology-kiadványban hallhatjuk, mennyire küszködik a dallamok létrehozásával. Harrison nem a blues alapú improvizáláson nevelkedett, nincsenek paneljei. Zenei tapasztalatait a rock & rollból merítette, ahol kevés a szóló, rövid, és előre megírt. Ezért hallhatjuk gitárjátékában eleinte a slágerrefrének ismétléseit, némi variálással (Don´t Bother Me, 1963), s csak később jönnek az alaposan kidolgozott dallamfordulatok. "Sosem voltam nagyon technikás gitáros, valaki mindig jobb volt nálam... A jó ég tudja, hogyan lett belőlem mégis valaki ezzel a lustasággal..."

Pedig egyre érdekesebb megoldásokat alkalmazott. Még ma is nehéz a Help (1965) lefelé ereszkedő, "bontogatott" futamát Lennon süvöltő hangja alól "levenni" és utánajátszani. Megunhatatlan és borzongató az A Hard Day´s Night (1964) elején a disszonánsan sokat ígérő G9sus4 akkord, és a szám végén a három hangból álló, elhalkuló triola. Kifejezetten meglepő fordulat, ahogy a verze alatt végig csilingel a Ticket To Ride-ot (1965) bevezető, kegyetlenül éles dallam felbontása. A középrész pattogósra gyúrt kísérete, majd a metalstílusban felhúzott elektromos hangok George utánozhatatlan remeklései közé tartoznak.

Az igazi szakmai áttörést a Revolver album hozta 1966-ban. Sokak szerint ez a Beatles legjobb lemeze. A Revolver zenei találmányaira épül a kétségtelenül teljes pompában ragyogó Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band (1967) is. A Revolver hozta el a háromgitáros beatzene végét. Gyökeresen átalakult a Beatles zenei szemlélete, s a koncertek napi nyűgétől megszabadulva, a serkentőszerek tudatmódosító hatásának eredményeként is egy kísérletező, új zenekart üdvözölhettünk.

George felfedezte a távol-keleti zenei világban rejlő megújulási lehetőségeket. Szitárleckéket vett Ravi Shankartól. A Norvegian Woodban (1965) még Lennon dallamát játssza a szitáron, a Revolveren lévő Love You To (1966) viszont már az indiai zene iránti érdeklődésének első igazi terméke. A lemezstúdióban folytatott kísérleteik sok újítást hoztak. A gitárral, fordított hangsorrendben felvett keleties dallam a visszafelé lejátszott szalagon addig sohasem hallott effektet eredményezett (I´Am Only Sleeping, 1966), a pszichédélikus hallucináció tökéletes zenei lenyomata lett.

Harrison mint szólógitáros végleg elszakadt a rock & rollos, bluesos, Shadows-os dallamvilágtól. Bár sokat szöszmötölt a hangsorokkal, s olykor a türelmetlen és gyors McCartney idegeire ment, amikor napokig inspirációra várt - megérte. A Beatles-számok textúrájából elhagyhatatlan lett az apró, különleges dallamtöredékek, bontások, riffek és szólók mozaikja. John, Paul, George és Ringo olyan zenei masszát, ritmus- és hangkeveréket hozott létre, amelyet egyetlen más zenekar sem volt képes utánozni.

Harrison mindössze tizennyolc szerzeménynyel járult hozzá a Beatles-összeshez. De az a kevés, amit írt, méltó az együtteshez: Taxman, While My Guitar Gently Weeps, Something, Here Comes The Sun, Within You Without You, Savoy Truffle, I Need You, If I Needed Someone stb. Utólag George Martin is sajnálkozott Harrison indokolatlan zeneszerzői mellőztetésén.

A Beatles feloszlása után stúdióba vonult, és a benne rekedt számokból készített egy tripla albumot: All Things Must Pass (1970), majd a Banglades-segélykoncerten (1971), hófehér öltönyében, óriási sikerrel tért vissza a színpadra. Gitárjátékát a slide-technikával tökéletesítette, és ha kedve volt, slágert is írt (My Sweet Lord, 1970, I Got My Mind Set On You, 1987). Ringót gyakran hívta dobolni, de Pault nem, ahogy Paul sem hívta őt gitározni. Régi-új barátaival (Tom Petty, Roy Orbison, Bob Dylan, Jeff Lynne) csinált egy kamu zenekart, a Travelling Wilburyst, örömzenéltek egy kicsit. Különben visszavonultan kertészkedett Disneyland-szerű kastélya parkjában. 1994-ben Paullal és Ringóval még virtuálisan létrehozta John szalagon maradt dallamtöredékéből az utolsó utáni Beatles-kislemezt: Free As A Bird. A közös éneklés után egy szívbemarkolóan gyönyörű slide-gitárszólóval "felrepítette" a számot a fellegekig, így búcsúzott a szeretett Johntól és a Beatlestől.

Vége (mindennek).

Szőnyei György

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.