Könyv

Gerőcs Péter: A betegség háza

  • Pogrányi Péter
  • 2013. november 3.

Könyv

A szerző két elbeszéléskötete után megjelentetett első regényében folytatja megkezdett prózapoétikai útját: para- és metatextusokkal sűrűn körbeszőtt, irodalomelméleti problémák explicit felvetését kedvelő írásmódját egyfajta kényszeres pontosságra való törekvés irányítja, amely magának az elbeszélői nyelvnek a működtetésében, a szerkesztésmódban és az olykor körülményesnek, önironikusnak ható elbeszéléstechnikai mutatványokban is megmutatkozik.

A regény a fikció szerint "megtalált kézirat". A mizantróp, akinek - az alcím szerint - a feljegyzéseit olvassuk, Schwartz Barnabás, egy világ iránti gyűlöletét gondosan ápoló, zseniális figura, akinek istenhez való ambivalens viszonyulása már az első mondatokban megfogalmazódik: "Nem hiszek istenben, de imádkozom, hogy megtartsa életemet, amíg be nem fejezem ezt az írást." A regény egyik szólama az ő önterápiás írásgyakorlata, életútjának bemutatása, megannyi gyermekkori és családi trauma elbeszélése, mizantróppá érésének története - a kortárs kulturális és politikai élet elleni pamfletszerű kirohanásokkal tarkítva.

A másik szólam egy emlékezetétől megfosztott, az örök jelen pillanatába zárt elbeszélő megrázó feljegyzéseiből áll. A töredékesen egymás után fűzött szálak összeérnek: az isten és a világ elleni démonikus lázadás (nem véletlen a Doktor Faustus-mottó) az öngyilkosság egy különös formájában ér tetőpontjára: a főhős saját maga okozta agykárosodása miatt válik a körülötte levő világot mániákusan leírni kívánó zombivá. "Le kell írni mindent. Mindent leírok, hogy megtörténjen. Amit nem írok le, az nem történik meg" - magyarázza grafomániájának lételméleti aspektusait. A nem lineáris, a kelleténél kevésbé feszes, szerteágazó elbeszélésmód nemcsak az elbeszélői tudat töredékességét képezi le, de izgalmas ritmust is ad a szövegnek, így lesz belőle valóban megrázó utazás a tudat mélyére.

Kalligram, 2013, 262 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.