Könyv

Gerőcs Péter: A betegség háza

  • Pogrányi Péter
  • 2013. november 3.

Könyv

A szerző két elbeszéléskötete után megjelentetett első regényében folytatja megkezdett prózapoétikai útját: para- és metatextusokkal sűrűn körbeszőtt, irodalomelméleti problémák explicit felvetését kedvelő írásmódját egyfajta kényszeres pontosságra való törekvés irányítja, amely magának az elbeszélői nyelvnek a működtetésében, a szerkesztésmódban és az olykor körülményesnek, önironikusnak ható elbeszéléstechnikai mutatványokban is megmutatkozik.

A regény a fikció szerint "megtalált kézirat". A mizantróp, akinek - az alcím szerint - a feljegyzéseit olvassuk, Schwartz Barnabás, egy világ iránti gyűlöletét gondosan ápoló, zseniális figura, akinek istenhez való ambivalens viszonyulása már az első mondatokban megfogalmazódik: "Nem hiszek istenben, de imádkozom, hogy megtartsa életemet, amíg be nem fejezem ezt az írást." A regény egyik szólama az ő önterápiás írásgyakorlata, életútjának bemutatása, megannyi gyermekkori és családi trauma elbeszélése, mizantróppá érésének története - a kortárs kulturális és politikai élet elleni pamfletszerű kirohanásokkal tarkítva.

A másik szólam egy emlékezetétől megfosztott, az örök jelen pillanatába zárt elbeszélő megrázó feljegyzéseiből áll. A töredékesen egymás után fűzött szálak összeérnek: az isten és a világ elleni démonikus lázadás (nem véletlen a Doktor Faustus-mottó) az öngyilkosság egy különös formájában ér tetőpontjára: a főhős saját maga okozta agykárosodása miatt válik a körülötte levő világot mániákusan leírni kívánó zombivá. "Le kell írni mindent. Mindent leírok, hogy megtörténjen. Amit nem írok le, az nem történik meg" - magyarázza grafomániájának lételméleti aspektusait. A nem lineáris, a kelleténél kevésbé feszes, szerteágazó elbeszélésmód nemcsak az elbeszélői tudat töredékességét képezi le, de izgalmas ritmust is ad a szövegnek, így lesz belőle valóban megrázó utazás a tudat mélyére.

Kalligram, 2013, 262 oldal, 2800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.