Könyv

Gimesi Dóra: Csomótündér

  • - oil -
  • 2013. június 30.

Könyv

Gimesi Dóra Csomótündér című mesekönyvében a hétköznapi, budapesti helyszínek - a Margitsziget, a Klauzál tér és a Stefánia - tele vannak varázslattal.

Egy angyalföldi tízemeletesben például Jankó, az óriás lakik, aki barátságba keveredik az újonnan beköltöző csillagásszal, és együtt kémlelik az eget - mígnem egy nap Jankó megpillant a távcsőben egy meseszép óbudai óriáslányt, a maga háromszáz ragyogó ablakszemével. Innentől az óriás sóhajtozik, a lift elromlik, csőtörés és egyéb anomáliák keserítik a lakók életét. Nem áruljuk el, hogyan egyesül végül a két torony, de annyit mondhatunk, hogy ez és a többi történet is felettébb fordulatos és humoros, Gimesi - civilben a Bábszínház dramaturgja - biztos kézzel gabalyítja a cselekmény fonalát. Mindegyik mese középpontjában a szerelem áll, de nem ám úgy, ahogy megszoktuk (meglátta, megszerette, ásó, kapa): van itt tündér és ember közti határátlépés, mogorva némber és zsémbes postás váratlan románca, a címadó mesében pedig az 532 éves Csomótündér, akinek feladata, hogy a szerelmesek cipőjét egy életre összekösse, de egy hiba folytán rossz cipőket bogoz össze. Végül minden mese boldog véget ér, mégsem csöpög a cukorsziruptól: szépen, a hét éven felüliek számára átélhető módon szól a boldogsághoz vezető kacskaringós útról, válásról, a szerelemmel együtt járó lemondásról és a halálról is. Mindezt finom humorral árnyalják Gyöngyösi Adrienn - többek közt Seprűsrác, Pipogya és Rakoncátlan Rozi megalkotója - festményei. Kár, hogy csak öt mese fért a kötetbe.

Pagony, 2013, 46 oldal, 2650 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.