Könyv

Gróf Bánffy Miklós: Kései levelek (1944–1949)

  • - banza -
  • 2018. április 22.

Könyv

Grafikus, díszlettervező, regényíró, drámaszerző, külügyminiszter, erdélyi főúr, de Bánffyt manapság leginkább az Operaház intendánsaként emlegetik, aki 1917-ben előadatta Bartóktól A fából faragott királyfit, és aztán a Kékszakállút is. Illés Endre nagy ívű esszéjében nagyméretű dilettánsnak nevezte, noha a szó legjobb értelmében, hiszen szerinte Proust és Kafka is műkedvelő volt. Oh, hogyne…

Magam egyszerűen tehetséges embernek mondanám. Főleg az irodalom terén csillantak fel képességei: pár novella (a legjobb a Farkasok), a háromkötetes Erdélyi történet bizonyos részei, és Emlékeim című memoárjának néhány briliáns szakasza. Talán az ún. Élethez volt a legtöbb tehetsége, bár életművésznek mégsem mondhatjuk, hiszen az ún. Történelem gondoskodott arról, hogy a számára már második világháború végén amolyan úri clochard legyen; román állampolgárként Erdélyben ragadt, így képtelen volt visszautazni Budapesten élő feleségéhez és lányához. Mire megkapta az útlevelet, addigra lánya már egy amerikai tiszt nejeként élt Casablancában.

E családi végvonaglás dokumentumait közli a remek kötet. Ismeretlen anyagot is kapunk, a gróf felesége, a híres színésznő, Váradi Aranka 3500 oldalas, teljes kiadásra váró naplójának részleteit, benne ilyen mondatokkal, például 1944-ből: „Az oroszok nyomulnak előre, a németek hátrálnak. Márc. 14-én van nálunk nagy koktélparti, 86 ember, csupa ifjúság, reggel 6-ig akarnak maradni…”

Szépmíves könyvek, 2018, 493 oldal, 5490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)