Könyv

Győri Balett 40

Könyv

Reprezentatív és monumentális: ez a két legjellegzetesebb tulajdonsága a Győri Balett 40. születésnapjára ki­adott albumnak. A szövegek 40 évnyi pálya dicséretét zengik – a rajongási szakasz után valamelyes mértéktartással, nem hallgatván a hullámvölgyekről sem, hiszen négy évtizednyi munka nem állhat folyamatos tündöklésből. Hogyan vált társulattá egy fiatal és lelkes évfolyam, és milyen küzdelmekkel járt a Győri Balett létrehozása a 70-es évek kultúrpolitikai helyzetében? Hogyan nőtte ki magát ez a csapat váratlan gyorsasággal a modern balett egyik vezető magyarországi képviselőjévé? Mindez azok számára is izgalmas olvasmány lehet, akik nem elkötelezett hívei a balett műfajának. A kötet interjúi sok személyességet hoznak a történetbe, bemutatva a koreográfusoktól a volt és jelenlegi táncosokon keresztül a tervezőkig minden érintettet. Az album szövegei és gazdag képválogatása – főként Bánkuti András remek fotóiból – végigvezetik, sőt beavatják az olvasót-nézőt a 40 évnyi repertoár előadásaiba, Markó Ivántól és a béjart-i hatásoktól elindulva egészen Kiss János és Velekei László jelenlegi vezetéséig. Nagy titkok azonban nem derülnek ki. A Markó Iván irányítása alatti kezdeti évek csodásan vannak dokumentálva, ám a hirtelen szétválás okait a társulat tagjai továbbra is megtartják maguknak. A trupp jelenéről és jövőjéről pedig kevés szó esik.

MMA Kiadó, 2019, 368 oldal, 6800 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.