Könyv

A kor szava

Sólyomfi Andrea Hanna és Virányi Péter (szerkesztők): A propaganda propagandája

  • B. Simon Krisztián
  • 2020. május 30.

Könyv

Meglepő kötet, már csak azért is, mert nem derül ki belőle, hogy mit takar a szöveggyűjtemény nehezen dekódolható címe.

Meg szeretne minket győzni valamiről? Befolyásolná a véleményünket? Vagy csak jól hangzik, és ne törjük magunkat az értelmezésével? A bevezető szerint a szerkesztők a propaganda fogalmának tisztázására és a természetének bemutatására készülnek, ami dicséretes célkitűzés, tekintve, hogy Magyarország kormánya évek óta szórja bőkezűen az adófizetők pénzét olyan manipulatív, félrevezető, embercsoportokat egymás ellen hergelő tartalmak gyártására, amelyeket méltán nevezhetünk propagandának. Épp ideje volt tehát, hogy a téma szakértői segítségünkre siessenek, és használható értelmezési keretet adjanak azoknak, „akik nem mindig olvasás nélkül keresik meg a felső sarokban az x-et, amikor pl. politikai hirdetést látnak”.

„Akár tetszik nekünk, akár nem, egy olyan társadalmi befolyásolás virágzásának vagyunk tanúi, amelyet nem tudunk kikerülni, nem tudunk róla nem tudomást venni, nem tudjuk kedvünk szerint ki-be kapcsolni” – magyarázzák a szerkesztők, megágyazván a náci Németországról, a fasiszta Olaszországról és a Rákosi-korszak plakátjairól szóló értekezéseknek.

Virányi Péter kimerítő és ismétlésekben gazdag szerkesztői előszavában számos propagandaelmélet ismertetése mellett szóba kerül az is, hogy mi különbözteti meg a propagandát a politikai marketingtől („a propagandista államosítja a médiát, vagy nyomást gyakorol rá, míg a politikai marketinges megvásárolja azt”), és bő két oldalon bemutatja a negatív kampányairól hírhedtté vált Arthur Finkelstein kampánystratégát is. Róla többek között megtudjuk, hogy „magánéletét teljesen elkülönítette munkájától”, dolgozott Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnöknek, Ronald Reagan amerikai elnöknek és a Republikánus Párt jobbszárnyát erősítő Barry Goldwaternek is, „Arthur gyerekei” pedig fontos szerepet játszottak Donald Trump kampányában. A magyar olvasók számára izgalmas szálak – például, hogy milyen kapcsolatban állt Habony Árpád spindoctorral és mennyi mindent merített tőle a jelenlegi magyar gyűlöletpropaganda – olyannyira kimaradtak a szövegből, hogy még az irodalomjegyzékbe is csak a svájci Das Magazin riportja fért bele, a magyar sajtóban, köztük először ebben a lapban megjelent tényfeltáró írásoknak nyomuk sincsen. Ha másért nem is, e gesztusa miatt fontos kordokumentummá válik a kötet, hiszen a következő generációk érdeklődéssel fogják vizsgálni, hogyan működött az öncenzúra a 2020-as évek magyar tudományos életében.

Ez persze nem jelenti azt, hogy a könyvben ne szerepelnének fontos és értékes írások. Theodor W. Adorno tanulmányaival nem lehet mellényúlni, Bajomi-Lázár Péter Manipulál-e a média? című írásánál jobb magyar nyelvű összefoglaló pedig nem született még a médiahatás-elméletekről, így annak ellenére is öröm látni, hogy a kötetben szereplő tanulmányok többségével egyetemben máshol már megjelent. Azt viszont nehéz megérteni, hogy a tanulmányok között miért közölték újra változtatás nélkül egy magyar hírportál Facebook-kommentelőkről szóló, öt évvel ezelőtti cikkét.

Gondolat, 2020, 408 oldal, 6500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.