Folyóirat

Írók medveháton

Galaktika 300

  • Sepsi László
  • 2015. május 2.

Könyv

A posztmodernben mindinkább elhalványul a határ populáris és elitkultúra között, hangzik a kultúraelmélet egyik agyonidézett közhelye, és alig huszonöt évvel Fredric Jameson klasszikusának megjelenése után a magyar folyóirat-kultúrában is mozgolódás kezdődött.

Az elmúlt pár évben lapok sora szentelt tematikus összeállítást popnak, zsánereknek vagy az ezekkel összemosott trashkultúrának (Irodalmi Szemle, Filológiai közlöny, Új Forrás, legutóbb a Prae), a Jelenkor önálló rovatban szedett ízekre néhány jól futó bestsellert, és most a Galaktika háromszázadik, ünnepi lapszámának alkalmából a szerkesztők a „kortárs hazai szépirodalom nagyjait kérték fel egy-egy fantasztikus novella megírására”. Az előszó tanúsága szerint a gesztus nem titkolt célja, hogy bizonyítsa: a fantasztikum nem elzárt gettó, hanem átszövi az irodalom minden területét. Kérdés persze, hogy az így megvalósított – elsősorban intézményi, és nem esztétikai jellegű – határátlépések valóban a kulturális kategóriák közti határok lebontását vagy épp, hogy ezek kontúrozását szolgálják. Hiszen amíg az említett vállalkozások valami rendkívüli eseményként tételezik egy Coelho-regény felbukkanását a recenziók közt vagy Parti Nagy flörtjét a fantasztikummal, addig legalább annyira megerősítik, mint kikezdik a vélt-valós határokat műfajiság, tömegkultúra és szépirodalom között.

Bár a kilencévnyi cezúra után harminchatodik évfolyamát taposó Galaktikának nemcsak hiánypótló folyóiratként, de könyvkiadóként és egyáltalán: jelenségként elévülhetetlen érdemei vannak a sci-fi és a tágabb értelemben vett fantasztikus irodalom hazai kultúrájának megteremtésében, a jubileumi lapszám mégis olyan orgánumot sejtet, amely kevéssé vesz tudomást a körülötte lévő kulturális térről. Az irodalmi szövegek mellett kisebb-nagyobb infotainment cikkeket találunk jellemzően természettudományos témákról, egy kétoldalas promó anyagot a 2001 – Űrodüsszeia újrabemutatásáról, és egy kizárólag csak az állandó olvasók számára értelmezhető folytatásos képregényt tíz oldalon. Hogy a kiadó saját könyvein kívül is létezne fantasztikus irodalom, annak nincs nyoma: a kritikák, esetleg irodalmi témájú esszék elhagyásával a lap mintha lemondott volna arról a lehetséges (és a ’95 előtti érától egyáltalán nem idegen) szerepéről, hogy a műfajcsoport kedvelői számára irányadó orgánumként lépjen fel, legyen szó témába vágó könyv- és filmmegjelenésekről vagy aktuális műfaji trendekről.

Mindebből következik, hogy egyedi hangú, a Galaktika identitását erősítő rovatok híján a lapot a mindenkori novelláknak kell elvinniük. A jubileumi lapszám tizennyolc kisprózát tartalmaz, közülük két visszafogott ujjgyakorlatot a főszerkesztő Burger István és a lapigazgató Mund Katalin jegyez, további tizenhat szöveg – köztük novella helyett egy regényrészlet Ménes Attilától – pedig a jeles alkalomból felkért szerzők munkája. A Darvasi Lászlótól Bárdos Deák Ágnesen át Hartay Csabáig terjedő, igen eklektikus névsorban talán pont az a legszembetűnőbb, hogy számos olyan kortárs magyar szerző hiányzik belőle (például Havasréti József, Bartók Imre vagy Lakatos István), akik a közelmúltban épp irodalmi gettókat és műfajhatárokat semmibe vevő, a fantasztikumot egyedi módokon használó szövegekkel hívták fel magukra a figyelmet. A jelenlévők eközben változatos, de jól körülhatárolható stratégiák mentén igyekszenek megoldani a feladatot: vagy humorral és iró­niával kerülik meg a kihívás legjavát (Hartay Csaba: Egy tehén fénykora, Vörös István: Az iskolabusz nem jut el a Jupiterre), vagy tessék-lássék módon fantasztikus elemekkel dúsítják fel saját szerzői világukat. Az agyvérzéses nagypapa harmadik típusú találkozása Cserna-Szabó András Smafujában vagy Dragomán György illegális határátlépőinek medvehátasai szabadon felcserélhető, idegen díszletelemek a szövegtestben, amik mintha csak a műfaji címke kedvéért kerültek volna bele. Ugyanezt a kompozíciós logikát követi a kiadvány egyik legerősebb szövegében Kiss Noémi, de az Orsolya, a csecsemőnk hajléktalanokat elnyelő utcavégi gödre végre egyaránt bír cselekményformáló erővel és metaforikus jelentőséggel, így a fantasztikum felbukkanása egy megromlott házasság árnyékában több lesz puszta gegnél. Több szerző szembetűnő csattanókényszerrel igyekszik helyet találni a fantasztikumnak a szövegében, illetve a gótikus irodalomtól örökölt fogásokkal játszik azzal, hogy a leírt irreális események a sztoriban valóban megtörténtek-e (lásd Parti Nagy Lajos és Benedek Szabolcs anekdotajellegű írásait). Néhányan azonban nekiveselkedtek a szigorú értelemben vett science-fiction témáknak is. Űrutazástól (Böszörményi Gyula: Isa, por ës homou) a mesterséges intelligen­cián át (Csányi Vilmos: A Mester) a hibernációig (Mund Katalin: Restart) kerülnek elő a műfaj klasszikus toposzai, de az ismerős formulákat kevés esetben gazdagítja újszerű látásmód – a szövegek megformáltságuk ellenére is maradnak a biztonságos középszernél, esetleg egy csattanóval feldobva. Ezen a vonalon Pataki Éva Banach-terek című, némiképp novellává átgyúrt, filmszinopszisra emlékeztető agymenése és Szabó T. Anna a sci-fi új hullám feminista szerzőit idéző Rekreációja emelkedik ki a többiek közül, mivel standard sémák helyett valóban igyekeznek újrakombinálni a zsáner kötött formáit.

Theodore Sturgeon sci-fi író elhíresült szállóigéje szerint a sci-fi – és vele együtt bármilyen kulturális termék, színháztól a költészetig – kilencven százaléka szükségszerűen rossz, ebből a szempontból nincs különbség elitirodalom és populáris kultúra között. Sturgeon szigora felől nézve a Galaktika háromszázadik száma százalékarányban talán még jobban is teljesít; de annyira nem jól, hogy a koncepció a szövegek elolvasása után is többnek hasson egyszerű gesztusnál, és a kiadvány felkerüljön a polcra a Benedek Szabolcs által itt felidézett „legendás vámpíros lapszám” mellé.

Metropolis Media, 2015, 116 oldal, 990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.