KÖNYVMELLÉKLET

Jackson Galaxy: Macskamágia

  • - svébis -
  • 2018. július 7.

Könyv

Az van, hogy miután évszázadokig azon voltunk, hogy minél hatásosabban leuraljuk a természetet, az utóbbi pár évben megpróbálunk harmóniát teremteni, mi több, megérteni és nem befolyásolni a működését. Így van ez a háziállatokkal is, kiváltképp a macskával.

Számtalan könyv és internetes fórum foglalkozik a cicák kiszámíthatatlan viselkedésével, bosszúságot okozó ténykedéseik megszüntetésével, a békés együttélés mibenlétével. És mindegyik tudja a tutit, aztán, amikor a bizakodó macskatartó kipróbálja ezeket a módszereket, újból és újból szembesül a ténnyel: cicánkat nem érdekli, miket olvasunk össze, őt az ösztön és a szeszély hajtja.

A Pokoli macskák című sorozat házigazdája látszólag egészen más, már-már spirituális irányból közelít az állattartás kérdéséhez, és az általa cat mojónak nevezett jelenség mentén igyekszik megérteni és megértetni a macskák működését. Arról van szó, hogy a macska, ha magabiztosan mozog környezetében – amiért ezúttal mi magunk felelünk –, akkor árad belőle a cicaenergia. Ez nagyon szép, de valójában nem több, mint hogy a neki megfelelő körülmények közt egy élőlény jól, sőt, otthonosan érzi magát. Ehhez olvasható itt számtalan, a legapróbb részletekre kitérő tanács: új ötletek és a régiek felülbírálása, miközben a szerző talán a kelleténél kicsit többször hangsúlyozza, hogy az elégedett ügyfeleinek is ezt szokta javasolni (értsd: nem szarral gurít).

Mi azért álljunk ehhez a könyvhöz is úgy, mint macskánkhoz: szeressük, figyeljünk rá, de azért ne higgyünk el neki mindent.

Fordította: Bertalan György. Jaffa, 2018, 304 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.