KÖNYVMELLÉKLET

Molnár Lamos Krisztina: Válaszúton

Könyv

Az, hogy rengeteg egészségügyi szakdolgozó megy el az országból külföldön szerencsét próbálni, faktum. Az, hogy az emigrálók nem a nulláról, hanem mínusz egyről kezdik, evidencia. Az pedig, hogy sehol sem fenékig tejfel az élet, örök igazság. Nagyjából ez a kiinduló- és nyugvópontja Molnár Lamos Krisztina dokumentumregényének, ahol egy, a magyar egészségügyet, az áldatlan állapotokat, a kimerültséget és a pénztelenséget megelégelő ápolónő részletesen elmeséli kivándorlásának és beilleszkedésének történetét. Kezdve az itthoni rendszer régmúlt értékeivel, az ápolói hivatás szépségeivel és a folyamatos romlással, folytatva addig a pontig, ahol már nincs más sansz, csak nagyot nyelni és menni, majd London Luton repterén feleszmélni.

Onnan pedig újrakezdeni: tizenhat hónapig harcolni az angol kamarával a regisztrációs számért, hozzászokni a hideghez, esőhöz, a demensek és 90 év feletti idős, beteg emberek gondozásához, halálához, és ahhoz, hogy bevándorlóként komoly hátrányból indul. Az ápolónő kálváriája közben gondolkodik halálról, magatehetetlenségről, az éppen akkor tomboló menekültválságról, arról, hogy miért ment el Magyarországról, mit keres Angliában, és hogy miért nem érzi már magát sehol sem otthon. Új életében több a kudarc és a nehézség, mint az öröm, az útkeresés mégis pozitívan zárul: hitelt törleszt, megbecsülésre, barátokra lel, és kórházi ápolói munkára. A Válaszúton nemcsak a kivándorolt ápolók megpróbáltatásairól szól, hanem mindazokról, akik hirtelen adódott gyökértelenségükre keresnek gyógyírt és választ.

Fekete Sas Kiadó, 2017, 273 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.