KÖNYVMELLÉKLET

Marie Louise von Wallersee-Larisch: Sisi udvarában

  • - banza -
  • 2018. július 7.

Könyv

Az eredetileg A múltam címet viselő emlékirat már megjelent magyarul 1919-ben, most Kajtár Mária ragyogó átültetésében vehetjük kézbe, Csorba László remekül tájékoztató utószavával és jegyzeteivel.

A kalauzolás igencsak elkel, mivel a memoár fő tárgya Rudolf trónörökös és Mary von Vetsera szerelme (?), közös öngyilkossága (?), amelyben minden kijelentés mögé kérdőjel dukál. El kell fogadni, hogy az 1889-ben bekövetkezett kettős halál bizonyos részleteit soha nem fogjuk már megismerni. Erre csak akkor lett volna esély, ha a két legfontosabb szereplő, Rudolf személyi kocsisa, Josef Bratfisch, és személyi inasa, Johann Loschek beszél, de ők halálukig hallgattak, mint a sült hal: az egykori uruk iránti szinte rabszolgai hűség, valamint a pénz miatt, mellyel megvásárolták nyelvüket. Így az emlékirat legfontosabb eleme, hogy libabőrös betekintést kínál ama világba, amelyben a nőket irtóztatóan meggyötörték az őket körülvevő bestiális férfiak.

Lidércnyomásos, ahogy a grófné a házasságkötését kommentálja: „Hogy nem leszek boldog, arra felkészültem, de arra már nem, hogy még kínozzanak is.” A nőknek a házasság alatt egyetlen dologban adatott meg a szabadság: eldönthették, hogy kit választanak szeretőjüknek. Marie Louise Henri Baltazzit nézte ki magának, aki történetesen Mary von Vetsera anyjának a féltestvére volt... Született is két gyermekük, és egyikük, Georg 1909-ben főbe lőtte magát, amikor megtudta, hogy nem Larisch gróf, hanem Baltazzi a valódi apja. Vérbeli veszedelmes viszonyok.

Fordította Kajtár Mária. Európa Könyvkiadó, 2017, 273 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.