KÖNYVMELLÉKLET

Marie Louise von Wallersee-Larisch: Sisi udvarában

  • - banza -
  • 2018. július 7.

Könyv

Az eredetileg A múltam címet viselő emlékirat már megjelent magyarul 1919-ben, most Kajtár Mária ragyogó átültetésében vehetjük kézbe, Csorba László remekül tájékoztató utószavával és jegyzeteivel.

A kalauzolás igencsak elkel, mivel a memoár fő tárgya Rudolf trónörökös és Mary von Vetsera szerelme (?), közös öngyilkossága (?), amelyben minden kijelentés mögé kérdőjel dukál. El kell fogadni, hogy az 1889-ben bekövetkezett kettős halál bizonyos részleteit soha nem fogjuk már megismerni. Erre csak akkor lett volna esély, ha a két legfontosabb szereplő, Rudolf személyi kocsisa, Josef Bratfisch, és személyi inasa, Johann Loschek beszél, de ők halálukig hallgattak, mint a sült hal: az egykori uruk iránti szinte rabszolgai hűség, valamint a pénz miatt, mellyel megvásárolták nyelvüket. Így az emlékirat legfontosabb eleme, hogy libabőrös betekintést kínál ama világba, amelyben a nőket irtóztatóan meggyötörték az őket körülvevő bestiális férfiak.

Lidércnyomásos, ahogy a grófné a házasságkötését kommentálja: „Hogy nem leszek boldog, arra felkészültem, de arra már nem, hogy még kínozzanak is.” A nőknek a házasság alatt egyetlen dologban adatott meg a szabadság: eldönthették, hogy kit választanak szeretőjüknek. Marie Louise Henri Baltazzit nézte ki magának, aki történetesen Mary von Vetsera anyjának a féltestvére volt... Született is két gyermekük, és egyikük, Georg 1909-ben főbe lőtte magát, amikor megtudta, hogy nem Larisch gróf, hanem Baltazzi a valódi apja. Vérbeli veszedelmes viszonyok.

Fordította Kajtár Mária. Európa Könyvkiadó, 2017, 273 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.