Könyv

John Le Carré: Single & Single

  • - kg -
  • 2015. július 12.

Könyv

Le Carré több körben írta ki magából azt a kettősséget, mely rosszéletű édesapjához fűzte. Azt a csodálatot, melyet tejfeles szájú ifjúként nagystílű papája iránt érzett, és azt a megvetést, melyet a mezei csalónak bizonyult családfő keltett az immár felcseperedett Cromwell fiúban (az író Cromwellről váltott Le Carréra). A nagy aparegénynek ország-világ az Egy tökéletes kémet tartja, ehhez képest a 13 évvel később (1999-ben) született Single & Single legfeljebb kis aparegénynek mondható. Tényleg kicsi, noha történetünk kezdetén épp ellövik egy brit állampolgár fejét a napsütötte Törökországban, ami nem kis dolog, okoz is némi diplomáciai zavart, és a kibontakozó történet nemzetközi dimenzióit is megelőlegezi. Olyannyira nemzetköziek ezek a dimenziók, hogy a történet vége felé egy fehérgalléros nagybani gazember meg is jegyzi: micsoda világ ez, melyben egy lengyel nekiállhat fenyegetni egy angolt Svájcban! Le Carré most nem ad többet, mint tucatnyi hasonló, első osztályú aranyköpést. Ahogy egy jelentősebb brit iskola öregdiákját írja le kíméletlen pontossággal, vagy ahogy egy kitartott barátnőről jegyzi meg, hogy azzal az együttérzéssel beszél, amit csak szeretők tanúsítanak a törvényes feleségek iránt – az telitalálat. Ezek a finomságok nem kaphatók a műfaj egyik nagymenőjénél sem, csakis a saját klasszikusságát megélő Le Carrénál. Mivel azonban sem egy öregdiák, sem egy szerető nem csinál nyarat, hát még kémipari bestsellert, Le Carré behozza a piszkos, nemzetközi dimenziókat: nagyban játszó posztszovjet gengsztereket (Gorbacsovtól indul a történet) és kifogástalan öltönyű londoni pénzmosókat. Valahol középen pedig ott vergődik az apját csodáló, az apjában csalódott, az apját csalódottan csodáló brit fiatalember – az ő lelke tán többet is megért volna egy szépen kidolgozott, 300 oldalas orosz gengszterviccnél.

Fordította: Falvay Dóra. Agave, 2015, 333 oldal, 3380 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.