Emberi számítás szerint tehát a Lassuló zuhanásnak megrázó, de legalábbis részvétfakasztó olvasmánynak kellene lennie. Meglehetősen kényelmetlen tehát, hogy a kötet alig hagy teret ezen érzések kibontakozásának: figyelmünket sokkal inkább az köti le ugyanis, ahogy a szövegek kétségbeesetten loholnak virtuóznak szánt formájuk után. A sorok egyre csökkenő sikerrel igyekeznek imitálni a versek kezdetén kitalált formát, céltalanul és ködösen kanyarognak a kényszeredett, sokszor inkább Varró Dániel tollára való rímek mentén (nyurga gyom - nyugalom, nem mert - szvettert), melyeknek humora és önkényessége szinte sosem válik építőelemmé, csak a kiábrándító bizonytalanság marad utánuk, hogy vajon a világ összes dolga közül tényleg vadlakhoz hasonlítanak-e leginkább azok a szemek.
A kanyargásban pedig nincs határ, minden versben folyton készenlétben áll a teljes poétikai arzenál, függetlenül attól, kapcsolódik-e bárhogyan az új kép az előző sorokban olvasottakhoz. Mindez pedig vég nélkül ismétlődik, nincsenek ciklusok, a kötetnek nincs íve, nincs semmi, ami mutatná, hogy a szerző vagy a szerkesztő gondolt is valamit erről az anyagról. Érthetetlen az is, miért volt szükség erre a ritka terjedelmes kötetre, hiszen a beszélő problémái - bár szinte szó sincs másról - kétszáz oldal alatt sem nyernek kontúrokat, az állandóan visszatérő témák (nehéz gyerekkor, árvaság, válás, gyerekek, általános szomorúság) nem bomlanak ki, csak új és újabb szalagok kerülnek rájuk díszként.
Igaz, a hátsó borítóra is kimásolt vers szerint mindez: magánügy. Akkor mindegy is.
Magvető, 2013, 210 oldal, 2490 Ft
Figyelmébe ajánljuk
A képekbe dermedt vágy
Pasztell túlsúly
A francia bohózatok 19. századi mesterének Chat en poche (szó szerinti fordításban: Macska a zsebben) című vígjátéka Máté Gábor legújabb rendezése.
Fától fáig
- - turcsányi -
A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.
Kis nagy érzelmek
Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.
Nincs bocsánat
Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.
Az individuum luxusa
- Balogh Magdolna
Igazi szenzációnak ígérkezett ez a lágernapló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magánkiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.
Magyarország embersége a tét - három zenész is üzent a színpadról a napokban
Orbán csak akkor képes magabiztosságot sugározni, ha ellenfelei tőle kellő távolságban vannak
Nem pontosan ugyanaz a szem
Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.
Pintér Bence, Győr polgármestere: A közvélemény-kutatások szerint 61 százalék a támogatottságunk
Dőlve halnak
Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.