Könyv

Jónás Tamás: Lassuló zuhanás

  • Lengyel Imre Zsolt
  • 2013. augusztus 11.

Könyv

Jónás Tamás költészetében központi fontosságú annak az illúziónak a felkeltése, hogy a versekben maga a hús-vér szerző szólal meg. E hús-vér szerző élete pedig, tudhatjuk meg a versekből, igen boldogtalan volt és maradt.

Emberi számítás szerint tehát a Lassuló zuhanásnak megrázó, de legalábbis részvétfakasztó olvasmánynak kellene lennie. Meglehetősen kényelmetlen tehát, hogy a kötet alig hagy teret ezen érzések kibontakozásának: figyelmünket sokkal inkább az köti le ugyanis, ahogy a szövegek kétségbeesetten loholnak virtuóznak szánt formájuk után. A sorok egyre csökkenő sikerrel igyekeznek imitálni a versek kezdetén kitalált formát, céltalanul és ködösen kanyarognak a kényszeredett, sokszor inkább Varró Dániel tollára való rímek mentén (nyurga gyom - nyugalom, nem mert - szvettert), melyeknek humora és önkényessége szinte sosem válik építőelemmé, csak a kiábrándító bizonytalanság marad utánuk, hogy vajon a világ összes dolga közül tényleg vadlakhoz hasonlítanak-e leginkább azok a szemek.

A kanyargásban pedig nincs határ, minden versben folyton készenlétben áll a teljes poétikai arzenál, függetlenül attól, kapcsolódik-e bárhogyan az új kép az előző sorokban olvasottakhoz. Mindez pedig vég nélkül ismétlődik, nincsenek ciklusok, a kötetnek nincs íve, nincs semmi, ami mutatná, hogy a szerző vagy a szerkesztő gondolt is valamit erről az anyagról. Érthetetlen az is, miért volt szükség erre a ritka terjedelmes kötetre, hiszen a beszélő problémái - bár szinte szó sincs másról - kétszáz oldal alatt sem nyernek kontúrokat, az állandóan visszatérő témák (nehéz gyerekkor, árvaság, válás, gyerekek, általános szomorúság) nem bomlanak ki, csak új és újabb szalagok kerülnek rájuk díszként.

Igaz, a hátsó borítóra is kimásolt vers szerint mindez: magánügy. Akkor mindegy is.

Magvető, 2013, 210 oldal, 2490 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.