Képregény

Judge Dredd – Dredd bíró aktái 01

  • Baski Sándor
  • 2020. július 25.

Könyv

Létezhet-e emblematikusabb angolszász hős a kőkemény fehér férfinál, aki egy személyben rendőr, bíró és ítélet-végrehajtó? Dredd bíró nem titkoltan Piszkos Harry posztapokaliptikus jövőbe megálmodott inkarnációjaként tűnt fel 1977-ben, és az elmúlt közel fél évszázadban rendületlen szorgalommal gyomlálta a bűnt saját képregényes univerzumában. Népszerűségét még az 1995-ös filmadaptáció sem tudta kikezdeni, amelyben a bírót alakító Stallone elkövette az ősbűnt: levette az ikonikus sisakot.

Bár Dredd a most megjelenő válogatásban természetesen nem mutatkozik csupasz fejjel, ezek a korai történetek mai szemmel már bájosan együgyűek. A helyszín, az Észak-Amerika romjain felhúzott 1-es Megaváros olyan, amilyennek a disztópikus sci-fik bűnnel és mocsokkal átitatott metropoliszait elképzeljük, de a célközönség átlag­életkora ekkor még alacsonyabb volt, ezzel magyarázható egyebek közt a bíró beszédhibás, kényszeresen cukiskodó robotszolgájának jelenléte is.

A kötet második felében szerencsére egy fajsúlyosabb történet is helyet kapott. A nap, amikor meghalt a törvény egy politikai puccs krónikájaként indul, Cal bíró meggyilkolja a főbírót, átveszi Megaváros irányítását, majd az autoriter államból rövid idő alatt igazi diktatúrát csinál. A hatalomba szó szerint beleőrül (neve egyértelmű utalás Caligulára), a város megmentése pedig nyilván a száműzött Dreddre hárul. Akció-sci-finek sem utolsó látványosság ez a 100 oldalas sztori, de igazán izgalmassá a társadalomkritikus felhangok teszik. Sőt, talán még jobban is működik szatíraként. Az pedig már csak bónusz, hogy a narcisztikus főgonoszról Duterte, Bolsonaro vagy akár Trump is eszünkbe juthat.

Fumax, 2020, 312 oldal, 5995 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.