Könyv

Katharina von der Ga­then–Anke Kuhl: Az álla­tok szerelmi élete

Könyv

Vannak vajon az állatoknak érzései? Ugyanúgy szeretnek, ugyanúgy lesznek szerelmesek, ugyanúgy vágyakoznak, mint az emberek? „Honnan jött” a kishörcsög és a kiskutya? Előbb vagy utóbb mindegyik kisgyerek felteszi ezeket a kérdéseket, vagy valami hasonlókat. És nem biztos, hogy mindenki számára egyszerű feladat elmagyarázni, hogyan párosodnak a kígyók, sőt az is elképzelhető, hogy a szülők se tudnak semmit a csikóhal, a botsáska vagy épp az elefántfóka nemi életéről. Katharina von der Gathen író, szexuálpszichológus könyve – melyet Anke Kuhl remek illusztrációi tesznek teljessé – egyszerre vicces, meglepő (és olykor kicsit ijesztő is). Kiderül belőle, hogy a különböző állatok hogyan küzdenek meg a párjukért, hogyan találnak egymásra, hogyan hozzák világra kicsinyeiket, és hogyan nevelik fel azokat.

A könyv nem akar mindentudó lenni, így rögtön az elején bedobja, hogy az állati viselkedésminták emberi nézőpontból sokszor feltételezéseken alapulnak. A kötet praktikus és szép, névmutatója is van (!), egyes oldalai kihajtogathatók (amitől nem csak a gyerekek vadulnak meg), és rengeteg tudást ad át, mindenféle egyszerűsítés és szépelgés nélkül, mégis befogadhatóan. A 12 éves kortól ajánlott mű olyan különlegességekre is kitér, milyen például a gömbhalszex, de egyéb kis színesekkel is szolgál például az azonos nemű állatok együttéléséről, és „pompás puncikat” és „parádés hímvesszőket” is bemutat. Hogy botrányos lenne? Á, ez csak biológia. De szülőként nem árt felkészülni, hogy az állatok után a gyerekeknek az emberi szexualitásról is lesznek kérdéseik.

Fordította: Győri Hanna. Kolibri, 2019, 144 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.