Kakuk György: El Camino de Balkan

  • - urfi -
  • 2016. június 7.

Könyv

false

A tavalyi a menekültek éve volt, amelynek ez a könyv a maradandó krónikája. Az egész névtelen riportsorozatként indult tavaly augusztusban: az Átlátszón egy meg nem nevezett magyar újságíró blogbejegyzéseket tett közzé arról, ahogy a menekültekkel együtt megteszi az utat Görögországtól a szerb–magyar határig. Aztán felfedte magát a szerző, aki korábban számos külpolitikai szerkesztőségben bizonyított, majd nemzetközi szervezeteknél dolgozott, jelenleg pedig a Demokratikus Koalíció elnökségi tagjaként politizál.

Vele együtt a menekülthullám is elérte Magyarországot, Kakuk pedig ott forgolódott a Keletiben, tudósított Röszkéről és egy sajtótájékoztatón szerb kollégájával együtt szimbolikusan átvágta a hírhedt kerítést. Ezután megint felkerekedett, és a szíriai menekültek útvonalát követve, Libanontól Kurdisztánon és Törökországon át visszajutott a görög–macedón határra, oda, ahonnan elindult. És közben végig írt, egy idő után főleg a Narancsba.

A fentieknek megfelelően három részre tagolt könyv műfajilag nem egységes és a színvonala sem egyenletes. A politikai kiáltványoknál érdekesebbek a történelmi esszék, az itthoni résznél a balkáni és a közel-keleti út, a tehetetlen EU és a gyűlöletkeltő nemzeti kormányok bírálata pedig a legtöbbször fölösleges, idegen test, vagy legalábbis túl sokszor ékelődik a tudósításokba.

De ez a lényegen nem változtat: a helyszíni riportok, a menekültekkel és a helyiekkel folytatott beszélgetések, a testközelből mutatott emberi szenvedés és emberi gyarlóság, a ritkán látott riporteri elszántság és empátia különleges dokumentummá teszik a könyvet.

Athenaeum, 2016, 220 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.