Könyv

Katja Kettu: Rose elment

Könyv

Az indiános könyvek nagy részében, akármennyi réteg is rakódik a történetre, rendszerint a jó és a rossz, a fény és az árnyék harcának lehetünk tanúi. Nincs ez másként a finn Katja Kettu Rose elment című regényében sem, amelynek címe önmaga spoilere: vannak az indián lányok, akik eltűntek, és van Rose, aki elment. A dolog persze nem ilyen egyszerű. Ahhoz, hogy megértsük, Rose miért arra az útra lépett rá, amire, meg kell értenünk az Amerikába költöző finnek vívódásait, az odzsibvé (Ojibwa) indiánok hagyományait, két idegen nemzet együttélésének nehézségeit, és azokat a józan ésszel fel nem fogható, misztikus történéseket is, amelyek egy rezervátum mélyén megeshetnek. Mindehhez különös sorvezetőt adnak az 1973 februárjában és 2018 augusztusában írt levelek, amelyekből kibomlik nemcsak Rose, hanem a lánya, a félig finn, félig indián Lempi története is. Lempi 45 évvel anyja eltűnése után tér vissza gyerekkora helyszínére, ahol törzse idegenkedve fogadja. Memóriazavaros apja beleragadt abba a napba, amikor imádott felesége eltűnt, kamaszkori szerelmével pedig még mindig kusza érzelmeket táplálnak egymás iránt. A lassan induló lélektani történet észrevétlenül csap át drámai nyomozásba és kemény önismereti utazásba, ahol éppúgy megjelennek pedofil papok és letépett fülek, mint a finn szauna vagy az alakváltó indiánok keserédes sorsa.

A mágikus realista elemekkel átszőtt útkeresés végén nincs pont, van viszont egy sebhelyes homlokú farkas, meg vannak színes hasonlatok és indián legendákból kinövő, nyakatekert szóvirágok. A levélregény csak egy helyen hibázik: kezdetben túlságosan széttart a történet, így a végén egyszerre zúdul ránk minden emlék és remény, elkapkodva kissé a befejezést.

Fordította: Bába Laura. Gondolat Kiadó, 2019, 270 oldal, 3400 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.