Képzelet és kétely - Ligeti György (1923-2006)

  • Molnár Szabolcs
  • 2006. június 22.

Könyv

Egy-két évvel ezelőtt nyíltszívű és nyitott szellemű, érettségi előtt álló diákok zenetörténet óráján lejátszottam Ligeti Atmosphéres (1961) című zenekari darabját. Azt a darabot tehát, melynek említése az elmúlt másfél hét egyetlen külföldi és hazai Ligeti-nekrológjából sem hiányozhatott.

Egy-két évvel ezelőtt nyíltszívű és nyitott szellemű, érettségi előtt álló diákok zenetörténet óráján lejátszottam Ligeti Atmosphéres (1961) című zenekari darabját. Azt a darabot tehát, melynek említése az elmúlt másfél hét egyetlen külföldi és hazai Ligeti-nekrológjából sem hiányozhatott. Jó tudni, hogy az 1956-os emigráció után Ligeti annak ellenére nem vállalt filmzene-írást, hogy a szó szoros értelmében napi kenyérgondjai voltak. Utóbb kiderült, hogy ez a döntése fél évszázadra szólt. Ligeti tehát nem komponált Stanley Kubrick számára filmzenét, miként Richard Strauss és Bartók Béla sem. A filmíró zseni egyszerűen felhasznált Ligeti-műveket. Saját profi filmzeneszerzője ugyanis képtelen volt reprodukálni azt a hangzást, amit Kubrick egy Ligeti-lemezről mutatott neki, így a rendező "kénytelen" volt az eredetihez nyúlni. Az évtizedekig húzódó jogvita később annyira híres lett, hogy mára beépült az amerikai és a nyugat-európai egyetemek szerzői jogi szemináriumainak törzsanyagába. Hogy Ligeti ismertségéhez (vajon mit jelent egy kortárs zeneszerző esetében az ismertség szó?) Kubrick kultikussá vált filozofikus sci-fije (1968) hozzájárult, az tény, de az életmű alakulása szempontjából szinte mellékes. 1968-ra Ligeti az Atmosphéres-hez képest már egy má-sik zeneszerzői úton járt. Aztán mindig újabb és újabb utakra (zsákutcákba) tért, nem kis bosszúságot (sőt: dühöt) okozva a zeneszerzőt mozdulatlan, bogárként feltűzött vizsgálati tárgyként kezelő zeneesztétáknak. Ligeti angolnatermészete, az életmű folyamatos átértékelődése, a korábbi korszakok látványos felülírása, megtagadása azonban nem vált a recepció akadályává, a bontakozó életmű védjegyévé lett (ez a Ligeti már megint kitalált valamit...), és hozzájárult ahhoz, hogy Ligeti zenéjének, illetve a Ligeti-jelenségnek a monográfiairodalma tekintélyesebb valamennyi kortársáénál.

De térjünk vissza a nyitott szellemű ifjúsághoz és a sajátos körülmények között filmzenévé váló Atmosphéres-hez! Az alig kilencperces kompozíció végére bevallották, hogy inkább meghallgatják kétszer egymás után Stockhausen félórás helikopterkvartettjét, mint ezt. Nem a levegőbe beszéltek, hiszen a Stockhausen-opust egy héttel korábban már "lenyomtam a torkukon". Egyetlen esetből persze nem érdemes általánosítani, de elmerengeni felette, különösen most, hogy Ligeti halálával véget ért a 20. századi zene története (mert lényegében erről van szó), akár hasznos is lehet. Az olvasók többsége valószínűleg soha nem hallotta az Atmosphéres-t, ők képzeljenek el egy zeneművet, melyet egy átlagos (kortárs zenét csak véletlenül hallgató) koncertlátogató egy jó előadás nyomán könnyes szemmel így szokott értékelni: hiszen ez szép! (A szép itt meglehetősen tág fogalom, beletartozik Claudia Schiffer bája, a Varázsfuvola, valamint a János-hegyi kilátó mögött lebukó nap látványa.) A darab elképzeléséhez további adalék, hogy a kompozíció olyan radikális kérdéseket tesz fel, hogy vajon a zene fogalmához hozzátartozik-e a melódia, a harmónia, a formai kontúr, a tagolás vagy a ritmus. E kényelmetlen kérdés pedig olyasmire buzdít, hogy komolyan elgondolkozzunk azon, kell-e a sóletbe bab?

A kérdés az újkori európai zenetörténet legutolsó kérdése, ennél radikálisabban még senki sem nézett szembe a hagyománnyal. Stockhausen fent emlegetett művével kivonult ugyan a koncerttermi műélvezet kulisszái közül, hogy egy szabadtéri performansz keretében négy valóságos helikopterrel emelje magasba zenészeit. Játékukat innentől kezdve nem a kottalapozás diszkrét neszei kísérik, hanem a bemikrofonozott rotorok elviselhetetlen bömbölése, az akciót istenként irányítja lentről a komponista, a karmesteri pulpitus irányítótoronnyá válik. Stockhausen csúcstechnológiát mozgat, minden külsőség a radikális művész-forradalmár arculati elemévé válik. Ligeti ezzel szemben kottapapíron rögzítette zenéjét, szimfonikus zenekarral játszatja el, lehet, hogy épp egy Mahler- vagy egy Brahms-szimfónia előtt. Nem veszi magára a radikalizmus külsőségeit, s talán éppen ebben kellene keresnünk erejének tit-kát. Biztonságos körülmények között kérdez, tökéletes bizonytalanságban hagyva. Nem teszi meg azt a szívességet, hogy - mint Stockhausen - a tizenkilencedik század szellemében, epikus modorban fogalmazzon. A jelzőkarókat tökéletesen elrejti előlünk. Talán ezt érezték meg romantikus lelkükkel, korán konzerválódni látszó gondolkodásukkal, de nyílt szívvel egykori növendékeim. Stockhausenban meglátták a regényes kamaszt és a kiismerhető felnőttet, Ligetiben "csak" az örökös kételyt.

Egy-egy alkotó - legyen bár író, képzőművész, filmes vagy zeneszerző - halála után kritikus évtized következik. Jórészt ekkor dől el, hogy az életmű a feledés homályába vész, vagy szervesül a kánonhoz. Ligetinek, a nagy kételkedő-nek jó esélye van az utóbbira, azt hiszem, hogy több dolgunk lesz még vele, mint a romantikus kamaszokkal és a nagyeszű felnőttekkel. Nemcsak elképzelte az elképzelhetetlennek tűnő zeneművet, hanem meg is valósította. Újra és újra. S hogy magyar származású osztrák állampolgárként vagy erdélyi magyar zsidóként aluszsza örök álmát valamelyik bécsi temetőbens, valahol Mozart, Beethoven és Brahms közelében, az gyakorlatilag mindegy.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.