Képzelet és kétely - Ligeti György (1923-2006)

  • Molnár Szabolcs
  • 2006. június 22.

Könyv

Egy-két évvel ezelőtt nyíltszívű és nyitott szellemű, érettségi előtt álló diákok zenetörténet óráján lejátszottam Ligeti Atmosphéres (1961) című zenekari darabját. Azt a darabot tehát, melynek említése az elmúlt másfél hét egyetlen külföldi és hazai Ligeti-nekrológjából sem hiányozhatott.

Egy-két évvel ezelőtt nyíltszívű és nyitott szellemű, érettségi előtt álló diákok zenetörténet óráján lejátszottam Ligeti Atmosphéres (1961) című zenekari darabját. Azt a darabot tehát, melynek említése az elmúlt másfél hét egyetlen külföldi és hazai Ligeti-nekrológjából sem hiányozhatott. Jó tudni, hogy az 1956-os emigráció után Ligeti annak ellenére nem vállalt filmzene-írást, hogy a szó szoros értelmében napi kenyérgondjai voltak. Utóbb kiderült, hogy ez a döntése fél évszázadra szólt. Ligeti tehát nem komponált Stanley Kubrick számára filmzenét, miként Richard Strauss és Bartók Béla sem. A filmíró zseni egyszerűen felhasznált Ligeti-műveket. Saját profi filmzeneszerzője ugyanis képtelen volt reprodukálni azt a hangzást, amit Kubrick egy Ligeti-lemezről mutatott neki, így a rendező "kénytelen" volt az eredetihez nyúlni. Az évtizedekig húzódó jogvita később annyira híres lett, hogy mára beépült az amerikai és a nyugat-európai egyetemek szerzői jogi szemináriumainak törzsanyagába. Hogy Ligeti ismertségéhez (vajon mit jelent egy kortárs zeneszerző esetében az ismertség szó?) Kubrick kultikussá vált filozofikus sci-fije (1968) hozzájárult, az tény, de az életmű alakulása szempontjából szinte mellékes. 1968-ra Ligeti az Atmosphéres-hez képest már egy má-sik zeneszerzői úton járt. Aztán mindig újabb és újabb utakra (zsákutcákba) tért, nem kis bosszúságot (sőt: dühöt) okozva a zeneszerzőt mozdulatlan, bogárként feltűzött vizsgálati tárgyként kezelő zeneesztétáknak. Ligeti angolnatermészete, az életmű folyamatos átértékelődése, a korábbi korszakok látványos felülírása, megtagadása azonban nem vált a recepció akadályává, a bontakozó életmű védjegyévé lett (ez a Ligeti már megint kitalált valamit...), és hozzájárult ahhoz, hogy Ligeti zenéjének, illetve a Ligeti-jelenségnek a monográfiairodalma tekintélyesebb valamennyi kortársáénál.

De térjünk vissza a nyitott szellemű ifjúsághoz és a sajátos körülmények között filmzenévé váló Atmosphéres-hez! Az alig kilencperces kompozíció végére bevallották, hogy inkább meghallgatják kétszer egymás után Stockhausen félórás helikopterkvartettjét, mint ezt. Nem a levegőbe beszéltek, hiszen a Stockhausen-opust egy héttel korábban már "lenyomtam a torkukon". Egyetlen esetből persze nem érdemes általánosítani, de elmerengeni felette, különösen most, hogy Ligeti halálával véget ért a 20. századi zene története (mert lényegében erről van szó), akár hasznos is lehet. Az olvasók többsége valószínűleg soha nem hallotta az Atmosphéres-t, ők képzeljenek el egy zeneművet, melyet egy átlagos (kortárs zenét csak véletlenül hallgató) koncertlátogató egy jó előadás nyomán könnyes szemmel így szokott értékelni: hiszen ez szép! (A szép itt meglehetősen tág fogalom, beletartozik Claudia Schiffer bája, a Varázsfuvola, valamint a János-hegyi kilátó mögött lebukó nap látványa.) A darab elképzeléséhez további adalék, hogy a kompozíció olyan radikális kérdéseket tesz fel, hogy vajon a zene fogalmához hozzátartozik-e a melódia, a harmónia, a formai kontúr, a tagolás vagy a ritmus. E kényelmetlen kérdés pedig olyasmire buzdít, hogy komolyan elgondolkozzunk azon, kell-e a sóletbe bab?

A kérdés az újkori európai zenetörténet legutolsó kérdése, ennél radikálisabban még senki sem nézett szembe a hagyománnyal. Stockhausen fent emlegetett művével kivonult ugyan a koncerttermi műélvezet kulisszái közül, hogy egy szabadtéri performansz keretében négy valóságos helikopterrel emelje magasba zenészeit. Játékukat innentől kezdve nem a kottalapozás diszkrét neszei kísérik, hanem a bemikrofonozott rotorok elviselhetetlen bömbölése, az akciót istenként irányítja lentről a komponista, a karmesteri pulpitus irányítótoronnyá válik. Stockhausen csúcstechnológiát mozgat, minden külsőség a radikális művész-forradalmár arculati elemévé válik. Ligeti ezzel szemben kottapapíron rögzítette zenéjét, szimfonikus zenekarral játszatja el, lehet, hogy épp egy Mahler- vagy egy Brahms-szimfónia előtt. Nem veszi magára a radikalizmus külsőségeit, s talán éppen ebben kellene keresnünk erejének tit-kát. Biztonságos körülmények között kérdez, tökéletes bizonytalanságban hagyva. Nem teszi meg azt a szívességet, hogy - mint Stockhausen - a tizenkilencedik század szellemében, epikus modorban fogalmazzon. A jelzőkarókat tökéletesen elrejti előlünk. Talán ezt érezték meg romantikus lelkükkel, korán konzerválódni látszó gondolkodásukkal, de nyílt szívvel egykori növendékeim. Stockhausenban meglátták a regényes kamaszt és a kiismerhető felnőttet, Ligetiben "csak" az örökös kételyt.

Egy-egy alkotó - legyen bár író, képzőművész, filmes vagy zeneszerző - halála után kritikus évtized következik. Jórészt ekkor dől el, hogy az életmű a feledés homályába vész, vagy szervesül a kánonhoz. Ligetinek, a nagy kételkedő-nek jó esélye van az utóbbira, azt hiszem, hogy több dolgunk lesz még vele, mint a romantikus kamaszokkal és a nagyeszű felnőttekkel. Nemcsak elképzelte az elképzelhetetlennek tűnő zeneművet, hanem meg is valósította. Újra és újra. S hogy magyar származású osztrák állampolgárként vagy erdélyi magyar zsidóként aluszsza örök álmát valamelyik bécsi temetőbens, valahol Mozart, Beethoven és Brahms közelében, az gyakorlatilag mindegy.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.