Kiállítás: Lencsekontakt (World Press Photo ´97)

  • - vágvölgyi -
  • 1998. március 19.

Könyv

Múlt héten nyílt a Néprajzi Múzeumban a World Press Photo kiállítás, mondhatni: már szokás szerint, évente láthatjuk ezeket a képeket eredeti kontextusukból, napilapokból, magazinokból kirángatva, kiállításon, az örökérvényűség lehetőségét sugallva egy, az aktualitásokban alámerülő műfajnak.
Múlt héten nyílt a Néprajzi Múzeumban a World Press Photo kiállítás, mondhatni: már szokás szerint, évente láthatjuk ezeket a képeket eredeti kontextusukból, napilapokból, magazinokból kirángatva, kiállításon, az örökérvényűség lehetőségét sugallva egy, az aktualitásokban alámerülő műfajnak.

Szemben az írott szó zsurnalisztájával, a fotóriporternek ott kell lennie a tűzvonalban, hogy megszerezze a képet, mely a világhír felé röpíti, és általában nem védi az a szervezettség, stáb, ami a harcosabb helyszínekről tudósító televíziós újságírókat fedezi. A sajtófotóban az emberek illusztrációt várnak, de a jó képszerkesztő tudja, hogy milyen sűrűséggel kell sokkírozó képet lehozni. A fotó minősége, milyensége meghatároz egy lapot, legyen az konzervatívan képszerkesztett napilap (a napilapok általában konzervatívan képszerkesztettek, az általam ismert legjelentősebb kivétel a párizsi Libération), vagy kimondottan a látvány extravaganciájára bazírozó magazin. A sajtófotósok tudják, hogy kiugrani nem az átlagbéla illusztrációval, hanem az extrém sportokkal lehet. A háború például egy extrém sport. A fotósok szeretik, kockáztatnak, bejöhet. Sokszor nem jön be. Az elmúlt évtized legújságírógyilkosabb médiaeseménye az egykori Jugoszlávia háborúi voltak, az első riporterhalott az volt, aki már a legelső napokban a ljubljanai repülőtéren robbant fel a terepjárójával. Páncélököllel lőtték talán ki. Ha jól emlékszem, Nick Vogelnek hívták, osztrák szabadúszó volt. Voltam egyszer sajtófotós temetésén a Déri Mikivel, ő sajtófotózott is az eseményen, mert ez egy ilyen dolog: a kígyó a saját farkába harap. Ken Oosterbroek dél-afrikai fotóriportert 1994 áprilisában, néhány nappal a történelmi jelentőségű első szabad választások előtt temették Johannesburg egyik fehér kertvárosában. Oosterbroek a választások előtti, különösen feszült időszakban, a Dél-Afrikát elborító terrorhullám idején a zuluk és a xhosák etnikai konfliktusát, a törzsek politikai szervezeteinek (az ANC és az Inkatha Szabadságpárt) választási versengését és a politikai szervezetek fegyveres szárnyainak helyi magánháborúit kísérte figyelemmel: egy eltévedt golyó végzett vele. A sajtófotó a sztereotípiák műfaja. Háború, éhséglázadás, kivégzés, gyerek, kisállat, paraolimpia. 1996-ban is Afrika volt a legborzalmasabb kontinens, és a paraolimpia kivételével volt is minden Afrikában, ami a vizuális sokkoláshoz kell. (Nem a 97-es, hanem egyelőre a 96-os képeket láthatjuk, ezért is meglepő a Népszabadság magazin eljárása, hogy a 97-es World Press Photo képeit hozza pénteki magazinjában, mintha azokat nézhetnénk most a Kossuth téren.) Corinne Dufka képei Libériából és Nigériából. Fekete férfi fekete férfit késel, fekete fegyveres földön fekvő fekete fegyvertelenbe ereszt géppisztolysorozatot. A képeken meleg van, a testek azonnal bomlásnak indulnak. Járványveszély, döglegyek, elmebeteg diktátorok, szabadjára eresztett milíciák, ásító, tehetetlen unalmában elforduló világközvélemény. Yunghi Kim és Thomas Hurst ruandai fotói tömegsírokról, menekülőkről. Francesco Zizola nagydíjas képei taposóakna-sérültek egy angolai rekreációs központjából. Amputált lábú gyerekek harmadikvilágbeli-design művégtagokon, fekete-fehérben, délutáni súrlófényben, akár vasárnap is lehet. A sajtófotó válogatói az ezredvéd témáira hegyeznek, az erős afrikai alapritmuson szerteágazó világzene épül: feka drogárus kölykök jelenítik meg az Egyesült Államok "belvárosi problémái"-t; orosz misztikusok, olasz csodavárók, meditáló szufik és Riccardo Venturi a talibánokat bemutató képei a vallási szélsőségeseket és a hit katonáit. A kapitalizmusnak Richard Branson (Virgin) arca volt tavaly, a kalandor vállalkozót Harry Border portréján láthatjuk. A világpolitikában is esett ez-az: pl. orosz választások voltak, Jelcin elnök Rosztovban két miniszoknyás dunnyuska közt tvisztel kampányilag, a maga esetlen módján. Jasszer Arafat és Bibi Netanyahu találkoztak valahol, nem is lenne teljes a körkép közös portréjuk nélkül; az ún. délszláv válság 1996-ban már kizárólag sportkategóriában és a horvát vízilabda-válogatott révén került a kiállításra: lőttek gólt a spanyoloknak. A sportfotó nagydíját Barry Chin képe nyerte el, az ismert képen David Reid amerikai amatőr bokszoló ugrálva örvend, hogy kiütötte kubai ellenfelét. Társadalmi vagy mindennapi élet, vagy valami hasonló névvel vert kategóriában anarcho-fegyverbolond-szabadságőrültekről láthatjuk Jonathan Olley sorozatát a nevadai Égő Ember Fesztiválon: shotgun és marijuana, kár, hogy Hunter Thompson már nem nagyon mozog el Woody Creekből, mert akkor az ő daliatermete is ott lenne. A kulturális szférát Nigel Perry sorozata jelentette Liam Neeson színészről, illetve Gerard Uferas nem nagyon eredeti gondolata: operai backstage fotók a világ nagy dalszínházaiban. A bugyuta fotósötletek kategória díjnyertese Veronique Vial lett: John Singleton operatőr-rendezőt, Randy Quaid, Seymour Cassel és Peter Fonda színészeket, valamint három további szerencsétlent a megbeszélt reggeli időpont előtt keresett fel koncepciószerűen a lakásán. Singleton (Boyz N´ Hood) még alig lát ki a fejéből, Quaid egy fekete fehérneműs asszonykán babrál félálomban, Cassel kontaktlencsét illeszt fel, Fonda pedig a lehető legkonkrétabb formában még alszik.

- vágvölgyi -

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.