Kiállítás: Történelem, távlat nélkül (Sajtófotó ´97)

  • Hemrik László
  • 1998. március 19.

Könyv

Hatvan év körüli férfi tágas strandszékben. Megroggyanó teste csupasz. Kitámasztott jobb kezében peremfutós készség. Fején, mely a vállai közé csúszik, praktikus holmi, egy fehér kendő, jelentős fekete pöttyökkel. Mosolya ráncokat gyűr arcbőrére. Szeme - valószínűleg - a billegő úszót figyeli. Balján fiatalember, aki pokolian jól érzi magát. Ki a fenét érdekel ez a bárgyú életkép? Senkit, csak azt, aki felismeri, hogy a hatvanas ürge a Kádár, és már sejteni is véli, hogy a néptribun és a tihanyi párttitkár előtt könnyűbúvárok dulakodnak, mégis ki lógassa fel a potykát a horogra. A szotüdülős politikai miliőt dokumentálja a fotó.

Hatvan év körüli férfi tágas strandszékben. Megroggyanó teste csupasz. Kitámasztott jobb kezében peremfutós készség. Fején, mely a vállai közé csúszik, praktikus holmi, egy fehér kendő, jelentős fekete pöttyökkel. Mosolya ráncokat gyűr arcbőrére. Szeme - valószínűleg - a billegő úszót figyeli. Balján fiatalember, aki pokolian jól érzi magát. Ki a fenét érdekel ez a bárgyú életkép? Senkit, csak azt, aki felismeri, hogy a hatvanas ürge a Kádár, és már sejteni is véli, hogy a néptribun és a tihanyi párttitkár előtt könnyűbúvárok dulakodnak, mégis ki lógassa fel a potykát a horogra. A szotüdülős politikai miliőt dokumentálja a fotó.

Tizenhat évvel később is jártasság kell dolgainkban, magyaros ügyeinkben ahhoz, hogy felismerhessük a töltött hidrogalambot formáló egyént - ő Csintalan Sándor -, amint vízen járásról tesz tanúságot. Nem kell neki sérvkötő. Tudjuk, a víz enged, jön a mély.

A családi fotókat a személyesség élteti, egy szűk hagyomány, míg a sajtófotó a kollektív történelmi tapasztalatra apellál. Ennek a történelemnek nincs távlata a múltban: annyi van, hogy ennek az időnek még viseljük nyomait, mert az imént sétált keresztül rajtunk.

A fénykép 1884-től kezdve vált a sajtó részévé. Azóta segít be a zsurnalisztáknak, ha nem muszáj, ne kelljen bonyolult szóképekkel bíbelődniük. Illusztrál.

Nézve őket feszegethetjük pökhendien a hózentrágert, mert itt van, ni, nyakon csíptük velük a múló időt. Célszerű olyan sajtóorganizmusnak felfogni az anyagot, melyből kifelejtették a szöveget, hogy a fényképek vigyék el a balhét. Kukkantsunk bele. Nem egy nagy durranás. ´97 sem volt az.

Van a politika az első oldalakon. Különös, bármennyire is huszadrangú bír lenni, mégis vevők vagyunk rá nap mint nap. Metész-híveket vernek szét a Parlament előtt, Csurkát egy villanyoszlop állítja meg Szentesnél, a kommunisták piros nyakkendőt kötnek július hatodikán, arcukon a sértődöttség soha el nem múló csúfsága, pedig örülhetnének, hogy nem nyomasztja őket a kormányzati felelősség ebben a bolond, szabados világban. A környéken is van zűr bőven. Belgrádban a síp szimbólummá nemesül, délebbre az albánok zsebéből kicsalják a dollárokat, marad a lek és a düh.

Ha nagyon telhetetlenek vagyunk, akkor az ilyen fotóktól a történelmi jelenlét megragadását várjuk, a pillanatot, ahonnan rálátásunk van a szituációra en bloc. És látható a vég is. A megsemmisülés avagy a szabadulás. Ezek a fotók inkább csak tudósítanak, nem baj ez, de érződik rajtuk a bizonyítási vágy, a művészi színvonalra emelt paparazzizmus kísérlete. Kár. A Rádió utcai romák sorsáról sem bővül ismeretünk. Annyit tudunk meg csupán, hogy volt egy ügy, a leánygyermek arcán 24 karátos könnycsepp, pedig a parabolaantenna megmaradt, viszik, az meg szedi le a Cartoon Networköt, csak legyen hová tenni a tévét. Ez könnyen demagógiába torkollhat.

A szellemeskedés is mindig kéznél van, kifogyhatatlan. Vadásszunk közéleti gegekre: ilyen, amikor a Zetor oldalára helyezett tábla közli az arra járóval, hogy a haza (magyar föld) nem eladó, és mekkora poén, a háttérben ott éktelenkedik egy hirdetés: ez a telek (viszont igenis) az. Isépy ül a Fidesz-narancs alatt, pedig ő már nem is annyira mai gyerek, ellenben az Orbán Viktor korát, helyi értékét meghazudtolva, kizökkenthetetlen derűvel végzi a kolbásztöltés ősi rítusát.

Ismerjük őket jól, mint a rossz pénzt. Tocsik Mártánk kisimult arccal mereng a jövőről. ´97-ben megjegyezte egy életre, hogy fotogén. Torgyán - még mindig - hálás matéria. A Kónya akkorát ugrik egy teniszpályán, hogy talán csak Jicsinben éri utol a családja és a néppárt. Giczynek fáj a feje. Vagy a vérnyomásával van baj, vagy az istennek sem jut eszébe a következő kirúgandó vezetékneve.

Aztán feltűnnek a kultúrszféra személyiségei. A maestro - Kocsis Zoltán - néz ki a fejéből, láthatók az őszülő tincsek üstökén, míg Kosáry orrot fú. Azért ez figyelemre méltó.

Kovács Lajostól grimaszokat tanulunk, mert az ő arcát még csak egymilliószor láttuk hasonló megközelítésben. Nem tagadjuk persze fizimiskájának érdemeit. Tolnay Klári a múlt. A szépség mulandó, a nagyság nem, mondogatják a színésznőről készült képek. Vannak azért újabb fazonú, fiatalosabb portrék is a talonban.

Kultúrának ott van még a Sziget, az anyucikat sokkoló képekkel, akik ilyenkor visszasírják a napközis táborok hőgutás melankóliáját. A berlini techno-love fesztivál egyelőre csak a nyugati szülők rémálmaiban kísért. Egy pici színház- s egy dalárdasorozat tangóharmonikával szignózva.

Baleset. Kultuszfilmnek mondják a Crasht. Nem tudom, A hűséges kutyából lesz-e kultuszfotó, de az biztos, iszonyú.

A sportot akkor már indítsuk technikai szakágakkal. Roncsderby, rali, Forma-egy. Dögunalom.

Hemrik László

Néprajzi Múzeum

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.