Kiállítás: Történelem, távlat nélkül (Sajtófotó ´97)

  • Hemrik László
  • 1998. március 19.

Könyv

Hatvan év körüli férfi tágas strandszékben. Megroggyanó teste csupasz. Kitámasztott jobb kezében peremfutós készség. Fején, mely a vállai közé csúszik, praktikus holmi, egy fehér kendő, jelentős fekete pöttyökkel. Mosolya ráncokat gyűr arcbőrére. Szeme - valószínűleg - a billegő úszót figyeli. Balján fiatalember, aki pokolian jól érzi magát. Ki a fenét érdekel ez a bárgyú életkép? Senkit, csak azt, aki felismeri, hogy a hatvanas ürge a Kádár, és már sejteni is véli, hogy a néptribun és a tihanyi párttitkár előtt könnyűbúvárok dulakodnak, mégis ki lógassa fel a potykát a horogra. A szotüdülős politikai miliőt dokumentálja a fotó.

Hatvan év körüli férfi tágas strandszékben. Megroggyanó teste csupasz. Kitámasztott jobb kezében peremfutós készség. Fején, mely a vállai közé csúszik, praktikus holmi, egy fehér kendő, jelentős fekete pöttyökkel. Mosolya ráncokat gyűr arcbőrére. Szeme - valószínűleg - a billegő úszót figyeli. Balján fiatalember, aki pokolian jól érzi magát. Ki a fenét érdekel ez a bárgyú életkép? Senkit, csak azt, aki felismeri, hogy a hatvanas ürge a Kádár, és már sejteni is véli, hogy a néptribun és a tihanyi párttitkár előtt könnyűbúvárok dulakodnak, mégis ki lógassa fel a potykát a horogra. A szotüdülős politikai miliőt dokumentálja a fotó.

Tizenhat évvel később is jártasság kell dolgainkban, magyaros ügyeinkben ahhoz, hogy felismerhessük a töltött hidrogalambot formáló egyént - ő Csintalan Sándor -, amint vízen járásról tesz tanúságot. Nem kell neki sérvkötő. Tudjuk, a víz enged, jön a mély.

A családi fotókat a személyesség élteti, egy szűk hagyomány, míg a sajtófotó a kollektív történelmi tapasztalatra apellál. Ennek a történelemnek nincs távlata a múltban: annyi van, hogy ennek az időnek még viseljük nyomait, mert az imént sétált keresztül rajtunk.

A fénykép 1884-től kezdve vált a sajtó részévé. Azóta segít be a zsurnalisztáknak, ha nem muszáj, ne kelljen bonyolult szóképekkel bíbelődniük. Illusztrál.

Nézve őket feszegethetjük pökhendien a hózentrágert, mert itt van, ni, nyakon csíptük velük a múló időt. Célszerű olyan sajtóorganizmusnak felfogni az anyagot, melyből kifelejtették a szöveget, hogy a fényképek vigyék el a balhét. Kukkantsunk bele. Nem egy nagy durranás. ´97 sem volt az.

Van a politika az első oldalakon. Különös, bármennyire is huszadrangú bír lenni, mégis vevők vagyunk rá nap mint nap. Metész-híveket vernek szét a Parlament előtt, Csurkát egy villanyoszlop állítja meg Szentesnél, a kommunisták piros nyakkendőt kötnek július hatodikán, arcukon a sértődöttség soha el nem múló csúfsága, pedig örülhetnének, hogy nem nyomasztja őket a kormányzati felelősség ebben a bolond, szabados világban. A környéken is van zűr bőven. Belgrádban a síp szimbólummá nemesül, délebbre az albánok zsebéből kicsalják a dollárokat, marad a lek és a düh.

Ha nagyon telhetetlenek vagyunk, akkor az ilyen fotóktól a történelmi jelenlét megragadását várjuk, a pillanatot, ahonnan rálátásunk van a szituációra en bloc. És látható a vég is. A megsemmisülés avagy a szabadulás. Ezek a fotók inkább csak tudósítanak, nem baj ez, de érződik rajtuk a bizonyítási vágy, a művészi színvonalra emelt paparazzizmus kísérlete. Kár. A Rádió utcai romák sorsáról sem bővül ismeretünk. Annyit tudunk meg csupán, hogy volt egy ügy, a leánygyermek arcán 24 karátos könnycsepp, pedig a parabolaantenna megmaradt, viszik, az meg szedi le a Cartoon Networköt, csak legyen hová tenni a tévét. Ez könnyen demagógiába torkollhat.

A szellemeskedés is mindig kéznél van, kifogyhatatlan. Vadásszunk közéleti gegekre: ilyen, amikor a Zetor oldalára helyezett tábla közli az arra járóval, hogy a haza (magyar föld) nem eladó, és mekkora poén, a háttérben ott éktelenkedik egy hirdetés: ez a telek (viszont igenis) az. Isépy ül a Fidesz-narancs alatt, pedig ő már nem is annyira mai gyerek, ellenben az Orbán Viktor korát, helyi értékét meghazudtolva, kizökkenthetetlen derűvel végzi a kolbásztöltés ősi rítusát.

Ismerjük őket jól, mint a rossz pénzt. Tocsik Mártánk kisimult arccal mereng a jövőről. ´97-ben megjegyezte egy életre, hogy fotogén. Torgyán - még mindig - hálás matéria. A Kónya akkorát ugrik egy teniszpályán, hogy talán csak Jicsinben éri utol a családja és a néppárt. Giczynek fáj a feje. Vagy a vérnyomásával van baj, vagy az istennek sem jut eszébe a következő kirúgandó vezetékneve.

Aztán feltűnnek a kultúrszféra személyiségei. A maestro - Kocsis Zoltán - néz ki a fejéből, láthatók az őszülő tincsek üstökén, míg Kosáry orrot fú. Azért ez figyelemre méltó.

Kovács Lajostól grimaszokat tanulunk, mert az ő arcát még csak egymilliószor láttuk hasonló megközelítésben. Nem tagadjuk persze fizimiskájának érdemeit. Tolnay Klári a múlt. A szépség mulandó, a nagyság nem, mondogatják a színésznőről készült képek. Vannak azért újabb fazonú, fiatalosabb portrék is a talonban.

Kultúrának ott van még a Sziget, az anyucikat sokkoló képekkel, akik ilyenkor visszasírják a napközis táborok hőgutás melankóliáját. A berlini techno-love fesztivál egyelőre csak a nyugati szülők rémálmaiban kísért. Egy pici színház- s egy dalárdasorozat tangóharmonikával szignózva.

Baleset. Kultuszfilmnek mondják a Crasht. Nem tudom, A hűséges kutyából lesz-e kultuszfotó, de az biztos, iszonyú.

A sportot akkor már indítsuk technikai szakágakkal. Roncsderby, rali, Forma-egy. Dögunalom.

Hemrik László

Néprajzi Múzeum

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.