Könyv

Kolozsi Angéla: Emília és az angyal, akit Körmöczi Györgynek hívnak

  • - urfi -
  • 2015. január 20.

Könyv

Hazudj még nekem – sóhajt a könyv végén az egyszeri olvasó, aki addigra már többször felbosszantotta magát azon a megátalkodott ontológiai optimizmuson, amely minden szereplőt esendő, ám melegszívű, jóra törekvő figurának mutat, akiket végül keblére ölel a nehéz, édes élet.

De mindig gyorsan helyreállt az ízléses egyensúly: egy pontos meg­figyelés, valami szomorú háttérzaj vagy Gyöngyösi Adrienn tétova, póztalan rajzai kirántották a szirupból a történetet. Ami első pillantásra nem tűnik különösebben erede­tinek, sőt, nézhetünk rá akárhányszor, a sztori tartóoszlopai vaskos klisék: az angyalok emberbőrbe bújnak, és élvezik, az emberek pedig először nem hisznek az angyalokban, de aztán stb. Az angyal még Nicolas Cage-nél és Bruno Ganznál is kevésbé angyalszerű: ügyetlen, sértődékeny, szakadt és borostás mamlasz, aki látszólag nem sok hasznot hajt védencének, a kisiskolás Emíliának. Hamar kiderül azonban, hogy hiába eszi meg a tortáját, és hiába tehetetlen az iskolai vagy családi gondokkal szemben, Körmöczi György mégis jól vigyáz a lányra. Mert ha nem vagy egyedül, még mindig történhet valami, állítja határozottan a könyv, amelynek titkos főtémája természetesen a magány. Amikor pedig a szabadnapos angyalok földet érnek Budapest nyolcadik kerületében, ahol nincs mit enniük, és nincs hol aludniuk, akkor rájövünk, honnan olyan ismerős Körmöczi György szakadt ruhája, borostás ábrázata – és már azt a néhány suta mondatot is könnyű szívvel elnéznénk az első könyves szerzőnek, ha még hazudna valami szépet.

Pagony, 2014, 118 oldal, 2990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.