könyv - CHUCK PALAHNIUK: KÍSÉRTETTEK

  • Kovács Bálint
  • 2011. július 7.

Könyv

"A különbség aközött, hogy milyennek látjuk magunkat és hogyan nézünk ki valójában, a legtöbb embert kikészíti. Talán a vámpírok azért nem halnak meg, mert nem láthatják magukat fotókon vagy a tükörben" - írja Palahniuk abban a novellában, amelyben egy házaspár pornófilmet készít, és aztán belerokkan a kamera őszinteségébe.

"A különbség aközött, hogy milyennek látjuk magunkat és hogyan nézünk ki valójában, a legtöbb embert kikészíti. Talán a vámpírok azért nem halnak meg, mert nem láthatják magukat fotókon vagy a tükörben" - írja Palahniuk abban a novellában, amelyben egy házaspár pornófilmet készít, és aztán belerokkan a kamera õszinteségébe. Néhány oldallal odébb páran meggazdagszanak abból, hogy nõnek öltöznek, majd pénzért hagyják magukat összeveretni a frusztrált kocsmatöltelékekkel. Máshol egy minden új maszturbációs technikára nyitott fiú a medence alján ül rá a vízszivattyúra a kellemesebb élményért, de azzal nem számol, hogy mi lesz, ha a vákuum kiszívja a végbelét, és a fulladást csak annak elrágásával úszhatja meg. Megint máshol egy aggszûz harcol trükkösen elhelyezett zsilettpengékkel az "anatómiailag pontos" rendõrségi szemléltetõ kisfiú- és kislánybábut más célra felhasználó szervekkel - és így tovább.

Palahniuk könyveit eddig is az ilyen ötletek vitték el a hátukon; máskor egy regény szövetébe szervesíti õket, most azonban fogott két tucatot, és novellákként írta meg õket. Ez eddig a lehetõ legjobb ötlet, olyan ez, mint valami Palahniuk-pornó: semmi más célja nincs, mint a beteg ötleteket élvezõ úri közönség kielégítése. Csakhogy a szerzõ mégsem elégedett meg ennyivel, és az összes novellát egy-egy olyan szereplõ élettörténetévé tette, akiket egy õrült mûpártoló egy irodalmi munkatáborba zárt remekmûvük megírásáig. E kerettörténetet pár száz oldalassá hizlalta, nem törõdve azzal, hogy unalmas, céltalan és fárasztóan önismétlõ - olyannyira, hogy még Palahniuk iszonyúan morbid humora sem menti meg (mint amikor leír egy lányt, akinek a bõrén valaki késsel amõbát játszott, majd mellékesen hozzáteszi: az X nyert). A Kísértettek végül így is pornó lett, de csak az egyik felét élvezik az olvasók. A másikat csak Palahniuk és az õ jobb keze.

Fordította: Roboz Gábor. Cartaphilus, 2011, 472 oldal, 4390 Ft

***

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.