Könyv

Lovakkal álmodott

Cormac McCarthy: Vad lovak

  • Ruprech Dániel
  • 2011. május 19.

Könyv

Texas állam kietlen vidékén két lovas igyekszik dél felé. Nem messziről hallatszik még az autók moraja, esténként látszanak fénypászmáik, aztán átkelve a folyón - immár Mexikóban - megszűnik a civilizáció zaja, marad a nopálkaktusszal tarkított táj és a csillagos égbolt, az út menti éttermek marhaszeletei és feketekávéi helyett pedig a frissen lőtt prérinyúl- és őzbakvacsora. Csábító szabad levegő, öntörvényű, "magányos lovas" élet - száz évvel a Véres délkörök névtelen gyerekének egyre sötétebb bugyrokba merülő vándorlása után egy másik fiatalember, John Grady Cole kel útra barátjával, Lacey Rawlinsszal azt a "múltbeli álmot" keresgélve, mely nagyapja halálával otthonában széthullott, de valahol a távolban talán még fellelhető.

Cormac McCarthy 1992-es regénye, a Határvidék-trilógia nyitánya (mely elsőként jelent meg nálunk művei közül, eredetileg 2000-ben, az Ulpius-háznál) westernek romantikus toposzait követve halad tiltott szerelemmel, örök barátsággal, kedves bajkeverővel, kegyetlen börtönnel, izgalmas lótolvajlással és némi lövöldözéssel kibélelve - ennek ellenére közel sem könnyed ponyva. A világ ugyan kissé másképp tárulkozik fel benne, mint ahogy az író itthon is ismert munkái eddig bemutatták. "Fájdalma és szépsége valamifajta párhuzamban halad": az éremnek - mely élet és halál között dönt - ezúttal is két oldala van. Most egy kicsit az előbbire esik több fény.

A két fiatalember útja nem egy hamutól mumifikált világon, még csak nem is skalpoló gyilkosoktól hemzsegő, tikkadt sivatagon át vezet. A kopár sziklák mögül sem leselkedik rájuk "a rettenet" - ahogy a szerző a Véres délkörök bíróját nevezte egyszer. A regény hősének azonban ugyanúgy el kell gondolkodnia a kérdésen, melyet Anton Chigurh tett fel a fejvadász Carson Wellsnek a Nem vénnek való vidékben, mielőtt lelőtte: helyesek voltak-e az életét irányító szabályok, ha idáig juttatták őt? Chigurh rendszerét két tényező mozgatta: az elvek (egy halottnak megtartott ígéret) és a sors (az életekről döntő "fej vagy írás"). John Grady vadregényes kalandjainak mozgatórugója is e kettő együttes működése. A lókötő Jimmy Blevins, aki nem tud nyugodtan megülni gyönyörű pej lova nyergében vagy a földbirtokos lánya iránt érzett szerelem, egy véletlen találkozás és egy megszegett szabály lesz balsorsának kiváltója. A rakoncátlan életet megszelídítő válasza ellenben eltér az író emblematikus gonosztevőiétől.

McCarthy nyelve pereg, mint egy film: az "és" szócskával sürgetett, kopogó cselekményleírását viszont minduntalan megszakítja a viszsza-visszatérő pillanatokkal, költői hanggal megelevenített fenséges vadon ábrázolása. Monumentális szépsége - mint Terrence Malick filmjeiben - nem akadályozza meg a benne lejátszódó emberi kegyetlenséget és fájdalmakat: olykor aláfesti a szereplők hangulatát, néha fenyegeti az életüket (mint a "suhanc" Blevinsét, akibe kétszer csapott már a villám), de többnyire idegen marad. A fiú azonban nem csak a vad mént, hanem az egész ellenálló világot betöri. Amíg Chigurh és a bíró pusztított, hogy hatalmát fenntartsa és kiterjessze, ő "inkább lovakra gondolt, és ez mindig jó döntésnek bizonyult". Becsülettel és hűséggel felvértezve egy másik irányba indul el, és útján a testével együtt lüktető lovak vezetik. John Grady jelleme nem sokat alakul, jó és rossz tulajdonságai nem igazán változnak - de története során megtanulja kezébe venni a sorsát, miközben szépen lassan felnő.

Fordította: Szentgyörgyi József. Magvető, 2011, 438 oldal, 3990 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.