ROSMER JÁNOS: HÁTSÓ ÜLÉS

  • - urfi -
  • 2011. május 19.

Könyv

A metróban láttam meg, bőrgatyában olyan volt, mint Ryan Idol vagy Ken Ryker, vagy egy kitömött ágyékú popsztár. Nem tudtam nem továbbgondolni a testét egyre beljebb, beljebb, a bőr alá egészen." Az Anti-Pygmalion első sorai már felvillantják azt a tekintetet, amellyel a kötet beszélője a világot nézi - és mindenhol becserkészendő férfitesteket lát.

Ez a tekintet egyszerre érzelmes, érzéki és anatómiai. A vers címe és a megemlített pornószínészek a könyv kulturális utalásainak széles skálájára példák. Az Ibsen-drámából álnevet választó szerző idegenvezetőnkül szegődik a radikális meleg szubkultúra zaklatott tárlatán: bárok, szaunák, fisting party, homopornó. De minden más is (család, gyász, tájak, festmények és versek) a homoszexualitás tapasztalatán keresztül szüremlik be ebbe a világba. A homoszexualitás pedig elsősorban a testiségen keresztül. A pornófilmek magánya, a baszdüh diszkrét bája, a kielégíthetetlenség kínja, megalázás és megalázottság mint rutin - mindez brutális nyelven és sokkoló, filmszerű képekben elbeszélve.

E világ és nyelv durvasága a magyar költészetben szokatlan és szinte forradalmi, itt mégis természetesnek és szükségesnek tűnik. Kár, hogy jó pár suta megfogalmazás és gépelési hiba maradt benne a szövegben, amely különben poétikailag tudatos, önreflexív, humoros és ötletes. "...a kontemplációt édesíti meg, mint cukor a kávét, sós nyál a csókot, szőrszag a hónaljat, langyos vazelin a behatolást" - az első hasonlat kézenfekvő, az utolsó keresett, de együtt nagyjából rendben van, és ez a kötet egészéről is elmondható. A nyelvi színvonal ingadozásáért, az olykori hatásvadászatért, a gyenge irodalmi utalásokért és az első körös ötletekért ("Queer Ken", aki "magasról tojja le a Barbie-házakat") bőven kárpótol az elkeseredett és szerethető agresszivitás, a testi-nyelvi orgia: "lenyomhatsz bármit a torkomon, a legmélyebb költészetig".

Kalligram, 2010, 86 oldal, 1900 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.