ROSMER JÁNOS: HÁTSÓ ÜLÉS

  • - urfi -
  • 2011. május 19.

Könyv

A metróban láttam meg, bőrgatyában olyan volt, mint Ryan Idol vagy Ken Ryker, vagy egy kitömött ágyékú popsztár. Nem tudtam nem továbbgondolni a testét egyre beljebb, beljebb, a bőr alá egészen." Az Anti-Pygmalion első sorai már felvillantják azt a tekintetet, amellyel a kötet beszélője a világot nézi - és mindenhol becserkészendő férfitesteket lát.

Ez a tekintet egyszerre érzelmes, érzéki és anatómiai. A vers címe és a megemlített pornószínészek a könyv kulturális utalásainak széles skálájára példák. Az Ibsen-drámából álnevet választó szerző idegenvezetőnkül szegődik a radikális meleg szubkultúra zaklatott tárlatán: bárok, szaunák, fisting party, homopornó. De minden más is (család, gyász, tájak, festmények és versek) a homoszexualitás tapasztalatán keresztül szüremlik be ebbe a világba. A homoszexualitás pedig elsősorban a testiségen keresztül. A pornófilmek magánya, a baszdüh diszkrét bája, a kielégíthetetlenség kínja, megalázás és megalázottság mint rutin - mindez brutális nyelven és sokkoló, filmszerű képekben elbeszélve.

E világ és nyelv durvasága a magyar költészetben szokatlan és szinte forradalmi, itt mégis természetesnek és szükségesnek tűnik. Kár, hogy jó pár suta megfogalmazás és gépelési hiba maradt benne a szövegben, amely különben poétikailag tudatos, önreflexív, humoros és ötletes. "...a kontemplációt édesíti meg, mint cukor a kávét, sós nyál a csókot, szőrszag a hónaljat, langyos vazelin a behatolást" - az első hasonlat kézenfekvő, az utolsó keresett, de együtt nagyjából rendben van, és ez a kötet egészéről is elmondható. A nyelvi színvonal ingadozásáért, az olykori hatásvadászatért, a gyenge irodalmi utalásokért és az első körös ötletekért ("Queer Ken", aki "magasról tojja le a Barbie-házakat") bőven kárpótol az elkeseredett és szerethető agresszivitás, a testi-nyelvi orgia: "lenyomhatsz bármit a torkomon, a legmélyebb költészetig".

Kalligram, 2010, 86 oldal, 1900 Ft

****

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.