Könyv

Kötter Tamás: Dögkeselyűk

  • Zelei Dávid
  • 2015. február 17.

Könyv

Kötter prózájának legfontosabb alakzata az ismétlés. Szereplői, menő ügyvédi irodák késő harmincas-kora negyvenes munkatársai ugyanazt a kellemesnek tűnő, valójában azonban burnouttal működtetett mókuskereket hajtják, melyben a mindennapi munkarutint a pornó és a fiatal női testekről szőtt fantáziák, a szórakozást pedig a napközben Facebook-csekkolt, szigorúan 18–21 közti húsok utáni – szinte mindig reménytelen – hajsza jelenti a tetszés szerint felcserélhető Liszt Ferenc téri éttermek és belvárosi partihelyek labirintusán át. Ez a hang, elbeszélői pozíció, és egyáltalán, ennek a világnak a bennfentes ábrázolása a meglepetés és az egzotikum erejével hatott a magyar értelmezői közösségre a Rablóhalak megjelenésekor, pedig a szerző nyílt lapokkal játszott, mikor Houellebecqben és Bret Easton Ellisben jelölte meg irodalmi felmenőit. Második kötetének legnagyobb kérdése ugyanakkor az, eléri-e a példaképeit állan­dóan fenyegető veszély Köttert is, nevezetesen, hogy a fő témájául szolgáló monotónia és kiüresedés ábrázolása monotonná válik és ki­üresedik. Sajnos a Dögkeselyűk hiába ígér tematikus változást (a kulcs­szó most nem az érzéketlenség, ha­nem a hazugság) és formai módosulást (a novellákat ezúttal füzérré szervezi a közös tér, szereplőkészlet és egy környezetvédelmi per), kevés újdonságot kapunk: a technikai megoldások a nézőpontváltásoktól a monotóniát tükröző halmozásokig épp oly ismerősek, mint a karakterek, a megszerzett olvasói rutinnal pedig a sztorik kifutása is sokszor túl korán világossá válik.
A könyv ettől még nem rossz, mert a történetek gördülékenyen és jó humorral pörögnek előre, továbbra is ügyesen játszanak az abszurddal, de az újdonság varázsának tovatűntével komoly kérdésként merül fel, vajon merre futtatható tovább az ígéretesen induló életmű.

Kalligram, 2014, 308 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.