Könyv

Kötter Tamás: Dögkeselyűk

  • Zelei Dávid
  • 2015. február 17.

Könyv

Kötter prózájának legfontosabb alakzata az ismétlés. Szereplői, menő ügyvédi irodák késő harmincas-kora negyvenes munkatársai ugyanazt a kellemesnek tűnő, valójában azonban burnouttal működtetett mókuskereket hajtják, melyben a mindennapi munkarutint a pornó és a fiatal női testekről szőtt fantáziák, a szórakozást pedig a napközben Facebook-csekkolt, szigorúan 18–21 közti húsok utáni – szinte mindig reménytelen – hajsza jelenti a tetszés szerint felcserélhető Liszt Ferenc téri éttermek és belvárosi partihelyek labirintusán át. Ez a hang, elbeszélői pozíció, és egyáltalán, ennek a világnak a bennfentes ábrázolása a meglepetés és az egzotikum erejével hatott a magyar értelmezői közösségre a Rablóhalak megjelenésekor, pedig a szerző nyílt lapokkal játszott, mikor Houellebecqben és Bret Easton Ellisben jelölte meg irodalmi felmenőit. Második kötetének legnagyobb kérdése ugyanakkor az, eléri-e a példaképeit állan­dóan fenyegető veszély Köttert is, nevezetesen, hogy a fő témájául szolgáló monotónia és kiüresedés ábrázolása monotonná válik és ki­üresedik. Sajnos a Dögkeselyűk hiába ígér tematikus változást (a kulcs­szó most nem az érzéketlenség, ha­nem a hazugság) és formai módosulást (a novellákat ezúttal füzérré szervezi a közös tér, szereplőkészlet és egy környezetvédelmi per), kevés újdonságot kapunk: a technikai megoldások a nézőpontváltásoktól a monotóniát tükröző halmozásokig épp oly ismerősek, mint a karakterek, a megszerzett olvasói rutinnal pedig a sztorik kifutása is sokszor túl korán világossá válik.
A könyv ettől még nem rossz, mert a történetek gördülékenyen és jó humorral pörögnek előre, továbbra is ügyesen játszanak az abszurddal, de az újdonság varázsának tovatűntével komoly kérdésként merül fel, vajon merre futtatható tovább az ígéretesen induló életmű.

Kalligram, 2014, 308 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.