Könyv

Kötter Tamás: Dögkeselyűk

  • Zelei Dávid
  • 2015. február 17.

Könyv

Kötter prózájának legfontosabb alakzata az ismétlés. Szereplői, menő ügyvédi irodák késő harmincas-kora negyvenes munkatársai ugyanazt a kellemesnek tűnő, valójában azonban burnouttal működtetett mókuskereket hajtják, melyben a mindennapi munkarutint a pornó és a fiatal női testekről szőtt fantáziák, a szórakozást pedig a napközben Facebook-csekkolt, szigorúan 18–21 közti húsok utáni – szinte mindig reménytelen – hajsza jelenti a tetszés szerint felcserélhető Liszt Ferenc téri éttermek és belvárosi partihelyek labirintusán át. Ez a hang, elbeszélői pozíció, és egyáltalán, ennek a világnak a bennfentes ábrázolása a meglepetés és az egzotikum erejével hatott a magyar értelmezői közösségre a Rablóhalak megjelenésekor, pedig a szerző nyílt lapokkal játszott, mikor Houellebecqben és Bret Easton Ellisben jelölte meg irodalmi felmenőit. Második kötetének legnagyobb kérdése ugyanakkor az, eléri-e a példaképeit állan­dóan fenyegető veszély Köttert is, nevezetesen, hogy a fő témájául szolgáló monotónia és kiüresedés ábrázolása monotonná válik és ki­üresedik. Sajnos a Dögkeselyűk hiába ígér tematikus változást (a kulcs­szó most nem az érzéketlenség, ha­nem a hazugság) és formai módosulást (a novellákat ezúttal füzérré szervezi a közös tér, szereplőkészlet és egy környezetvédelmi per), kevés újdonságot kapunk: a technikai megoldások a nézőpontváltásoktól a monotóniát tükröző halmozásokig épp oly ismerősek, mint a karakterek, a megszerzett olvasói rutinnal pedig a sztorik kifutása is sokszor túl korán világossá válik.
A könyv ettől még nem rossz, mert a történetek gördülékenyen és jó humorral pörögnek előre, továbbra is ügyesen játszanak az abszurddal, de az újdonság varázsának tovatűntével komoly kérdésként merül fel, vajon merre futtatható tovább az ígéretesen induló életmű.

Kalligram, 2014, 308 oldal, 2900 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.