Könyv

Kovács Dániel: Art déco és modern Budapest

  • - kg -
  • 2019. december 7.

Könyv

Azt mutatja be a könyv (fotó: Gulyás Attila), hogy mi történt Budapest építészetében a szecesszión túl és a szocialista realizmuson innen. Valami modern dolog, kezdve örök kedvencünkkel, az art decóval és a Bauhausszal: elfogultságunk ezen irányzatok felé totális és teljes, ha tehetnénk, art decót reggeliznénk, Bauhaust ebédelnénk és mindkettőt vacsorálnánk, és ha szülővárosunkban (Budapest) kitörne egy Bauhaus-diktatúra, nemhogy nem esnénk kétségbe, hanem az elsők közt üdvözölnénk az elnyomást. Bizonyos, a bevezetőben gondosan kifejtett okok miatt a szerző a Bauhaus kifejezést csak „mértékkel” használja, de mi, akiket nem kötnek a művészettörténészek óvatosságra intő szavai, örömmel bau­hausozhatunk.

Hasonló öröm okozói az ismerős helyszínek, például a „Biarritz-ház” – a „szelíden tradicionális arculat” története egyben választ ad arra is, miért aggatták építészkollégái Wellisch Andorra a Wellish Undor gúnynevet. De nem gúnyolódni jöttünk, hanem gyönyörködni: itt van például Gyarmati Fanni örök lakhelye, a Pozsonyi út 1. saroképülete – több mint találó a megjegyzés, hogy Radnóti özvegye sosem költözött el innen. Milyen igaz! Aki arra jár, ma is így érzi. És hát ki nem látott még olyan, az erotikus fantáziák izgalmával felérő álmot, melyben a Pozsonyi úti Vasalóházba megyünk haza, és hasonlóan kéjes érzés azt fantáziálni, hogy otthonunk a Dunapark Kávéház épületében, a Hofstätter–Domány-féle „kettős luxusbérházban” található. S akkor még át sem néztünk Budára. E remek kis könyv megteszi.

Kedves László, 2019, 382 oldal, 6480 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.