Könyv

Kovács Dániel: Art déco és modern Budapest

  • - kg -
  • 2019. december 7.

Könyv

Azt mutatja be a könyv (fotó: Gulyás Attila), hogy mi történt Budapest építészetében a szecesszión túl és a szocialista realizmuson innen. Valami modern dolog, kezdve örök kedvencünkkel, az art decóval és a Bauhausszal: elfogultságunk ezen irányzatok felé totális és teljes, ha tehetnénk, art decót reggeliznénk, Bauhaust ebédelnénk és mindkettőt vacsorálnánk, és ha szülővárosunkban (Budapest) kitörne egy Bauhaus-diktatúra, nemhogy nem esnénk kétségbe, hanem az elsők közt üdvözölnénk az elnyomást. Bizonyos, a bevezetőben gondosan kifejtett okok miatt a szerző a Bauhaus kifejezést csak „mértékkel” használja, de mi, akiket nem kötnek a művészettörténészek óvatosságra intő szavai, örömmel bau­hausozhatunk.

Hasonló öröm okozói az ismerős helyszínek, például a „Biarritz-ház” – a „szelíden tradicionális arculat” története egyben választ ad arra is, miért aggatták építészkollégái Wellisch Andorra a Wellish Undor gúnynevet. De nem gúnyolódni jöttünk, hanem gyönyörködni: itt van például Gyarmati Fanni örök lakhelye, a Pozsonyi út 1. saroképülete – több mint találó a megjegyzés, hogy Radnóti özvegye sosem költözött el innen. Milyen igaz! Aki arra jár, ma is így érzi. És hát ki nem látott még olyan, az erotikus fantáziák izgalmával felérő álmot, melyben a Pozsonyi úti Vasalóházba megyünk haza, és hasonlóan kéjes érzés azt fantáziálni, hogy otthonunk a Dunapark Kávéház épületében, a Hofstätter–Domány-féle „kettős luxusbérházban” található. S akkor még át sem néztünk Budára. E remek kis könyv megteszi.

Kedves László, 2019, 382 oldal, 6480 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.