Könyv

Kovács Dániel: Art déco és modern Budapest

  • - kg -
  • 2019. december 7.

Könyv

Azt mutatja be a könyv (fotó: Gulyás Attila), hogy mi történt Budapest építészetében a szecesszión túl és a szocialista realizmuson innen. Valami modern dolog, kezdve örök kedvencünkkel, az art decóval és a Bauhausszal: elfogultságunk ezen irányzatok felé totális és teljes, ha tehetnénk, art decót reggeliznénk, Bauhaust ebédelnénk és mindkettőt vacsorálnánk, és ha szülővárosunkban (Budapest) kitörne egy Bauhaus-diktatúra, nemhogy nem esnénk kétségbe, hanem az elsők közt üdvözölnénk az elnyomást. Bizonyos, a bevezetőben gondosan kifejtett okok miatt a szerző a Bauhaus kifejezést csak „mértékkel” használja, de mi, akiket nem kötnek a művészettörténészek óvatosságra intő szavai, örömmel bau­hausozhatunk.

Hasonló öröm okozói az ismerős helyszínek, például a „Biarritz-ház” – a „szelíden tradicionális arculat” története egyben választ ad arra is, miért aggatták építészkollégái Wellisch Andorra a Wellish Undor gúnynevet. De nem gúnyolódni jöttünk, hanem gyönyörködni: itt van például Gyarmati Fanni örök lakhelye, a Pozsonyi út 1. saroképülete – több mint találó a megjegyzés, hogy Radnóti özvegye sosem költözött el innen. Milyen igaz! Aki arra jár, ma is így érzi. És hát ki nem látott még olyan, az erotikus fantáziák izgalmával felérő álmot, melyben a Pozsonyi úti Vasalóházba megyünk haza, és hasonlóan kéjes érzés azt fantáziálni, hogy otthonunk a Dunapark Kávéház épületében, a Hofstätter–Domány-féle „kettős luxusbérházban” található. S akkor még át sem néztünk Budára. E remek kis könyv megteszi.

Kedves László, 2019, 382 oldal, 6480 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.