Lemez: Inter, náció (Goran Bregovic: Tales and Songs from Weddings and Funerals)

  • 2003. február 20.

Könyv

Bregovictyal kapcsolatban, sajnos, megkerülhetetlen kérdés, hogy mekkora "szélhámos", ha egyáltalán... Mint tudjuk, az egykori Jugoszlávia egykori Bijelo Dugme nevű etnorockzenekarának a vezetője volt ő, kinek a háború kitörése után a globál isten is felvitte a dolgát, a Kusturica-filmzenék összekalapálása révén. Amit elért velük, annál többről nem álmodhat szerző: ma már világszerte, etnikai-politikai-geográfiai hovatartozástól függetlenül, a Balkán örökzöldjeiként adják tovább Djurdjevdan és Mesecina című dalait; legfeljebb az a gond, hogy többek - például az érintett Kusturica vagy Markovic - szerint nem ő írta őket.
Bregovictyal kapcsolatban, sajnos, megkerülhetetlen kérdés, hogy mekkora "szélhámos", ha egyáltalán... Mint tudjuk, az egykori Jugoszlávia egykori Bijelo Dugme nevű etnorockzenekarának a vezetője volt ő, kinek a háború kitörése után a globál isten is felvitte a dolgát, a Kusturica-filmzenék összekalapálása révén. Amit elért velük, annál többről nem álmodhat szerző: ma már világszerte, etnikai-politikai-geográfiai hovatartozástól függetlenül, a Balkán örökzöldjeiként adják tovább Djurdjevdan és Mesecina című dalait; legfeljebb az a gond, hogy többek - például az érintett Kusturica vagy Markovic - szerint nem ő írta őket.

De ne essék félreértés, ennek a beszámolónak esze ágában sincs az "igazság pillanataként" tetszelegni, már csak azért sem, mert a Balkánon hagyományosan problematikus vállalkozás rendet rakni a szerzői jogok, illetve a népzenék-műzenék körében. Az úgynevezett "jóízlés" pedig maradjon a neveltetés dolga, beleértve Bregovic azon húzását is, hogy legsikeresebb dalairól vagy nyolclemeznyi - köztük Kayah, Aksu és Dalaras társaságában lengyel, török és görög - bőrt húzott le. Miközben, teszem hozzá, azáltal is elhíresült, hogy a világért sem hajlandó haknizni: ha nem játszhat minimum két órát, inkább nem lép fel, továbbá a szűkebbre szabott zenekara is minimum tizenöt tagú. És akkor még nem említettem, hogy ami a keze alól kikerül, az jobbára vérprofi.

Miként a Tales and Songs from Weddings and Funerals is. A békesség kedvéért gyorsan leszögezem: ezen a korongon, végre, csupa új szerzemény hallható - legfeljebb a So Nevo Si címűre ismertem rá a Sezen Aksuval közös The Wedding And The Funeral albumról. Bregovic, jó szokása szerint, most is igen finom kézzel bánik a Balkán cigányzenéjével: úgy tudja minden ízében emelkedetté tenni, hogy az nem veszít a hiteléből. Egyrészt: a jó öreg szerb fúvósok, énekesnek Vaska "Ederlezi" Jankovska és minden szerbek királyaként Saban Bajramovic; másfelől meg: egy grúz kórus és jó pár klasszicizáló hangvételű, vonóskarra írt darab. A helyi érték és a távolságtartás ilyen erővel még nem tűnt ki együtt Bregovic lemezein, egy szóval igazán megnyerő "inter-nacionalista" muzsika hallható - írnám, ha lehetne így, és ha nem tapadna e fogalomhoz olyan jelentéskör, amely nem a kedvemre való. Még szerencse, hogy az olyan "szimplán" pompás slágerek, mint a Hop Hop Hop vagy a Maki Maki nem kívánnak efféle megfejtést, maguknak valók.

És magunknak, mondhatni.

Marton László Távolodó

Universal, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.