Könyv

Lizanka

Könyv

Nem lehet autista, mert nő. És egyébként is, az autisták olyan furcsán viselkednek, hogy bárki egyből felismeri őket. Sokáig élt ilyen tévhit még szakemberek körében is, akik, mondjuk úgy, valamilyen személyiségzavarral küzdő emberekkel foglalkoztak. Nem csoda hát, ha félrediagnosztizáltak pácienseket, nem megfelelő terápiát, támogatást kaptak olyanok, akiknek az életminőségük függött ettől.

Lizanka úgy nőtt fel, hogy azt érezte, valami baj van vele. Nem értette, miért más, mint a többiek, mitől szorong folyton. A gyerekkora sem volt könnyű, de már nagyon korán meglepő tudatosság jellemezte. Már hatévesen tudta, hogy meg fogja változtatni a nevét, mert az, amit a szüleitől kapott, nem hozzá való. Kilencévesen akart először öngyilkos lenni, a sok kudarc és kiközösítés miatt hajlamos volt a depresszióra, volt konkrét kiváltó oka is tettének, de akkorra azt gondolta, „ennek így nincs értelme”. Később több kísérlete volt, de ahogy mondja, csak kétszer akart tényleg meghalni. Éveket töltött kórházban, megjárta a pszichiátriát, volt zárt osztályon, majd lényegében rájött, elég nagy a valószínűsége, hogy mégiscsak autista. Az Egy autista lány története a bezártságtól a teljes élet felé alcímű megkapó, személyes narratíva érdekfeszítő olvasmány, kis magyar egészségügyi korrajz, de jó példa, önismereti sikertörténet is, amely reflektív kis­okossal és Orosz Ildikó autizmus-szakértőkkel készített fontos interjúival egészül ki. Bár minden autista egyedi eset, az érintettek másfajta idegrendszeri működése mutat általánosított, de közös je­gyeket. Az akár kiemelt forrásanyagnak is beillő könyvről bárki érezheti, hogy lényegében megkerülhetetlen, mert úgy informál, hogy hasznosítható tudást ad, ezért könnyebb megérteni, felismerni, segíteni az olyan embereket, akik másképp élik meg az életet.

 

Oravecz Lizanka–Orosz Ildikó: Lizanka, HVG Könyvek, 2017, 224 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.