Könyv

Lizanka

Könyv

Nem lehet autista, mert nő. És egyébként is, az autisták olyan furcsán viselkednek, hogy bárki egyből felismeri őket. Sokáig élt ilyen tévhit még szakemberek körében is, akik, mondjuk úgy, valamilyen személyiségzavarral küzdő emberekkel foglalkoztak. Nem csoda hát, ha félrediagnosztizáltak pácienseket, nem megfelelő terápiát, támogatást kaptak olyanok, akiknek az életminőségük függött ettől.

Lizanka úgy nőtt fel, hogy azt érezte, valami baj van vele. Nem értette, miért más, mint a többiek, mitől szorong folyton. A gyerekkora sem volt könnyű, de már nagyon korán meglepő tudatosság jellemezte. Már hatévesen tudta, hogy meg fogja változtatni a nevét, mert az, amit a szüleitől kapott, nem hozzá való. Kilencévesen akart először öngyilkos lenni, a sok kudarc és kiközösítés miatt hajlamos volt a depresszióra, volt konkrét kiváltó oka is tettének, de akkorra azt gondolta, „ennek így nincs értelme”. Később több kísérlete volt, de ahogy mondja, csak kétszer akart tényleg meghalni. Éveket töltött kórházban, megjárta a pszichiátriát, volt zárt osztályon, majd lényegében rájött, elég nagy a valószínűsége, hogy mégiscsak autista. Az Egy autista lány története a bezártságtól a teljes élet felé alcímű megkapó, személyes narratíva érdekfeszítő olvasmány, kis magyar egészségügyi korrajz, de jó példa, önismereti sikertörténet is, amely reflektív kis­okossal és Orosz Ildikó autizmus-szakértőkkel készített fontos interjúival egészül ki. Bár minden autista egyedi eset, az érintettek másfajta idegrendszeri működése mutat általánosított, de közös je­gyeket. Az akár kiemelt forrásanyagnak is beillő könyvről bárki érezheti, hogy lényegében megkerülhetetlen, mert úgy informál, hogy hasznosítható tudást ad, ezért könnyebb megérteni, felismerni, segíteni az olyan embereket, akik másképp élik meg az életet.

 

Oravecz Lizanka–Orosz Ildikó: Lizanka, HVG Könyvek, 2017, 224 oldal, 3200 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.