KÖNYVMELLÉKLET

Maroš Krajňak: Carpathia

  • - urfi -
  • 2016. május 21.

Könyv

Előre szólok: a történet középpontjában álló rejtélyes területet Zónának – vagy Zónáknak – hívják. Egyben nyomatékosan kérem a kedves olvasót, hogy csak emiatt ne gyömködje rögtön a könyvespolc hátsó soraiba a könyvet, hanem próbálja kiheverni ezt a nyolc napon túl gyógyuló modorosságot, és tovább olvasni. Érdemes ugyanis esélyt adni Krajňak első regényének (ennek 2011-es megjelenését egy trilógia két újabb darabja követte azóta), elsősorban egy ötletes elbeszélés-technikai húzás miatt. Itt ugyanis minden most van, vagyis jelen idejű mondatok rendelik egymás mellé az elbeszélés idejét meg a közelebbi és a régebbi múltat. Az egyik első jelenetben például parasztházba érkező Wehrmacht-katonákat látunk, és ahogy tesznek-vesznek a ház körül, az eseménysorba bele­íródnak a különböző nézőpontok, a szereplők későbbi sorsa, de azok a beszélgetések és kutatások is, amelyek segítségével az elbeszélő hozzájutott az itt közreadott információkhoz. Ez a szerkezet kicsit nehezen követhetővé, de izgalmassá is teszi a szöveget, és egyben a megidézett világ lényegét mutatja meg: a perspektíva hiányát és a múlt gyarmatosító hatalmát. Ezektől visszhangosak a hegyek a szlovák–lengyel–ukrán hármas határ közelében, ahol „a Zónák nyelvét beszélők” élnek. A ruszin szó nem hangzik el, de ez csak arra jó, hogy a közeg kissé elemelkedjen a rögvalóságtól, hiszen számos település, hágó stb. szerepel névvel, irányítószámmal. A magyar olvasó ezen felül azt is észreveheti, milyen közel van ide Verhovina – madarai itt köröznek az asszimilálódó ruszinok falvai fölött.

Fordította Böszörményi Péter. Lector Kiadó, 2016, 132 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.