KÖNYVMELLÉKLET

Maroš Krajňak: Carpathia

  • - urfi -
  • 2016. május 21.

Könyv

Előre szólok: a történet középpontjában álló rejtélyes területet Zónának – vagy Zónáknak – hívják. Egyben nyomatékosan kérem a kedves olvasót, hogy csak emiatt ne gyömködje rögtön a könyvespolc hátsó soraiba a könyvet, hanem próbálja kiheverni ezt a nyolc napon túl gyógyuló modorosságot, és tovább olvasni. Érdemes ugyanis esélyt adni Krajňak első regényének (ennek 2011-es megjelenését egy trilógia két újabb darabja követte azóta), elsősorban egy ötletes elbeszélés-technikai húzás miatt. Itt ugyanis minden most van, vagyis jelen idejű mondatok rendelik egymás mellé az elbeszélés idejét meg a közelebbi és a régebbi múltat. Az egyik első jelenetben például parasztházba érkező Wehrmacht-katonákat látunk, és ahogy tesznek-vesznek a ház körül, az eseménysorba bele­íródnak a különböző nézőpontok, a szereplők későbbi sorsa, de azok a beszélgetések és kutatások is, amelyek segítségével az elbeszélő hozzájutott az itt közreadott információkhoz. Ez a szerkezet kicsit nehezen követhetővé, de izgalmassá is teszi a szöveget, és egyben a megidézett világ lényegét mutatja meg: a perspektíva hiányát és a múlt gyarmatosító hatalmát. Ezektől visszhangosak a hegyek a szlovák–lengyel–ukrán hármas határ közelében, ahol „a Zónák nyelvét beszélők” élnek. A ruszin szó nem hangzik el, de ez csak arra jó, hogy a közeg kissé elemelkedjen a rögvalóságtól, hiszen számos település, hágó stb. szerepel névvel, irányítószámmal. A magyar olvasó ezen felül azt is észreveheti, milyen közel van ide Verhovina – madarai itt köröznek az asszimilálódó ruszinok falvai fölött.

Fordította Böszörményi Péter. Lector Kiadó, 2016, 132 oldal

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.