Könyv

Melissa Fleming: A remény, amely legyőzte a tengert

Könyv

A menekültválságról és a menekültek életéről nem lehet elegendő könyvet írni, gondolom mindezt több, a témában született írás elolvasása után is. Bár a történetekben az elemek ismétlődnek, mégis mindig akad újabb valóságmorzsa: az idilli szíriai gyerekkor a nagycsaláddal, a tetőn töltött fülledt éjszakák, a változás furcsa, baljóslatú szele, tankok, vér, menekülés és a pillanatnyi megnyugvás utáni nihil, hogy akkor mit is lehet kezdeni menekültként egy idegen országban. Dua története mindezt kiegészíti a meneküléssel a kvázi biztonságot nyújtó Egyiptomból a fényes jövőt ígérő Európába. Őszintén beszél az embercsempészek gonoszságairól, az illegális határátlépésért kiszabott börtönbüntetésekről, és a végtelenül hosszúra s tragikusra sikeredett földközi-tengeri hánykolódásról két idegen gyerekkel a karjában. Dua Ez-Zamíl, a fiatal szír menekült lány életét Melissa Fleming, az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának vezető szóvivője öntötte regény formátumba, éppúgy képet adva az arab tavasz és a szír háború kibontakozásáról, mint egy vőlegénye vízbe fúlását néhány centiméterről végigkövető lány szenvedéseiről. Mesél szokásokról, makacs szerelmesekről, vallási és politikai ellentétekről, tehetetlenségről és a vágyott békéről, amely Egyiptomban fogadja a menekülő szír családot, és amely néhány hónap leforgása alatt gyűlöletté formálódik. Az olvasóban pedig csak gyűlik a rettenetes igazságtalanságok felett érzett düh, és Duához hasonlóan egy idő után már ő sem látja a túlpartot.

Fordította: Nagy Marcell. HVG Könyvek, 2018, 256 oldal, 3500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.