Könyv

Miért nem lázadsz?

Michel Foucault: A rendellenesek

  • Sipos Balázs
  • 2015. június 14.

Könyv

A háború utáni kontinentális gondolkodás kétségtelenül leginvenciózusabb időszaka az 1960–80-as évek Párizsában, majd a trendre sajátos érzékenységgel reagáló – azt hamar branddé („posztstrukturalizmus”) formáló – amerikai egyetemeken játszódott le.

Lacan, Blanchot, Deleuze, Foucault, Bourdieu, Derrida, Lyotard, Serres, Baudrillard, Irigaray, Cixous, Kristeva, Badiou és a többiek változatos módszerekkel, egymással vitázva dolgozták ki ezt a nyugati gondolkodást a popkultúrától az antropológiáig, a politikai mozgalmaktól a pszichiátriai intézetekig, a kisebbségi kérdésektől a kapitalizmus- vagy globalizációkritikáig máig ható módon megújító diskurzust.

Azok számára, akik olvastak az utóbbi ötven évben született filozófiai, szociológiai, pszichiátriai, művészetelméleti szakkönyveket, mindez szóra sem érdemes.

A magyar kiadások azonban sajnos nem teszik lehetővé, hogy a széles olvasóközönség e jól értesültek közé tartozzon, s kínos, hogy azok az életművek, amelyek a rendszerváltás óta legalábbis töredékükben valamilyen csoda folytán mégiscsak megjelentek, milyen szedett-vedett kiadásokban, kereskedelmi forgalomban többnyire beszerezhetetlenül, néhány rongyosra jegyzetelt példányban álldogálnak a könyvtárakban. A diskurzus kulcsfogalmainak – őrület és norma, hatalom és ellenállás, egység és idegenség & co. – árnyalatai, az egymást elemzések összjátéka magyarul lekövethetetlen. Ezt a hiányosságot megsínyli a magyar politikai fantázia és ellenálló képesség, amennyiben az ezekből az írásokból következhető ellenállási és cselekvési spektrum előlünk – ha nem is egészében, de jórészt – elzárt maradt.

De most megjelent egy új Foucault-kötet, örülni kell. Foucault életművének fordítottsága, noha meglehetősen hektikusnak mondható, azért nagy kivétel. A rendszerváltás után a Felügyelet és büntetés című alapmű hamar meg­jelent (1990), hogy majd a következők (a fontosabbak: A fantasztikus könyvtár, A szexualitás története I–III., A szavak és a dolgok, A bolondság története) különböző kiadók és fordítók révén kövessék. Jelen kötet Foucault 1975 januárja és márciusa között, a Collège de France-ban tartott – az életművön belül „önálló státuszú” – előadás-sorozatát közli. (Valószínűleg az 1971–1984 közti előadások összkiadására – angol nyelven tizennégy kötetben jelent meg – felesleges számítanunk.) Ez a Felügyelet és büntetés és A szexualitás története előkészí­tési szakaszában hangzott el – a gazdagon lábjegyzetelt kötet jelzi a később bővebben kifejtett kérdéseket.

Foucault az „embert” a felvilágosodás projektjének, nem pedig transzhistorikus fogalomnak tekinti. Legfontosabb munkáiban a „klasszikus kor episztéméjét” (17–18. század) elemzi. Kérdése, hogy a hatalom milyen gyakorlatai teremtették meg a még a huszadik század második felének embere által is evidenciaként belakott szubjektummodellt. Az előadások jogi és orvosi szövegeket tárgyalnak, s a kor hírhedt bűntényeit kontextualizálják: a felvilágosodás szükségszerű melléktermékeivel, a humanizálás érdekében megbélyegzettekkel foglalkoznak, három kulcsfigura – az emberi szörny, a megjavítandó individuum és az onanista – szerepét vizsgálva. A felvilágosodás projektjét nem Kant, Voltaire, Rousseau, Locke, hanem vizsgálódó pszichiáterek, bírósági szakértők, állami hivatalnokok bonyolították le. Az „őrültek és bűnözők” koruk tudásá­nak szimptomatikus figuráiként jelennek meg. Ők teszik lehetővé orvoslás és büntetőjog egymásba fonódó önlegitimációját: veszélyes/perverz mivoltukra hivatkozva fogadtatnak el a megfigyelés és fegyelmezés bonyolult technikái.

Foucault hatalomanalízise elsősorban azt kérdezi, miként lehetséges az, hogy hiába van tisztában önmaga elnyomásával és kizsákmányolásával, az explicit hatalomgyakorlók nevetséges („Übü-szerű”) mivoltával a modern kori szubjektum, mégsem lázad fel. Miféle érdeke származik a megfigyelés, a leigázás, a vallomástétel, a kiszolgáltatottság, a behódolás elfogadásából? Foucault szerint „amit a 18. század a »normalizáló hatású fegyelmezés« rendszere révén bevezetett, az nem elnyomó, hanem produktív hatalom. [Azaz] nem konzervatív, hanem leleményes, amely magában hordozza az alakítás és az újítás elveit.” Hogy a szubjektumok mihez kívánnak kezdeni a saját testükkel és lelkükkel vagy az anyjuk, a gyermekük, a felebarátjuk vagy a házastársuk testével és lelkével, azt a hatalom immár nem diktatórikus oppozícióban szabja meg. Kriminalizálás és medikalizálás a hatalmaskodást kívánatos gyakorlatként fogadtatja el. Ezt az abnormálist a társadalmi higiénére nézve veszélyesnek ítélő, önmagát „ideológiamentesnek” beállító orvosi-jogi szaknyelv alapozza meg. Az alávetett (el)várja a megfigyelést és a fegyelmezést, áhítja a vizsgálatokat, meg akarja vallani a bűnét. Egyszerre elszenvedi és gyakorolja a pálcasuhogtatást önmagán és a másikon. A rendellenesek az orvosi-jogi ideológia egymásba fonódását követi végig, leírva a folyamatot, ami lehetővé tette, hogy a pszichiátria az embert illető „igazságot” egyedül meghatározni hivatott tudásalakzat monopolszerepére tegyen szert.

Kizárás és megbélyegzés gyakorlatainak megértése – mondanunk sem kell – a 21. század elején is igencsak időszerű gondolkodói feladat.

Fordította: Berkovits Balázs. L’Harmattan, 2014, 340 oldal, 3290 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.