Könyv

Miért nem lázadsz?

Michel Foucault: A rendellenesek

  • Sipos Balázs
  • 2015. június 14.

Könyv

A háború utáni kontinentális gondolkodás kétségtelenül leginvenciózusabb időszaka az 1960–80-as évek Párizsában, majd a trendre sajátos érzékenységgel reagáló – azt hamar branddé („posztstrukturalizmus”) formáló – amerikai egyetemeken játszódott le.

Lacan, Blanchot, Deleuze, Foucault, Bourdieu, Derrida, Lyotard, Serres, Baudrillard, Irigaray, Cixous, Kristeva, Badiou és a többiek változatos módszerekkel, egymással vitázva dolgozták ki ezt a nyugati gondolkodást a popkultúrától az antropológiáig, a politikai mozgalmaktól a pszichiátriai intézetekig, a kisebbségi kérdésektől a kapitalizmus- vagy globalizációkritikáig máig ható módon megújító diskurzust.

Azok számára, akik olvastak az utóbbi ötven évben született filozófiai, szociológiai, pszichiátriai, művészetelméleti szakkönyveket, mindez szóra sem érdemes.

A magyar kiadások azonban sajnos nem teszik lehetővé, hogy a széles olvasóközönség e jól értesültek közé tartozzon, s kínos, hogy azok az életművek, amelyek a rendszerváltás óta legalábbis töredékükben valamilyen csoda folytán mégiscsak megjelentek, milyen szedett-vedett kiadásokban, kereskedelmi forgalomban többnyire beszerezhetetlenül, néhány rongyosra jegyzetelt példányban álldogálnak a könyvtárakban. A diskurzus kulcsfogalmainak – őrület és norma, hatalom és ellenállás, egység és idegenség & co. – árnyalatai, az egymást elemzések összjátéka magyarul lekövethetetlen. Ezt a hiányosságot megsínyli a magyar politikai fantázia és ellenálló képesség, amennyiben az ezekből az írásokból következhető ellenállási és cselekvési spektrum előlünk – ha nem is egészében, de jórészt – elzárt maradt.

De most megjelent egy új Foucault-kötet, örülni kell. Foucault életművének fordítottsága, noha meglehetősen hektikusnak mondható, azért nagy kivétel. A rendszerváltás után a Felügyelet és büntetés című alapmű hamar meg­jelent (1990), hogy majd a következők (a fontosabbak: A fantasztikus könyvtár, A szexualitás története I–III., A szavak és a dolgok, A bolondság története) különböző kiadók és fordítók révén kövessék. Jelen kötet Foucault 1975 januárja és márciusa között, a Collège de France-ban tartott – az életművön belül „önálló státuszú” – előadás-sorozatát közli. (Valószínűleg az 1971–1984 közti előadások összkiadására – angol nyelven tizennégy kötetben jelent meg – felesleges számítanunk.) Ez a Felügyelet és büntetés és A szexualitás története előkészí­tési szakaszában hangzott el – a gazdagon lábjegyzetelt kötet jelzi a később bővebben kifejtett kérdéseket.

Foucault az „embert” a felvilágosodás projektjének, nem pedig transzhistorikus fogalomnak tekinti. Legfontosabb munkáiban a „klasszikus kor episztéméjét” (17–18. század) elemzi. Kérdése, hogy a hatalom milyen gyakorlatai teremtették meg a még a huszadik század második felének embere által is evidenciaként belakott szubjektummodellt. Az előadások jogi és orvosi szövegeket tárgyalnak, s a kor hírhedt bűntényeit kontextualizálják: a felvilágosodás szükségszerű melléktermékeivel, a humanizálás érdekében megbélyegzettekkel foglalkoznak, három kulcsfigura – az emberi szörny, a megjavítandó individuum és az onanista – szerepét vizsgálva. A felvilágosodás projektjét nem Kant, Voltaire, Rousseau, Locke, hanem vizsgálódó pszichiáterek, bírósági szakértők, állami hivatalnokok bonyolították le. Az „őrültek és bűnözők” koruk tudásá­nak szimptomatikus figuráiként jelennek meg. Ők teszik lehetővé orvoslás és büntetőjog egymásba fonódó önlegitimációját: veszélyes/perverz mivoltukra hivatkozva fogadtatnak el a megfigyelés és fegyelmezés bonyolult technikái.

Foucault hatalomanalízise elsősorban azt kérdezi, miként lehetséges az, hogy hiába van tisztában önmaga elnyomásával és kizsákmányolásával, az explicit hatalomgyakorlók nevetséges („Übü-szerű”) mivoltával a modern kori szubjektum, mégsem lázad fel. Miféle érdeke származik a megfigyelés, a leigázás, a vallomástétel, a kiszolgáltatottság, a behódolás elfogadásából? Foucault szerint „amit a 18. század a »normalizáló hatású fegyelmezés« rendszere révén bevezetett, az nem elnyomó, hanem produktív hatalom. [Azaz] nem konzervatív, hanem leleményes, amely magában hordozza az alakítás és az újítás elveit.” Hogy a szubjektumok mihez kívánnak kezdeni a saját testükkel és lelkükkel vagy az anyjuk, a gyermekük, a felebarátjuk vagy a házastársuk testével és lelkével, azt a hatalom immár nem diktatórikus oppozícióban szabja meg. Kriminalizálás és medikalizálás a hatalmaskodást kívánatos gyakorlatként fogadtatja el. Ezt az abnormálist a társadalmi higiénére nézve veszélyesnek ítélő, önmagát „ideológiamentesnek” beállító orvosi-jogi szaknyelv alapozza meg. Az alávetett (el)várja a megfigyelést és a fegyelmezést, áhítja a vizsgálatokat, meg akarja vallani a bűnét. Egyszerre elszenvedi és gyakorolja a pálcasuhogtatást önmagán és a másikon. A rendellenesek az orvosi-jogi ideológia egymásba fonódását követi végig, leírva a folyamatot, ami lehetővé tette, hogy a pszichiátria az embert illető „igazságot” egyedül meghatározni hivatott tudásalakzat monopolszerepére tegyen szert.

Kizárás és megbélyegzés gyakorlatainak megértése – mondanunk sem kell – a 21. század elején is igencsak időszerű gondolkodói feladat.

Fordította: Berkovits Balázs. L’Harmattan, 2014, 340 oldal, 3290 Ft

Figyelmébe ajánljuk