Könyv

Mihail Siskin: Levélregény

  • Czinki Ferenc
  • 2012. december 8.

Könyv

A címet komolyan kell vennünk. Valóban levelekből vagy legalábbis két bizonyos címzetthez szóló elbeszélésekből összeálló regényről van szó, ám a történetek, az életutak hiába párhuzamosak, mégis elcsúsznak egymástól.

Szásenyka és Vologya szerelme, ahogy természetesen első ránézésre minden szerelem, öröktől fogva tart, és a végtelen felé mutat. Ám a történelem, egészen pontosan a bokszerlázadás és a sokszor szeszélyesnek tűnő írói akarat úgy alakítja, hogy bizony valóban csak az örökkévalóságban tud létezni, ott íródhat tovább. Vologya ugyanis részt vesz a kínai hadjáratban, és még a könyv harmadánál sem járunk, amikor kiderül: egy levélregény zavartalanul folytatható akkor is, ha az egyik szereplő lényegében kiveszik a történetből.

"A világon minden mindennel összecseng, rímel. Ezek a rímek fűzik egybe, tartják össze a dolgokat, mint a tövig bevert szögek, hogy szét ne hulljon a világ" - olvasható az egyik "levélben", és nem véletlenül ragaszkodunk most már az idézőjelhez. A levélváltások ugyanis egy idő után megszűnnek, a szövegek elejéről eltűnik a megszólítás, egyre kevesebb a Szásenyka meg a Vologyenyka, a kusza és ösztönös levélforma lassan elbeszéléssé tagolódik, és két párhuzamos regény alakul ki előttük; ezek viszont valóban rímelnek, összecsengenek. Egyik a másiknak feltétele.

Így tehát levél is van, regény is van, csak éppen levélregény nincsen. Van helyette viszont megbízhatóan meghökkentő mai orosz próza, aminek Siskin az egyik, egyáltalán nem érdemtelenül sztárolt képviselője.

Cartaphilus, 2012, 384 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.