Könyv

Mihail Siskin: Levélregény

  • Czinki Ferenc
  • 2012. december 8.

Könyv

A címet komolyan kell vennünk. Valóban levelekből vagy legalábbis két bizonyos címzetthez szóló elbeszélésekből összeálló regényről van szó, ám a történetek, az életutak hiába párhuzamosak, mégis elcsúsznak egymástól.

Szásenyka és Vologya szerelme, ahogy természetesen első ránézésre minden szerelem, öröktől fogva tart, és a végtelen felé mutat. Ám a történelem, egészen pontosan a bokszerlázadás és a sokszor szeszélyesnek tűnő írói akarat úgy alakítja, hogy bizony valóban csak az örökkévalóságban tud létezni, ott íródhat tovább. Vologya ugyanis részt vesz a kínai hadjáratban, és még a könyv harmadánál sem járunk, amikor kiderül: egy levélregény zavartalanul folytatható akkor is, ha az egyik szereplő lényegében kiveszik a történetből.

"A világon minden mindennel összecseng, rímel. Ezek a rímek fűzik egybe, tartják össze a dolgokat, mint a tövig bevert szögek, hogy szét ne hulljon a világ" - olvasható az egyik "levélben", és nem véletlenül ragaszkodunk most már az idézőjelhez. A levélváltások ugyanis egy idő után megszűnnek, a szövegek elejéről eltűnik a megszólítás, egyre kevesebb a Szásenyka meg a Vologyenyka, a kusza és ösztönös levélforma lassan elbeszéléssé tagolódik, és két párhuzamos regény alakul ki előttük; ezek viszont valóban rímelnek, összecsengenek. Egyik a másiknak feltétele.

Így tehát levél is van, regény is van, csak éppen levélregény nincsen. Van helyette viszont megbízhatóan meghökkentő mai orosz próza, aminek Siskin az egyik, egyáltalán nem érdemtelenül sztárolt képviselője.

Cartaphilus, 2012, 384 oldal, 3000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.