Könyv

Wehner Tibor: Tapló - Kíméletlen művészeti napló 1996-2006

  • - dck -
  • 2014. június 8.

Könyv

A leginkább szobrászattal foglalkozó, a kilencvenes évek eleje óta a Képző- és Iparművészeti Lektorátusban dolgozó művészettörténész erősen szubjektív, bár állítása szerint hiteles, a napi művészeti történéseket lejegyző naplója igen érdekes olvasmány.

Nem feltétlenül azért, mert kibontakozik belőle egy hihetetlen munkabírású személy portréja (ezt mutatják a szinte hetente abszolvált és a könyvben is szereplő, érzésem szerint erősen túlírt megnyitószövegek), hanem mert a szerző szinte a "taplóságig" őszinte. Szépen kitapintható alig bújtatott ellenszenve a "vezető művészettörténészek" vagy a Műcsarnok akkori igazgatója, Beke László, továbbá az "évtizedeken át preferált művészek" (mint például Jovánovics György!) iránt, s erőfeszítései, hogy helyükre az addig "elnyomott" Meloccót vagy a Művészet hasábjain a nyolcvanas években sztárolt festőket állítsa.

A könyv legérdekesebb része az 1998 szeptembere és 1999 decembere közti időszak, amikor szerző a kulturális minisztérium művészeti főosztályvezetője volt - az állást, mint megjegyzi, a háromszor akkora fizetés miatt vállalta el. (Korábbi közalkalmazotti helyét, mintegy furcsa hitbizományként, lányára "hagyományozta".)

Ha valakinek kétsége volna, hogy milyen folyamatok befolyásolják a művészeti életet, most megtudhatja: a szerkezeti változásokkal járó fejetlenség, a kijárások rendszere, a kisstílűség és a személyes ambíciók elegye, illetve a konc körül sertepertélő (a NER-ben újra felbukkanó) alakok hálózata. Na meg az, hogy miként értékelődik le a kultúra területe, és válik haverok kifizetőhelyévé. Így elmerenghet azon is, hogy mikor lett a kezdeti tétova lépésekből - lásd a Várhegyi Attila államtitkár által kierőszakolt, Kálomista Gábornak számla nélkül átadott ötmilliós "támogatás" történetét a könyvben - általános és kíméletlen hadgyakorlat.

Enciklopédia Kiadó, 2013, 718 oldal, 4000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.