Könyv

Wehner Tibor: Tapló - Kíméletlen művészeti napló 1996-2006

  • - dck -
  • 2014. június 8.

Könyv

A leginkább szobrászattal foglalkozó, a kilencvenes évek eleje óta a Képző- és Iparművészeti Lektorátusban dolgozó művészettörténész erősen szubjektív, bár állítása szerint hiteles, a napi művészeti történéseket lejegyző naplója igen érdekes olvasmány.

Nem feltétlenül azért, mert kibontakozik belőle egy hihetetlen munkabírású személy portréja (ezt mutatják a szinte hetente abszolvált és a könyvben is szereplő, érzésem szerint erősen túlírt megnyitószövegek), hanem mert a szerző szinte a "taplóságig" őszinte. Szépen kitapintható alig bújtatott ellenszenve a "vezető művészettörténészek" vagy a Műcsarnok akkori igazgatója, Beke László, továbbá az "évtizedeken át preferált művészek" (mint például Jovánovics György!) iránt, s erőfeszítései, hogy helyükre az addig "elnyomott" Meloccót vagy a Művészet hasábjain a nyolcvanas években sztárolt festőket állítsa.

A könyv legérdekesebb része az 1998 szeptembere és 1999 decembere közti időszak, amikor szerző a kulturális minisztérium művészeti főosztályvezetője volt - az állást, mint megjegyzi, a háromszor akkora fizetés miatt vállalta el. (Korábbi közalkalmazotti helyét, mintegy furcsa hitbizományként, lányára "hagyományozta".)

Ha valakinek kétsége volna, hogy milyen folyamatok befolyásolják a művészeti életet, most megtudhatja: a szerkezeti változásokkal járó fejetlenség, a kijárások rendszere, a kisstílűség és a személyes ambíciók elegye, illetve a konc körül sertepertélő (a NER-ben újra felbukkanó) alakok hálózata. Na meg az, hogy miként értékelődik le a kultúra területe, és válik haverok kifizetőhelyévé. Így elmerenghet azon is, hogy mikor lett a kezdeti tétova lépésekből - lásd a Várhegyi Attila államtitkár által kierőszakolt, Kálomista Gábornak számla nélkül átadott ötmilliós "támogatás" történetét a könyvben - általános és kíméletlen hadgyakorlat.

Enciklopédia Kiadó, 2013, 718 oldal, 4000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.