Könyv

Wehner Tibor: Tapló - Kíméletlen művészeti napló 1996-2006

  • - dck -
  • 2014. június 8.

Könyv

A leginkább szobrászattal foglalkozó, a kilencvenes évek eleje óta a Képző- és Iparművészeti Lektorátusban dolgozó művészettörténész erősen szubjektív, bár állítása szerint hiteles, a napi művészeti történéseket lejegyző naplója igen érdekes olvasmány.

Nem feltétlenül azért, mert kibontakozik belőle egy hihetetlen munkabírású személy portréja (ezt mutatják a szinte hetente abszolvált és a könyvben is szereplő, érzésem szerint erősen túlírt megnyitószövegek), hanem mert a szerző szinte a "taplóságig" őszinte. Szépen kitapintható alig bújtatott ellenszenve a "vezető művészettörténészek" vagy a Műcsarnok akkori igazgatója, Beke László, továbbá az "évtizedeken át preferált művészek" (mint például Jovánovics György!) iránt, s erőfeszítései, hogy helyükre az addig "elnyomott" Meloccót vagy a Művészet hasábjain a nyolcvanas években sztárolt festőket állítsa.

A könyv legérdekesebb része az 1998 szeptembere és 1999 decembere közti időszak, amikor szerző a kulturális minisztérium művészeti főosztályvezetője volt - az állást, mint megjegyzi, a háromszor akkora fizetés miatt vállalta el. (Korábbi közalkalmazotti helyét, mintegy furcsa hitbizományként, lányára "hagyományozta".)

Ha valakinek kétsége volna, hogy milyen folyamatok befolyásolják a művészeti életet, most megtudhatja: a szerkezeti változásokkal járó fejetlenség, a kijárások rendszere, a kisstílűség és a személyes ambíciók elegye, illetve a konc körül sertepertélő (a NER-ben újra felbukkanó) alakok hálózata. Na meg az, hogy miként értékelődik le a kultúra területe, és válik haverok kifizetőhelyévé. Így elmerenghet azon is, hogy mikor lett a kezdeti tétova lépésekből - lásd a Várhegyi Attila államtitkár által kierőszakolt, Kálomista Gábornak számla nélkül átadott ötmilliós "támogatás" történetét a könyvben - általános és kíméletlen hadgyakorlat.

Enciklopédia Kiadó, 2013, 718 oldal, 4000 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.