Könyv

Molnár Illés: Hüllők és izzók

  • Pogrányi Péter
  • 2013. április 7.

Könyv

A szerző debütáló kötete olyan, mintha egy kis Térey Jánost, Schein Gábort, Borbély Szilárdot és Marno Jánost összeturmixolnánk, és bő lére eresztve tálalnánk. Bő lére, mondom, hiszen a vékonyka verseskötet a maga 66 oldalával is túlírtnak tűnik. Olyan, a kortárs költészetben közhelynek számító tematikákkal dolgozik, mint a város, az utazás, a múlt, a test és ezek különféle kombinációi. Ezzel önmagában még nem lenne baj, csakhogy a versek az említett költők árnyékában nemigen képesek új hangot találni, vagy ami ezzel egyenértékű, nem mondanak újat.

Az önreflexív, csattanós verszárlatok közül nem egy a grammatika vidékére kalandozik, ilyenkor a szerző mintha fitogtatná tudományos jártasságát. A kevesebb több lett volna: hiszen már-már tanáros didaxissal mutatnak a szövegek saját magukra, miközben az önnön tengelyük körül futó körök közepéről éppen az hiányzik, amit a sűrű önismétlések és a nem kellőképpen meghúzott versek eltakarnak. A nyelv tömörré, anyagszerűvé alakításának szándéka érezhető, ám többnyire nem elég meggyőző. Ami pedig egyenesen lehangoló: a számtalan rossz szóvicc, szójáték, amelyek éppen lenullázzák ezen egyszerre vallomásos és filozofikus igénnyel fellépő költészet hatását. (Itt jut eszünkbe néhány Marno-sor, amelyek infantilis bájukkal nem a kötet falhoz csapdosására, inkább elnéző mosolyra és belső kontemplációra indítanak.) A rendre visszatérő metaforák, toposzok - álom, emlék, fény, folyók, partok, grammatikák stb. - ismétlődése kopogóssá, vázszerűvé teszi a szövegeket. Néhol felfénylik a dallam ("talajba hasított sínek / fájnak így a lúdbőröző tájnak"), de ezek a helyek a rímelés mellőzése miatt is ritkák, noha a Vaktérkép ciklus tudja: "a szavakban dalok bújnak meg". Így szinte fenyegetésnek hat A szedő című vers: "A mondat végén a szedő / kéri majd számon a szavak súlyát."

FISZ, 2013, 66 oldal, 1600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.