Könyv

Molnár Illés: Hüllők és izzók

  • Pogrányi Péter
  • 2013. április 7.

Könyv

A szerző debütáló kötete olyan, mintha egy kis Térey Jánost, Schein Gábort, Borbély Szilárdot és Marno Jánost összeturmixolnánk, és bő lére eresztve tálalnánk. Bő lére, mondom, hiszen a vékonyka verseskötet a maga 66 oldalával is túlírtnak tűnik. Olyan, a kortárs költészetben közhelynek számító tematikákkal dolgozik, mint a város, az utazás, a múlt, a test és ezek különféle kombinációi. Ezzel önmagában még nem lenne baj, csakhogy a versek az említett költők árnyékában nemigen képesek új hangot találni, vagy ami ezzel egyenértékű, nem mondanak újat.

Az önreflexív, csattanós verszárlatok közül nem egy a grammatika vidékére kalandozik, ilyenkor a szerző mintha fitogtatná tudományos jártasságát. A kevesebb több lett volna: hiszen már-már tanáros didaxissal mutatnak a szövegek saját magukra, miközben az önnön tengelyük körül futó körök közepéről éppen az hiányzik, amit a sűrű önismétlések és a nem kellőképpen meghúzott versek eltakarnak. A nyelv tömörré, anyagszerűvé alakításának szándéka érezhető, ám többnyire nem elég meggyőző. Ami pedig egyenesen lehangoló: a számtalan rossz szóvicc, szójáték, amelyek éppen lenullázzák ezen egyszerre vallomásos és filozofikus igénnyel fellépő költészet hatását. (Itt jut eszünkbe néhány Marno-sor, amelyek infantilis bájukkal nem a kötet falhoz csapdosására, inkább elnéző mosolyra és belső kontemplációra indítanak.) A rendre visszatérő metaforák, toposzok - álom, emlék, fény, folyók, partok, grammatikák stb. - ismétlődése kopogóssá, vázszerűvé teszi a szövegeket. Néhol felfénylik a dallam ("talajba hasított sínek / fájnak így a lúdbőröző tájnak"), de ezek a helyek a rímelés mellőzése miatt is ritkák, noha a Vaktérkép ciklus tudja: "a szavakban dalok bújnak meg". Így szinte fenyegetésnek hat A szedő című vers: "A mondat végén a szedő / kéri majd számon a szavak súlyát."

FISZ, 2013, 66 oldal, 1600 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.